بازاریابی محتوا چیست و چه محتوایی تاثیرگذار است؟

استراتژی محتوا
1401/07/17 - نویسنده: فهیمه قائمی

امروزه توجه به محتوا و نمایش متفاوت یک محصول باعث تغییر سلیقه مشتری شده است. تهیه محتوای تاثیرگذار و جذاب به عوامل
مختلفی بستگی دارد که برای فروش بیشتر، حتما باید رعایت شوند؛ پس برای آشنایی با این عوامل تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله به آن اشاره شده است:
تاریخچه بازاریابی محتوا
اصول بازاریابی محتوای تاثیرگذار
انواع استراتژی محتوا
مزایای بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات

 

تاریخچه بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا موضوع تازه‌ای نیست و از زمان‌ گذشته هر برند برای تبلیغ و معرفی محصول و خدمات خود و جلب توجه مشتری اقدامات متفاوتی را انجام ‌داده است اما همه ما می‌دانیم برای هر کسب‌و کار شیوه کاملا متفاوتی به کار گرفته‌ می‌شود، به عنوان مثال، در تبلیغات به روش قدیمی می‌توانستیم با نمایش مداوم یک برند، باعث افزایش فروش آن شویم، اما امروز ما باید در نمایش خدمات خود، اطلاعات کاربردی و مهم را به شیوه‌های گوناگون و نوآورانه با مخاطب به اشتراک بگذاریم. به این ترتیب نمایش بیشتر محصولات ما زمانی باعث جذب مخاطب خواهد شد که  به صورت غیرمستقیم برای تصمیم‌گیری بهتر به او کمک می‌کنیم و  با ایجاد احساس نیاز، مخاطب علاقه‌مند می‌شود از خدمات ما استفاده کند.

 

 

اصول بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا، تلاش می‌شود تا با برنامه‌ریزی برای تولید محتوای سازماندهی شده، باعث جذب و وفاداری مخاطب هدف خود شویم. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که با رعایت اصول آن نتایج متفاوت و شگفت‌انگیزی را شاهد خواهیم بود.

 

5مرحله‌ای که باعث می‌شود با تولید محتوای حرفه‌ای، کاربر را به مشتری تبدیل کنید:

  1. مخاطب خود را به درستی شناسایی کنید.
  2. نقاط ضعف مخاطب را بشناسید.
  3. راهکار کاربردی ارائه کنید.
  4. سرعت عمل داشته باشید.
  5. احساسات را برانگیزید.

اصول بازاریابی محتوا
1.مخاطبان خود را به درستی شناسایی کنید، تا تبدیل به مشتری شوند.

وقتی با طرح پرسش‌های کاربردی در هر مرحله، مخاطب خود را هدف قرار می‌دهید محتوایی تولید می‌کنید که مردم مایل هستند دریافت کنند و به هیچ وجه رویکرد بازاریابی مستقیم ندارد، مثلا می‌توانید با طرح چنین پرسش‌هایی کار را آغاز کنید‌:

  • علاقه‌مندی‌ها و چالش‌های مشتری ما چیست؟
  • بیشتر وقت آنلاین خود را کجا می‌گذراند؟

با پاسخ‌گویی به همین دو پرسش کلیدی، می‌توانید اطلاعاتی در مورد مشتریانِ بالقوه‌ی خود کسب کنید؛ جست‌و‌جوی پاسخ‌هایی هوشمندانه برای این پرسش‌ها، هدف‌گیری شما را برای شخصی‌سازی محتوا بهبود می‌بخشد و در نهایت شیوه‌ی تولیدمحتوا را برای شما آسان می‌کند.

2. نقاط ضعف مخاطب را بشناسید. 

برای اینکه سرنخ‌ها را به طور کارآمد به سمت فروش سوق دهید، نقاط ضعف مخاطب را شناسایی کنید و به او کمک کنید آن‌ها را برطرف کند، برای نزدیک شدن به مخاطب باید زبان ارتباط‌گیری بدون واسطه با او را آموزش ببینید و برای این کار بهتر است با مدیران فروش خود ارتباط بگیرید، شاید زمان آن رسیده که با آن‌ها خصوصی دیدار کنید و در این زمینه با آن‌ها مشورت کنید و برای پرسش‌های زیر به دنبال پاسخ باشید.

  • محصول یا خدمت شما چه چیزی دارد که آن‌ها را جذب می‌کند؟
  • کدام مشکلشان را رفع می‌کند؟

این موضوع از این نظر اهمیت دارد که مشتریان راضی مسلما هرگز به اعتبار کسب‌وکارها آسیب نمی‌زنند و تأمین رضایت آن‌ها همواره باید اولویت نخست شما و کسب‌و‌کارتان باشد.

3. راهکار ارائه کنید.

شما باید محتوایی تولید کنید که وقتی حضور ندارید نماینده‌ی شما باشد؛ منابعی متمایز که آن‌قدر قوی هستند که پرسش‌های مخاطبان را به سرعت و سهولت پاسخ می‌‌گویند. شما باید از محتوای خود برای ترسیم راه‌کارهایی هوشمندانه که مخاطبان برای برطرف کردن نقاط ضعف خود به آن‌ نیاز دارند، بهره بگیرید. هرچه بیشتر به مخاطب خود راهنمایی و کمک کنید، احتمال اینکه در آینده به سرا‌غتان بیاید و در نهایت به مشتری تبدیل شود بیشتر خواهد بود.

 

4. سرعت عمل داشته باشید.

تلاش کنید تا محتوای شما مخاطب را وادار به اقدام و واکنش کند. بکوشید اطلاعات مناسب و تازه‌ای به دست آورید که در عین حال که حساس به زمان است، از ارزش بالایی نیز برخوردار باشد. بنابراین، با اشتراک گذاشتن فرصت‌های تکرار نشدنی او را دعوت به عمل کنید.

5. احساسات را برانگیزید.

اطلاعاتی که احساسات را بر می‌انگیزند، بسیار موثرتر هستند و برانگیختن احساس، به عنوان کلید اصلی فرآیند فروش به شمار می‌آید. با این حال، سعی کنید در ضمن اینکه احساسات مخاطب را برمی‌انگیزید  این حس به آن‌ها القا نشود که از عواطف‌شان سو استفاده شده است و با رویکردی منطقی برای خود اعتبار و اعتماد به همراه آورید.

خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود: بازاریابی احساسی چیست؟

.

انواع استراتژی محتوا

 

تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

رشد روزافزون کاربران در شبکه‌های اجتماعی، مهم‌ترین دلیل برای تولید محتوا حرفه‌ای در این فضای تبلیغاتی است. شبکه‌های اجتماعی متفاوت از جمله اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، تلگرام و غیره شرایطی را فراهم می‌کنند که بتوانید محتوای متنی، تصویری و ویدیویی تولید کنید و آن‌ها را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید و او را همراه خود کنید.

 

وبلاگ

قسمت بلاگ‌ وب‌سایت راه خوبی برای نشان دادن حسن نیت و تخصص شما به مخاطب است. در اختیار قرار دادن اطلاعاتی که دستیابی به آن‌ها شاید برای مخاطب کمی سخت باشد بهترین راهی است که می‌توانید در او اعتماد ایجاد کنید و با پاسخ دادن به پرسش‌های مخاطب می‌توانید او را به خود نزدیک کنید.

padcast

پادکست

بله، پادکست‌ها هم به نوعی محتواست و خبر خوب این است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارها امروزه پادکست را به عنوان یکی از کانال‌های بازاریابی محتوایی خود در نظر گرفته‌اند. با استفاده از این روش می‌توانید اطلاعاتی را که می‌خواهید به مخاطبتان بدهید، در گوشش زمزمه کنید و شریک لحظات فراغت آن‌ها باشید. 

 

ویدیو

باتوجه به جذابیت بالای ویدیوها این روزها  رویکرد کلی شبکه‌های اجتماعی هم به  سمت تولید محتوای ویدیویی می‌رود حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید که یک تصویر به اندازه‌ٔ هزار کلمه ارزش داردو در ادامه باید گفت  یک ویدیو گاهی به اندازهٔ هزار تصویر می‌ارزد چرا که می‌توانند مخاطب را بیشتر از متن یا تصویر هیجان‌زده کنند، پس شما هم برای تولید محتوای حرفه‌ای به این نکته توجه داشته باشید.

 

مزایای بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات

از نظر مفهومی «تبلیغات» زیرشاخه‌ای از«بازاریابی» به  شمار می‌رود. هرچند  تبلیغات فقط می‌توانند بخش کوچکی از بازاریابی را تشکیل دهند اما در واقع وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، ذهن باید به سمت یک برنامهٔ اصولی و همه‌جانبه برود که مطابق با یک استراتژی نوشته شده است و اجرا می‌شوددر بازاریابی محتوایی شخص را مجبور به خرید نمی‌کنید یا نمی‌خواهید محصولتان را بدون مقدمه به او معرفی کنید بلکه در این نوع بازاریابی تلاش می‌کنید تا با افزایش دانش مخاطب یا کاربری که  وب‌سایت شما را می‌خواند، در او احساس نیاز ایجاد کنید و او را به شناخت محصول یا خدمتتان ترغیب کنید.

جمع بندی

حالا که شما با اهمیت تولید محتوا آشنا هستید، لازم است یادآوری کنیم که این‌ مطالب  مقدمه‌ی تولید محتوای تاثیرگذار به حساب می‌آیند و اجرای آن نیازمند مطالب تخصصی بیشتری است که در آینده به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

.

نظر بدهید