افیلیت مارکتینگ چیست؟

1401/08/01 - نویسنده: فهیمه فیاض

مقدمه

اگر اهل وبگردی و گشتن در فضای اینترنت باشید، قطعاً بارها دیده‌اید وقتی وارد سایتی می‌شوید، تبلیغات‌ سایت‌های دیگر به شما نمایش داده می‌شود. این احتمال وجود دارد که وارد تبلیغات مورد نظر شده و حتی از آن سایت خرید کنید؛ در همین چند خط خلاصه‌ای از روند افیلیت مارکتینگ یا همان بازاریابی معرف را خواندید.

در این مقاله می‌خوانیم:

  • افیلیت مارکتینگ چیست؟
  • چه کسانی می‌توانند افیلیت یا معرف باشند؟
  • فروشنده یا بازرگان اصلی چه کسی است؟
  • انواع افیلیت مارکتینگ
  • آمار جهانی از درآمدهای افیلیت مارکتینگ
  • چطور افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟

افیلیت مارکتینگ چیست؟

 در واقع اگر شما صاحب سایتی پر بازدید هستید، می‌توانید بنرهای تبلیغاتی سایت‌های دیگر را در صفحات خود به نمایش بگذارید و از طریق خریدی که به واسطۀ شما از سایت فروشنده شود، شما نیز سود خواهید کرد. به‌عبارتی شما یک واسطه هستید که در صورت معرفی یک سایت و منتهی شدن آن معرفی به خرید، پورسانت خود را دریافت می‌کنید. البته فراموش نکنید حتما باید از طریق لینکی که شما گذاشته‌اید خرید کنند تا به شما پورسانت بازاریابی افیلیت برسد، ضمن این‌که شما نقش افیلیت یا همان معرف را دارید.

چه کسانی می‌توانند افیلیت یا معرف باشند؟

این‌که یک شخص یا سازمان خاصی باشید فرقی ندارد، هر شخص یا سازمانی می‌‍تواند با معرفی خدمات یا محصولات مجموعه‌ای دیگر به ‌عنوان افیلیت یا همان معرف باشد. قابل ذکر است که به فرد معرف، منتشرکننده (Publisher) نیز می‌گویند. 

نکته مهم در این معرفی این است که بهترین شیوه، معرفی خدمات یا محصولاتی است که به محتوای شما نیز مرتبط یا نزدیک باشد. به طور مثال اگر سایت اطلاع‌رسانی از اخبار و اطلاعات اتومبیل دارید، بهترین معرف برای محصولات متناسب با اتومبیل و خدمات آن است.  فرد در صورتی می‌تواند به شما و معرفی‌تان اعتماد کند که تبلیغات شما متناسب با محتوای سایت شما باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ریتارگتینگ چیست را نیز مطالعه کنید. در این مقاله به شما توضیح دادیم چطور می‌توان با استفاده از افیلیت مارکتینگ، ریتارگتینگ را اجرا کرد تا مشتری بالفعل را به مشتری بالقوه تبدیل کنید.

فروشنده یا بازرگان اصلی چه کسی است؟

در یک بازاریابی موفق افیلیت، محتوای جذاب و خلاقانه نقش مؤثری دارد. این محتوا می‌تواند توسط شخص اولی که فروشنده آن است آماده شود و در واقع همان بازرگان نامیده می‌شود. فروشنده به شخص یا سازمان معرف، سودی از فروش را می‌دهد و معرف یا همان افیلیت بدون هیچ هزینه‌ای سود خود را به‌‎عنوان درآمد برداشت می‌کند. در واقع یک معامله سودآور دوطرفه است که با معرفی و فروش، هردو طرف به سود خود می‌رسند.

انواع افیلیت مارکتینگ

اگر به‌عنوان یک افیلیت بخواهید فعال باشید باید بدانید که کسب درآمد از طریق معرفی نیازمند شرایط خاصی است که بین طرفین توافق می‌شود. در واقع افیلیت یا معرف در صورتی سود می‌برد که یکی از نیازهای فروشنده را که پیش‌تر تعیین کرده است، برطرف کند. در واقع افیلیت مارکتینگ مبتنی بر عمل است و تا زمانی که فروشنده به سودی نرسد، شما نیز سود نخواهید کرد. در این بین عملکردهای مختلفی برای تعیین سود تعریف شده است که با هم مرور می‌کنیم:

  • پرداخت به ازای کلیلک (PPC): در این مدل، به ازای هر تبلیغی که شما به‌عنوان معرف در سایت خود قرار دهید و مخاطب بر روی آن کلیک کند، سودی به شما پرداخت می‌شود. با توجه به عدم تضمین در فروش برای بازرگان، مدلی نیست که مورد استقبال قرار بگیرد چون فروشنده ممکن است از این کلیک به سودی نرسد!
  • پرداخت به ازای سرنخ (PPL): یک کاربر عادی وقتی وارد سایتی می‌شود که تبدیل شدن به مشتری از مرحله سرنخ (Lead) بگذرد، به‌عبارتی سرنخ اطلاعات کمی از مخاطب است که ممکن است مشتری شود؛ مانند ایمیل، شماره تماس و …  در این صورت فروشنده به ازای داشتن این اطلاعات می‌تواند امیدوار باشد که سرنخ را تبدیل به مشتری کند. مانند استفاده از ایمیل مارکیتینگ، ریتارگتینگ و …
  • پرداخت به ازای خرید (PPS): این مدل نیاز به معرفی ندارد. در واقع همان معامله برد- برد است، زمانی که افیلیت تبلیغ را به خرید کردن توسط مشتری برساند، پرداخت سود معرف نیز انجام می‌شود و چون هر دو طرف سود می‌کنند، پرطرفدارترین مدل افیلیت مارکتینگ است.

آمار جهانی از درآمدهای افیلیت مارکتینگ

وب‌سایت استاتیستا (Statista) یک مرجع جهانی برای آمارها و گزارش‌های دنیای تجارت است و در بیش از 10 کشور دنیا فعالیت می‌کند. طبق گزارش این سایت، میزان کسب درآمد از بازاریابی افیلیت در سال 2017، در آمریکا بیش از پنج میلیارد دلار بود و تا انتهای سال 2022 قرار است به بالای هشت میلیارد دلار برسد.

چطور افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟

برای شروع یک افیلیت مارکتینگ خوب باید ابتدا در یک پلتفرم محتوای شخصی خود را انتشار دهید و سعی کنید مخاطبین خود را جذب نمایید. مادام که بازدید محتوای شما زیاد شود، می‌توانید یک محصول را برای تبلیغ انتخاب کرده و معرفی کنید.

پیش از آن‌که تبلیغ محصولی را بپذیرید از صحت اطلاعات آن مطمئن شوید و با اطمینان خاطر به مخاطبان خود پیشنهاد دهید تا اعتبار پلتفرم شما دچار خدشه نشود. ضمن این‌که همیشه نیاز نیست محصول را به طور مستقیم تبلیغ کنید، می‌توانید از شیوه‌های نوین و غیر مستقیم اما تاثیرگذار مانند رپورتاژنویسی استفاده کنید.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم اگر در راستای محتوای پلتفرمتان محصول معرفی را انتخاب کنید، قطعاً به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید. 

سخن آخر

بی‌تردید هر مسیری از بازاریابی و فروش، چه برای فروشنده چه برای افیلیت، چالش‌هایی خواهد داشت که با توجه به شرایط شخصی هر فرد قابل بررسی است. در عین حال ما سعی کردیم در این مقاله آنچه لازم است از شرایط افیلیت مارکتینگ را بدانید برایتان بنویسیم تا با راهنمایی لازم تصمیم درست را بگیرید. اگر سؤالی دارید در کامنت‌ها برای ما بنویسید تا باهم در راستای پیشرفت حرکت کنیم. 

نظر بدهید