بازاریابی ارجاعی چیست؟

1402/02/12 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

بازاریابی ارجاعی یا حمایت از مشتری نوعی بازاریابی دهان‌ به دهان است که مشتریان را ترغیب به خرید می‌‌کند. با استفاده از شبکه‌های مشتریان، می‌توانید به سرعت به مشتریان بالقوه‌ای دست پیدا کنید که مشتاق کسب‌وکار شما هستند. بازاريابي ارجاعي با جذب ‌مشتریان جدید برای صاحبان کسب‌وکارها، مشتریان را به صورت چشمگیری افزایش می‌‌دهد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • بازاریابی ارجاعی چیست؟
  • چرا بازاریابی ارجاعی برای کسب‌وکارها اهمیت دارد؟
  • مزایای بازاریابی ارجاعی چیست؟

 

بازاریابی ارجاعی چیست؟

بازاریابی ارجاعی شکلی از تبلیغات است که در آن کسب‌وکارها، مشتریان را تشویق می‌کنند تا خدمات، محصولات یا تجارب خود را به افراد دیگر توصیه کنند. برخلاف بازاریابی دهان به دهان که به اشتراک گذاری اطلاعات خودجوش افراد، متکی است؛ بازاریابی ارجاعی یک استراتژی است که شامل انگیزه‌ها و پاداش‌هایی برای مشتریان، در ازای ارجاع‌های موفق است. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است مشتریانی که محصولات خود را با موفقیت به شخص دیگری ارجاع می‌دهند، تخفیف یا تبلیغات ویژه‌ای ارائه دهد یا ممکن است با یک اینفلوئنسر شریک شوند یا یک برنامه وابسته را برای تشویق مردم به تبلیغ محصولات خود ارائه دهند. برای مثال  تاکسی اینترنتی اسنپ به افرادی که بقیه را به نصب برنامه ترغیب کنند، یک هدیه نقدی یا چند سفر رایگان می‌دهد. همچنین به افرادی که اپلیکشن را از معرفی دیگران نصب می‌کنند هم هدیه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بازاریابی چیست و در بازار امروز چه اهمیتی دارد؟

 

چرا بازاریابی ارجاعی برای کسب‌وکارها اهمیت دارد؟

بازاریابی ارجاعی روشی مؤثر برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش است. در این‌جا به دلایل اهمیت بازاریابی در کسب‌وکار می‌پردازیم.

  • ارزان و کم هزینه

هزینه‌های اولیه بسیار کمی برای این استراتژی وجود دارد. تنها چیزی که نیاز دارید مشتری پرشور، یک برنامه استراتژیک و چند ایده بازاریابی ارجاعی خلاق است. این موضوع به این معنا نیست که شما نباید به مشتریان خود برای ارجاعشان پاداش دهید. ارائه پیشنهادهایی مانند تخفیف یا محصولات رایگان به تشویق مردم برای انتشار اخبار در مورد کسب‌وکار شما کمک می‌کند. حتما برخی از هزینه‌ها را برای پیشنهادها و برنامه‌ریزی در نظر بگیرید.

  • ارزش طول عمر مشتری بالا

مطالعه‌ای از مدرسه تجارت وارتون نشان می‌دهد مشتریانی که از طریق بازاریابی ارجاعی، جذب شده‌اند،  ۱۶٪ ارزش طول عمر بالاتری نسبت به مشتریان متوسط دارند. این بدان معناست که با گذشت زمان، مشتریانی که از طریق بازاریابی ارجاعی می‌آیند، درآمد بیشتری نسبت به مشتریانی که در بخش‌های دیگر به دست می‌آورید، برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آورند.

به یاد داشته باشید، هر مشتری که جذب می‌کنید، چه از طریق تبلیغات، تخفیف یا سایر تکنیک‌های بازاریابی برای کسب‌و‌کارتان، هزینه دارد. اگر مشتریانی که از طریق بازاریابی ارجاعی جذب شده‌اند، ارزش طول عمر بالاتری نسبت به مشتریانی داشته باشند که از طریق کانال‌های پولی به دست می‌آیند، می‌توانند این هزینه‌ها را سریعتر پرداخت کنند و به کسب‌وکار شما در دراز مدت کمک کنند.

  • احتمال تبدیل 

بازاریابی ارجاعی اغلب منجر به نرخ تبدیل بالاتری نسبت به انواع تبلیغات سنتی می‌شود. با ارجاع دهان به دهان، مشتریان توصیه‌های شخصی را از شخصی که به آن‌ها اعتماد دارند دریافت می‌کنند. این باعث می‌شود که آن‌ها نسبت به توصیه و خرید اقدام کنند.

  • ایجاد اعتماد

افراد به یکدیگر اعتماد دارند و این یک واقعیت است. در مورد آن فکر کنید! حتماً برای شما هم پیش آمده  که به دنبال یک محصول یا خدمات جدید بوده‌اید، در این صورت  اگر فردی توصیه‌ای کند یا محصولی را به شما پیشنهاد دهد، به احتمال خیلی زیاد آن را می‌خرید. حتی ممکن است قبل از خرید، نظر کاربران را بخوانید تا مطمئن شوید دقیقاً همان چیزی را که انتظار دارید، دریافت می‌کنید.

ما اغلب به این نکته اثبات اجتماعی می‌گوییم. اثبات اجتماعی یعنی اگر اطرافیان ما کاری را انجام می‌دهند، خوب است و ما نیز می‌توانیم آن را انجام دهیم. آن‌ها لزوما بهترین محصول موجود در بازار را ارائه نمی‌دهند، اما این محصول مورد علاقه‌ترین است زیرا دیگران آن را می‌خرند.

بیشتر بخوانید: بازاریابی ویروسی چیست؟ اصول بازاریابی ویروسی موفق

 

مزایای بازاریابی ارجاعی چیست؟

اگرچه بازاریابی ارجاعی به تلاش‌های تبلیغاتی و پاداش برای ترغیب مشتریان نیاز دارد اما مزایای زیادی هم دارد از جمله:

  • شما مخاطب دقیق‌تری را هدف قرار خواهید داد.

مشتریان فعلی شما، محصولات، خدمات و مشتری بالقوه را می‌شناسند و به آن‌ها امکان می‌دهد محصول شما را به افرادی ارجاع دهند که آن را مفید می‌دانند. در نتیجه، مشتریان هدفمند با کیفیت بالا به دست می‌آورید که به مزایایی که محصول شما ارائه می‌کند، بدون کمپین تبلیغاتی گران قیمت نیاز دارند.

  • مشتریانی با ارزش و قابل اعتماد به دست خواهید آورد.

ایجاد اعتماد در برند شما یکی از بزرگترین اهداف در بازاریابی است. توصیه‌های شخصی در ایجاد اعتماد بسیار مؤثر است و قابل اعتمادتر از تبلیغات تلقی می‌شود. مشتریان جدیدی که توسط یک دوست نزدیک یا خانواده به آن‌ها معرفی می‌شوند، بیشتر قابل اعتماد و وفادار هستند و آن‌ها را به مشتریانی با ارزش تبدیل می‌کند.

  • شما می‌توانید رضایت مشتری را بسنجید.

شما می‌توانید از یک برنامه ارجاع به عنوان ابزاری برای سنجش رضایت مشتری استفاده کنید. برنامه‌های ارجاع موفق با کارایی بالا با تعداد زیادی ارجاع دهنده اغلب نشان دهنده سطح بالای رضایت مشتری است. اگر برای دریافت ارجاع مشکل دارید، پس شانس خوبی برای دریافت بازخورد و بهبود تجربه مشتری وجود دارد.

  • دسترسی به بازار خود را افزایش خواهید داد.

برنامه‌های بازاریابی ارجاعی، این پتانسیل را دارند که دسترسی شما را در یک بازه زمانی کوتاه افزایش دهند. با توجه به انگیزه مناسب، مشتریان به صورت شخصی یا از طریق رسانه‌های اجتماعی با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار می‌کنند و دسترسی شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند. اگر یک اینفلوئنسر یا سلبریتی به طور طبیعی محصول یا خدمات شما را توصیه کند، تأثیر بسیاری در معرفی کسب‌و‌کار شما دارد. 

  • شما آگاهی برند را افزایش خواهید داد.

بازاریابی ارجاعی یک راه عالی برای مشتریان است تا با داستان برند شما آشنا شوند. مصرف کنندگان اغلب در مورد برندهایی که استفاده می‌کنند، انتخابی هستند. برندهایی که صادقانه و معتبر تلقی می‌شوند، ترجیح داده می‌شوند. هنگامی که مشتریان، برند شما را تبلیغ می‌کنند و داستان شما را تعریف می‌کنند، میان سایر افراد شهرت بیشتری به دست می‌آورید. 

  • شما می‌توانید مشتریان وفادار را شناسایی کنید.

مشتریان دوست دارند احساس قدردانی خود را نشان دهند و ممکن است به دلیل بی‌تفاوتی، نظر خود را در مورد کسب‌وکار شما تغییر دهند. برنامه‌های بازاریابی ارجاعی به شما این امکان را می‌دهد که با ارائه یک تجربه تعاملی شخصی‌تر و ایجاد احساس قدردانی در آن‌ها، مشتریان وفادار خود را شناسایی، پیگیری و به آن‌ها پاداش دهید.

  • نرخ تبدیل را افزایش خواهید داد.

بازاریابی ارجاعی نرخ تبدیل را از راه‌های مختلفی افزایش می‌دهد. مشتریان بالقوه‌ای که توسط یکی از نزدیکانشان ارجاع می‌شوند، ممکن است وقتی به فروشگاه یا صفحه فروش شما می‌رسند، به احتمال زیاد چیزی را خریداری کنند، زیرا از قبل به برند شما اعتماد دارند. مشارکت در رسانه‌های اجتماعی ناشی از برنامه‌های ارجاع، شواهد اجتماعی را ارائه می‌کند که شهرت شما را ایجاد می‌کند و مردم را به خرید تشویق می‌کند.

  • تعامل مشتری را افزایش خواهید داد.

برنامه‌های بازاریابی ارجاعی با سایر تلاش‌های بازاریابی مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و خدمات مشتری مرتبط است. آن‌ها به شما دلیلی برای برقراری ارتباط با مشتریان و افزایش تعامل می‌دهند. افزایش تعامل به ایجاد روابط کمک می‌کند و حضور آنلاین شما را تقویت می‌کند. برنامه‌های ارجاع شما را قادر می‌سازد تا مشتریان را در رسانه‌های اجتماعی درگیر کنید و آن‌ها را بشناسید و ارجاع‌های بیشتری را ارائه دهید.

  • نرخ حفظ مشتری را بهبود خواهید بخشید.

برنامه‌های ارجاع به ایجاد و پرورش روابط بلندمدت با مشتریان با ارائه بینش در مورد انگیزه‌ها و انتظارات آن‌ها کمک می‌کند. در نتیجه، مشتریانی که فعالانه در برنامه‌های ارجاع مشارکت دارند، بیشتر در شرکت شما باقی می‌مانند. به طور کلی یافتن و تعامل با مشتریان جدید بیش از حفظ مشتریان فعلی هزینه دارد و حفظ مشتری را به یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی ارجاع تبدیل می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

 بازاریابی ارجاعی شکلی از تبلیغات است و به شما این امکان را می دهد که با توصیه برند به دوستان و خانواده خود به حامیان شرکت شما تبدیل شوند. در حالی که بازاریابی ارجاعی نیازمند تلاش‌های تبلیغاتی و انگیزه پاداش برای جلب همکاری مشتریان است. بهتر است این استراتژی برای افزایش مشتری خود استفاده کنید. تیم زارع‌تک با ارائه بهترین و به‌روز‌ترین استراتژی‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه دلخواه برای کسب‌وکارتان کسب کنید.

نظر بدهید