بازاریابی ویروسی چیست؟ | اصول بازاریابی ویروسی موفق

1401/07/21 - نویسنده: فهیمه فیاض

مقدمه

بازاریابی ویروسی یا وایرال نوعی بازاریابی محتوا است که امروز در تیم زارع‌تک قصد داریم درباره آن با شما صحبت کنیم. البته اگر به اسم آن دقت کنید ممکن است به ماهیت آن پی ببرید، اینکه دقیقا مشابه یک ویروس عمل می‌کند. در واقع باید محتوای شما همچون ویروس بین صدها و حتی شاید بین میلیون‌ها نفر با سرعت بالا پخش شود. بازاریابی وایرال یا ویروسی بخاطر هزینه کم اما بازخورد بالایی که دارد مورد توجه کسب‌و کارهای کوچک است، البته کسب‌وکارهای بزرگ نیز از آن بهره می‌برند.

در این مقاله سرفصل‌های زیر بیان ‌می‌شود:

  • بازاریابی ویروسی چیست؟
  • چه محتوایی وایرال یا ویروسی می‌شود؟
  • مواد لازم در بازارابی ویروسی 
  • چطور یک بازاریابی ویروسی یا وایرال موفق داشته باشیم؟
  • نمونه موفق در بازاریابی ویروسی
  • معرفی کتاب

 

بازاریابی ویروسی چیست؟

زمانی که محتوای شما آنقدر جذاب باشد که مخاطب را ترغیب کند آن را برای جامعه دوستان، خانواده و اطرافیان خود ارسال کند و آن ها نیز همین امر را تکرار کنند و محتوای شما را برای اطرافیانشان بفرستند در واقع محتوای شما ویروسی شده است البته ویروسی از جنس خوب که قطعا به عنوان یک کسب‌وکار از آن استقبال می‌کنید.

 

چه محتوایی وایرال یا ویروسی می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم محتوا باید “جذاب” باشد! این جذابیت حاصل خلاقیت و تلاش شما در جهت خلق اثری مناسب، جذاب و خاص برای جامعه هدف‌تان است. به این معنی که شما ابتدا باید بدانید قرار است محتوای شما کجا و برای چه کسانی ارائه شود تا مطمئن شوید زحمتی که برای آن می‌کشید آنقدر که باید پاسخ‌گو است. در بیان ساده شما برای یک گروه سنی کودک نمی‌توانید محتوای ویدیویی فلسفی آماده کنید و انتظار داشته باشید که کودکان آن را برای هم‌سن و سالان خود ارسال کنند!

 

مواد لازم در بازاریابی ویروسی 

 در این مرحله تقربیا با بازاریابی ویروسی آشنا شدید. بیایید باهم بررسی کنیم که چه موادی برای پختن یک آش پر روغن برای کسب‌وکارمان لازم داریم. در نظر داشته باشید یک بازاریابی ویروسی در ابتدا نیازمند بستری مناسب جهت ویروسی شدن است. بدان معنا که شما محتوای خود را در چه بستری باید پخش کنید. در دیجیتالی بودن آن شکی نیست ولی با توجه به متن، ویدیو و یا حتی صوتی بودن آن می‌توان بسترهای متفاوتی و یا حتی ترکیبی از بسترها را انتخاب کرد، برای مثال همه ما می‌دانیم یک ویدیو جذاب در اینستاگرام و یوتیوب و پلتفرم‌های مشابه به راحتی بین دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود و همچون ویروس همه جا را فرا می‌گیرد. 

حالا بستر مناسب که را که انتخاب کردیم، محتوای جذاب و خلاقانه را از قلم نندازیم! دقت کنید اگر محتوای شما به اندازه کافی جلب توجه نکند، قطعا به اشتراک گذاشته نمی‌شود و در نهایت بازاریابی ویروسی شما با شکست مواجه می‌شود. البته شکست انتهای راه نیست و باید بپذیریم گاهی تمام تلاش خود را کرده‌ایم اما گزینه سوم از موادی که باید تأثیر می‌گذاشته، چنین عمل نکرده است. بله ، مواد سوم این آش، افرادی هستند که قرار است این محتوا را ببینند، جذب شوند و آن را همچون ویروسی پخش کنند. همین افراد به طور ناخودآگاه برای کسب‌و‌کار ما تبلیغات و بازاریابی می‌کنند و نقش مهمی در اجرای بازاریابی ویروسی ما دارند. 

 

چطور یک بازاریابی ویروسی یا وایرال موفق داشته باشیم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم داشتن یک طرح خلاقانه و جذاب که افراد حس کنند محتوای شما را باید برای دیگران بفرستند تا آن‌ها نیز ببینند قدم اول موفقیت است. دقت کنید همیشه محتوای جذاب، صرفا به‌طورمستقیم از محصول شما صبحت نمی‌کند بلکه گاهی با خلق ارزشی احساسات مخاطب رابرمی‌انگیزد که خود باعث ویروسی شدن محتوا می‌ شود. در کنار انتخاب محتوای مناسب باید مخاطب خود را بشناسید و راجع به آن تحقیقات لازم را انجام دهید تا از بستر مناسب و محتوای مناسب آن‌ها اطمنیان حاصل کنید.

انسجام در تولید محتوا را فراموش نکنید! فقط با داشتن برنامه‌ریزی و استمرار در تولید محتوا می‌توانید در یادها به عنوان یک برند با همان پیام‌هایی که انتقال می‌دهید باقی بمانید.

 

نمونه موفق در بازاریابی ویروسی

درسال 2012، شبکه تلویزیونی TNT که به تازگی در بلژیک راه‌اندازی شده بود، برای معرفی خود یک دکمه بزرگ به رنگ قرمز در یکی از میدان‌های خلوت بلژیک قرار داد که روی آن عنون شده بود:”فشار دهید تا صحنه‌ای هیجان‌انگیز افزوده شود”. 

زمانی که مردم این دکمه را فشار می‌دادند صحنه‌ای غافلگیرکننده و هیجانی نمایش داده می‌شد که باعث جذب مخاطبین زیادی شد و در کمتر از یک هفته 23 میلیون بازدید توسط افراد مختلفی داشت.همچنین این ویدئو از لحاظ تعداد دفعات به‌اشتراک‌گذاری، لقب دومین تبلیغ برتر تاریخ را به خود اختصاص داده است که به نوبه‌ی خود یک بازاریابی ویروسی موفق شناخته می‌شود.

 

معرفی کتاب 

در ادامه به شما پشنهاد می‌کنیم کتاب”مُسری(Contagious)نوشته آقای جونا برگر(Jonah Berger)را در زمینه بازاریابی ویروسی از دست ندهید. این کتاب در سال 2013 به‌عنوان بهترین کتاب سایت آمازون معرفی شد. کتاب مُسری به زبانی ساده و روان برای صاحبان مشاغل کوچک که نمی‌خواهند هزینه زیادی برای تبلیغات کنند، راه‌حل‌های ارزشمندی را مطرح کرده‌است.

 

سخن آخر:

بازاریابی ویروسی یا وایرال یکی از انواع روش‌های بازاریابی محتواست که اصولا با روش‌های دیگر نیز ترکیب می‌شود. آگاهی و شناخت کافی از روش‌های بازاریابی محتوا به شما این قدرت را می‌دهد تا برند خود را به دیگران معرفی کنید. در این مقاله سعی کردیم نکات لازم برای یک بازارایابی ویروسی موفق را با شما در میان بگذاریم، خوشحال می‌شویم نظر شما را در کامنت‌ها بخوانیم و از آن استفاده کنیم.

نظر بدهید