استراتژی‌های بازاریابی ارجاعی

1402/02/19 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

همان‌طور که در مقاله بازاریابی ارجاعی چیست  گفته شد، بازاریابی ارجاعی ابزار قدرتمندی است که می‌تواند به شما کمک کند تا از مشتریان فعلی و طرفداران خود برای ایجاد روابط با مشتریان جدید استفاده کنید. افراد با استفاده از استراتژی می‌‌توانند به‌‌جای نوشتن نظرات آنلاین یا پر کردن نظرسنجی‌های بازخورد، تجارب خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند. در این مقاله، با استراتژی‌های بازاریابی و پیاده‌سازی بازاریابی ارجاعی در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارتان آشنا خواهید شد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • استراتژی‌های بازاریابی ارجاعی
  • چگونه بازاریابی ارجاعی را در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارتان پیاده سازی کنید؟
  • چرا بازاریابی ارجاعی قدرتمند است؟

 

استراتژی‌های بازاریابی ارجاعی

 

  • محتوایی تولید کنید که قابلیت اشتراک‌گذاری داشته باشد.

بهترین برنامه‌های بازاریابی ارجاعی فراتر از ارائه تخفیف یا پاداش برای ارجاعات موفق است. برنامه شما همچنین باید حاوی محتوایی باشد که اشتراک گذاری آن آسان باشد مانند پست‌های وبلاگ، راهنماهای مفید و کلیپ‌های ویدیویی جالب که مشتریان بالقوه می‌توانند از آن‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد مناسب بودن محصول یا خدمات شما استفاده کنند. همچنین، مطمئن شوید که پست‌های شما قابلیت اشتراک‌گذاری دارند.

 

  • ارائه خدمات عالی به مشتریان

پایۀ اصلی هر برنامه بازاریابی ارجاعی موفق، ارائۀ خدمات عالی به مشتریان است. اگر مشتریان شما از خرید خود راضی هستند، به احتمال زیاد شما را به دیگران توصیه می‌کنند و تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. شما می‌توانید خدمات استثنایی مشتریان را به روش‌های مختلفی ارائه دهید:

  • به مشتریان این امکان را بدهید که مستقیماً از طریق تماس تلفنی، پیام متنی، ایمیل یا چت زنده با شما تماس بگیرند.
  • یک تیم خدمات مشتری آموزش دیده داشته باشید که fتواند به سرعت و به طور مؤثر به هر پرسش، نگرانی یا شکایت پاسخ دهد.
  • بازپرداخت، مبادله و حمل و نقل را تا حد امکان ساده کنید.
  • به همه بازخوردها در کانال‌های اجتماعی خود به سرعت پاسخ دهید.
  • هرچه مشتریان تجربه بهتری داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که به مشتریان وفادار تبدیل شوند و دیگران را به کسب و کار‌ شما ارجاع دهند.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی درونگرا و برونگرا

 

  • اهداف خود را مشخص کنید.

اهداف به کسب‌وکارها جهت می‌دهند و به اندازه گیری موفقیت کمک می‌کنند. هنگام ساختن برنامه بازاریابی ارجاعی خود، به این فکر کنید که موفقیت برای شما چگونه به نظر می‌رسد. از جمله سؤالاتی از خود بپرسید:

  • برنامه ما چه تعداد ارجاع باید ایجاد کند؟
  • ما می‌خواهیم با چه نوع مشتریانی ارتباط برقرار کنیم؟
  • آیا مناطق جغرافیایی وجود دارد که بخواهیم هدف قرار دهیم؟
  • هنگامی که می‌دانید به چه چیزی می‌خواهید برسید، می‌توانید روی تاکتیک‌هایی تمرکز کنید که به شما کمک می‌کند تا به آنجا برسید. برای مثال، اگر می‌خواهید مشتریان را در یک منطقه خاص هدف قرار دهید، ممکن است سعی کنید کوپن‌ها را فقط به افرادی در آن مکان، ارائه دهید. اگر به دنبال برقراری ارتباط با افراد خارج از شبکه مستقیم خود هستید، همکاری با یک اینفلوئنسر یا پلتفرم بازاریابی تأثیرگذار می‌تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا کنید.

 

  • کمپین خود را برنامه ریزی کنید.

با در نظر گرفتن اهداف خود، زمان آن است که برنامه بازاریابی ارجاعی خود را برنامه ریزی کنید. این شامل انتخاب پلتفرم مناسب، راه‌اندازی ابزارهای ردیابی و تحلیل، ایجاد یک استراتژی ایمیل برای تشویق ارجاع‌ها و ایجاد مشوق‌هایی است که مشتریان را تشویق می‌کند تا برند شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. برخی از مواردی که باید هنگام برنامه‌ریزی کمپین خود در نظر بگیرید عبارتند از:

  • برنامه تا چه زمانی اجرا خواهد شد؟
  • چه نوع پاداش‌هایی ارائه می دهید؟
  • مشتریان چگونه ارجاعات خود را پیگیری می‌کنند و پاداش دریافت می‌کنند؟
  • آیا محدودیتی برای اینکه افراد بتوانند پیوند ارجاع شما را به اشتراک بگذارند وجود خواهد داشت؟
  • چگونه موفقیت را اندازه‌گیری می کنید و بازگشت سرمایه را دنبال می‌کنید؟

 

هنگامی که برنامه‌ای در دست داشتید، می توانید با ایده‌های بازاریابی ارجاعی خود خلاق شوید. از کمپین‌های ایمیل خلاق گرفته تا مسابقات رسانه‌های اجتماعی، راه‌های زیادی برای انتشار اطلاعات در مورد شرکت شما وجود دارد.

 

چگونه بازاریابی ارجاعی را در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارتان پیاده سازی کنید؟

  • تجربۀ محصول را به اشتراک بگذارید.

وظیفه شما این است راه‌هایی را بیابید که از طریق آن‌ها بتوانید برند را معرفی کنید. شما می‌توانید بخش‌هایی از معرفی آن را در طراحی وب‌سایت خود، تصاویر، توضیحات محصول و موارد دیگر اضافه کنید.

  • از قدرت افراد تأثیرگذار و سرمایه‌گذاری‌های مشترک استفاده کنید.

ما می‌دانیم که مردم به توصیه‌های دوستان خود اعتماد دارند و نسبت به تأیید افراد مشهور شک دارند. به نظر می‌رسد که افراد به اینفلوئنسرهای معمولی نیز اعتماد دارند تا زمانی که اعتبار ایجاد کرده باشند. برخی از شرکت‌ها حتی با کسب‌وکارهای مکمل شریک می‌شوند تا یکدیگر را تبلیغ کنند. این استراتژی شامل ارائه تخفیف یا مشوق‌های دیگر به مشتریان از سوی شرکت ارجاع دهنده توسط هر کسب‌و‌کاری است که معمولاً در ازای درصدی از فروش کسب‌وکار، ارجاع شده است.

  • ارائۀ خدمات استثنایی به مشتریان 

این‌گونه مشتریان را راضی نگه ‌دارید. مشتریان راضی بیشتر شما را به دیگران معرفی می‌کنند. مواظب آن‌ها باشید، آن‌ها هم از کسب‌و‌کار شما مراقبت خواهند کرد.

  • درخواست معرفی

این استراتژی ساده و مؤثر شامل ذکر یک برنامه ارجاع به بیشترین تعداد مشتریان است.

  • آموزش کارکنان

در ارتباط با درخواست، بسیاری از شرکت‌ها یک فرآیند آموزشی دارند که کارکنان را با دانشی برای بازاریابی موثر به هر مشتری، برنامه‌ای می‌دهند.

  • محتوای ویروسی ایجاد کنید.

 سه قانون مهم وجود دارد که باید هنگام ایجاد محتوا رعایت کنید:

  1. محتوایی را پیدا کنید که در صنعت شما عملکرد خوبی داشته باشد.
  2. محتوای گفته شده را برای خود بهبود بخشید.
  3. محتوای خود را برای فالوورهای خود تبلیغ کنید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی ویروسی چیست؟ اصول بازاریابی ویروسی موفق

 

چرا بازاریابی ارجاعی قدرتمند است؟

انسان‌ها ذاتاً موجودات اجتماعی هستند و تجارب خود را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند. کسب‌وکارها به‌خاطر این‌که مصرف کنندگان به نظرات افراد واقعی بسیار بیشتر از نظرات خود برندها اعتماد دارند، از بازاریابی ارجاعی استفاده می‌کنند. شما اگر از آن برند تجربه خوبی داشته باشید، به عنوان شاهد به همه دوستان خود، آن را پیشنهاد می‌کنید و در صورتی که تجربه بدی نسبت به آن برند داشته باشید، بی‌تردید آن تجربه را با دیگران به اشتراک خواهید گذاشت. 

بیشتر بخوانید: افیلیت مارکتینگ چیست؟

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله دربارۀ استراتژی‌ها و اهمیت بازاریابی ارجاعی توضیح دادیم. مطالعه‌ای که در زمینۀ بازاریابی ارجاعی انجام شد، نشان داد بازاریابی ارجاعی مؤثرترین شکل بازاریابی است و 50% افراد خرید خود را باتوجه به پیشنهاد دیگران انجام می‌دهند. برای بهره‌گیری از این شیوه و دستیابی به اهداف خود می‌توانید از کارشناسان ما در زارع‌تک کمک بگیرید.

نظر بدهید