بازاریابی درونگرا و برونگرا

1401/12/24 - نویسنده: مهلا صمیمی

مقدمه

شما چقدر از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید؟ آیا می‌دانستید میانگین مدت زمان استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی حدود 144 دقیقه در روز است؟ پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به 4.4 میلیارد نفر برسد. این آمار اهمیت زیادی دارد و نشان می‌دهد که مخاطب هدف شما زمان قابل‌توجهی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کند بنابراین شرایط بسیار مناسبی است که خود را نشان دهید. همچنین بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ را شبکه‌های اجتماعی تشکیل می‌دهند. در این مقاله به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • بازاریابی درونگرا چیست؟
  • چه زمانی باید از بازاریابی درونگرا استفاده کرد؟
  • بازاریابی برونگرا چیست؟
  • چه زمانی باید از بازاریابی برونگرا استفاده کرد؟
  • ابزارهای بازاریابی برونگرا

بازاریابی درونگرا چیست؟

 

 

بازاریابی درونگرا (Outbound Marketing) به شرایطی گفته می‌شود که مشتری بر اساس نیاز و خواستۀ خود به سراغ محصول یا خدمات شما می‌آید. بازاریابی درونگرا راهی برای شرکت‌ها است تا به درستی با مشتریان ارتباط برقرار کنند و آنان را تحت تأثیر قرار دهند و در بلند مدت آن را حفظ کنند. عنصر اصلی بازاریابی درونگرا محتوا است. ممکن است اصطلاح «محتوا پادشاه است» را شنیده باشید، این اصطلاح بدان معناست که محتوای شما می‌تواند در مشتری احساس نیاز را به وجود بیاورد و سبب شود برای خرید محصول یا دریافت خدمات شما ترغیب شود.

در بازاریابی درونگرا محتوایی تولید می‌کنید که آگاهی از برند را گسترش می‌دهد تا مردم شما را بشناسند و برای دریافت اطلاعات بیشتر به وب‌سایت شما مراجعه کنند، به محصولتان علاقه‌مند شوند و از شما خرید کنند. اهمیت بازاریابی درونگرا این است که راه‌حل‌هایی برای نیازهای مشتریان ارائه می‌دهد.

 

چه زمانی باید از بازاریابی درونگرا استفاده کرد؟

 

مزیت بازاریابی درونگرا جذب افرادی است که فعالانه به دنبال خدمات یا محصولی هستند که شما ارائه می‌دهید. برای مثال، اگر فردی به دنبال خرید لپ‌تاپ باشد و در گوگل آن را جست‌و‌جو کند و شما در لیست فهرست نمایش باشید، بازاریابی درونگرا کمک می‌کند تا برای فرد قابل مشاهده و جزء گزینه‌های انتخابی او باشید.  در ادامه دلایلی را ذکر می‌کنیم که سبب می‌شوند از بازاریابی درونگرا استفاده کنید. 

  • مخاطبان هدف خود را می‌شناسید: اگر می‌دانید چه کسانی را هدف قرار دهید، بازاریابی درونگرا می‌تواند راهی عالی برای جذب مشتری باشد. سئو نمونه‌ای عالی از این موضوع است، اگر در مورد کلمات کلیدی مرتبط تحقیق کنید، می‌توانید از آن‌ها در سایت و وبلاگ‌های خود برای جذب مخاطب هدف استفاده کنید. 
  •  می‌خواهید با مخاطب تعامل برقرار کنید: اگر به دنبال مکالمه یا ایجاد تعامل هستید، روش‌های بازاریابی درونگرا بسیار مؤثر هستند. در این راستا می‌توانید نظرسنجی کنید زیرا نه تنها باعث ایجاد تعامل می‌شوند، بلکه شما می‌توانید مخاطب خود را بهتر بشناسید. 
  • به سرنخ‌های باکیفیت احتیاج دارید: با بازاریابی درونگرا می‌توانید سرنخ‌های باکیفیتی پیدا کنید. برای مثال اگر در حوزۀ آموزش کار می‌کنید و می‌خواهید افرادی را که به دنبال کسب اطلاعات دربارۀ بازاریابی هستند را جذب کنید، می‌توانید یک کتاب الکترونیکی با موضوع «راه اندازی بازاریابی دیجیتال» ارائه دهید تا مخاطب هدف خود را بیابید.
  • می‌خواهید ROI را اندازه گیری کنید: نرخ بازگشت سرمایه که با ROI نیز شناخته می‌شود، یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد و معیارهایی است که میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید عملکرد خود را به‌طور پیوسته اندازه‌گیری کنید، می‌توانید از بازاریابی درونگرا بهره بگیرید.
  • بودجه محدودی دارید: یک کمپین بازاریابی درونگرا می‌تواند مقرون به صرفه باشد. اگر نیازهای مخاطبان را بشناسید، می‌توانید از طریق وبلاگ راه‌حلی ارائه دهید که به جذب مخاطب کمک بسیاری می‌کند. یاد داشته باشید که در مرحله اول از کلمات کلیدی استفاده کنید تا مخاطبان جذب شوند.
  •  

بازاریابی برونگرا چیست؟

 

 

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) یک روش سنتی بازاریابی است که به دنبال ارسال پیام به مشتریان بالقوه است. همچنین زمانی است که شرکت‌ها برای آشنا کردن مخاطبانشان با محصولات و خدمات خود از شرکت بیرون می‌روند و محصولاتشان را عرضه می‌کنند. می‌توان گفت بازاریابی برونگرا همان اصطلاح رایج تبلیغات میان مردم است. در این نوع بازاریابی مخاطب هیچ پیش زمینه قبلی از کسب‌و‌کار نداشته و با بازاریابی مستقیم از خدمات شرکت آگاه می‌شود. بر اساس آماری که سایت Hupspot منتشر کرده 90% بازاریاب‌ها از روش‌های برونگرا استفاده می‌کنند و فقط 10% از روش‌های درونگرا بهره می‌برند!

چه زمانی باید از بازاریابی برونگرا استفاده کرد؟

نکته مهم در مورد بازاریابی برونگرا این است که دیده شدن برند شما را تضمین می‌کند و روش مناسبی برای جذب مخاطب است. در ادامه مهم‌ترین دلایل استفاده از بازاریابی برونگرا را ذکر می‌کنیم.

  • می‌خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید: همان‌طور که گفتیم، بازاریابی برونگرا به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند، فرقی نمی‌کند از طریق تبلیغ در فیسبوک باشد یا یک تبلیغ تلویزیونی! بازاریابی برونگرا به رشد مخاطبان شما کمک می‌کند و آگاهی مخاطب را از برند شما افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فیسبوک یا لینکدین؟ مسئله این است!

  • هنگامی که می‌خواهید محصول یا خدمات جدیدی ارائه دهید: اگر محصول یا خدمات جدیدی در راه است، می‌توانید از طریق ایمیل مشتریان یا مخاطبان هدف خود را آگاه کنید.
  • به نتایج فوری نیاز دارید: اگر می‌خواهید به سرعت نتیجه‌ بگیرید، تبلیغات پولی که مخاطب خاصی را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند موفق باشد. اطمینان حاصل کنید که صفحه فرود شما با محتوای موجود در آگهی مرتبط است و می‌تواند به افزایش فروشتان کمک کند.
  • می‌خواهید با یک شرکت جدید ارتباط برقرار کنید: گاهی روش‌های قدیمی مؤثرند! تماس سرد یک راه عالی برای برقراری ارتباط با مشتری یا شرکت مورد نظر است. ممکن است زمان ببرد، اما گفت‌وگو می‌تواند برای ایجاد ارتباطات و دستیابی به حل مشکل یا ارائه راه‌حل ارزشمند باشد.
  • مخاطبان هدف شما مسن هستند: در حالی که TikTok ممکن است پلتفرم انتخابی بسیاری از جوانان باشد، نسل قدیمی‌تر برای دیدن اخبار و سایر برنامه‌های سرگرم‌کننده به رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها روی می‌آورند. به گفته نیلسن، افراد 50 تا 64 ساله نزدیک 6 ساعت و افراد بالای 65 سال، بیش از هفت ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند!
  • می‌خواهید برای افراد مناسب قابل مشاهده باشید: هر برندی باید تبلیغ کند تا از رقبا متمایز شود و در ذهن مخاطب باقی بماند. نمایشگاه‌ها و رویدادها فرصتی برای معرفی خود است که به برند کمک می‌کند با افراد مناسب ارتباط برقرار کند و مشتریان خود را پیدا کند.

 

ابزارهای بازاریابی برونگرا

ابزارهای بازاریابی برونگرا همان ابزارهای سنتی هستند که از قدیم استفاده می‌شدند. ابزارهایی مانند:

  • سمینارها یا جلسات کاری
  • پیامک تبلیغاتی
  • بازاریابی تلفنی
  • بازاریابی حضوری
  • ایمیل‌های اسپم
  • تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی
  • تبلیغات چاپی مانند بروشور و کاتالوگ
  • تبلیغات روزنامه‌ای
  • تبلیغ روی خودکار و سال‌نامه و …

نتیجه‌گیری

امروزه کسب‌و‌کارها از بازاریابی برونگرا به بازاریابی درونگرا روی آورده‌اند چرا که اولویت این است که مشتریان باتوجه به نیازهایشان به سوی شما بیایند. برای استفاده از بازاریابی درونگرا داشتن وب‌سایت، تمرکز بر موتورهای جست‌و‌جو و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ضروری است. در مقالۀ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به اهمیت آن پرداختیم. فراموش نکنید مؤثرترین روش جذب مخاطب و ارائه محصولات و خدمات استفاده از بازاریابی درونگرا است و کارشناسان ما در زارع‌تک شما را در این مسیر همراهی می‌کنند. 

نظر بدهید