بازاریابی چیست و در بازار امروز چه اهمیتی دارد؟

1401/08/22 - نویسنده: فهیمه قائمی

بازاریابی یا مارکتینگ یک مفهوم جدید نیست بلکه بازاریابی به عنوان سرچشمه ایده‌های جدید شناخته می‌شود که با رشد و پیشرفت تجارت، معنای کامل‌تری به خود گرفته است و اگر بخواهیم آن را در یک جمله تعریف کنیم؛ مارکتینگ یعنی تلفیق علم و هنر برای ایجاد ارتباط ارزشمند بین محصول و مشتری.

فهرست مطالبی که در این مقاله مطالعه می‌کنید؛

بازاریابی چیست؟

چرا بازاریابی مهم است؟

تفاوت بازایابی با برندینگ و تبلیغات و فروش  

تفاوت بازاریابی با برندینگ

تفاوت بازاریابی با تبلیغات

تفاوت بازاریابی با فروش

مهمم‌ترین اصول بازاریابی حرفه‌ای

انواع بازاریابی چیست؟

بازاریابی هیجانی (Emotional Marketing)

بازاریابی سببی (Cause Marketing)

بازاریابی عصبی (Neuro Marketing)

بازاریابی آگاهی‌دهنده (Informative Marketing)

بازاریابی قانع‌کننده (Persuasive Marketing)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

 

 

بازاریابی چیست؟

به طور کلی فرایند علاقه‌مند شدن مخاطب به محصول و یا خدمات شامل چند مرحله است که با بررسی بازار، رقبا وتحلیل رفتارمشتریان آغازمی‌شود و هم‌چنین با ایجاد وفاداری در مشتریان و افزایش سهم بازار برای یک برند ادامه پیدا می‌کند.

بعضی از مواردی که باید در بازاریابی به آن‌ها توجه کنیم عبارتند از؛ 

1.محصول یا خدمات
در صورتی که محصول یا خدمتی داریم، باید ببینیم که با نیاز مشتریان هم‌خوانی دارند یا خیر.در این زمینه باید همیشه رقبا را بررسی کنیم ومحصول خود را به روزرسانی کنیم.

2.قیمت
وقتی با تفکر انتقال ارزش به سمت مخاطب حرکت می‌کنیم باید به این موضوع توجه کنیم که مخاطب حاضراست در قبال ارزشی که دریافت می‌کند چه میزان هزینه‌ای پرداخت کند؛ به طوری که مطمئن باشیم ما هم پولی ازدست نمی‌دهیم.

3.چشم‌‌انداز
چشم‌انداز یک بازاریاب همیشه به صورت طولانی مدت است و فقط به فکر فروش محصولی که امروز ارائه می‌کند نیست، بلکه مدام به این موضوع توجه می‌کند که کسب‌وکار ما در سال‌های آینده در چه جایگاهی خواهد بود و تلاش می‌کند آن را ارتقا دهد.

در ادامه هریک از این مفاهیم را به طور مفصل‌ توضیح می‌دهیم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

 

چرا بازاریابی مهم است؟

با افزایش رقابت بین کسب‌وکارها، هر روز از سهم بازار برندها کاسته می‌شود و این اتفاق خوشایندی برای آن‌ها نیست؛ به همین دلیل تلاش می‌کنند تا با مشورت گرفتن از متخصصین این صنعت و استفاده از روش‌های جذاب و خلاق برای حفظ مشتریان خود اقدامات متفاوتی انجام دهند و علاوه برآن به فکر جذب مخاطب بیشتر در آینده باشند.

اصول بازارایابی

 

تفاوت بازایابی با برندینگ و تبلیغات واستراتژی فروش  

اگر از کسب‌وکارهای کوچک صرف نظر کنیم، یک کسب‌وکار گسترده در هرکدام از بخش‌های برندینگ، تبلیغات و فروش اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند و تمام این موارد با بازاریابی کاملا متفاوت است که در ادامه به تفاوت بازاریابی با هرکدام از این سه بخش می‌پردازیم:

 

 

تفاوت بازاریابی با برندینگ

بازاریابی راهی است که به ارتباط افراد با محصول توجه می‌کند اما برندینگ هویت محصول را برای افراد ماندگارمی‌کند یعنی ارزش‌هایی که یک محصول به مخاطب منتقل می‌کند در استراتژِی‌های برندینگ آن محصول پنهان شده است. به طور کلی، مارکتینگ باعث جلب توجه مخاطب می‌شود اما ارزشی که او را در کنار یک برند ماندگار می‌کند برندینگ و هویت آن برند است. یکی دیگر از تفاوت‌های مارکتینگ و برندینگ این است که هدف نهایی بازاریابی و مارکتینگ، فروش بیشتراست در حالی که برندینگ روی شناخت و وفاداری مخاطب تأکید می‌کند. استراتژی‌های بازاریابی به طور مداوم با توجه به شرایط، در حال تغییرهستند اما برندینگ یک روند ثابت دارد. به عبارت دیگر؛ برندینگ تصویری است که مخاطب از یک برند در ذهن خود دارد اما مارکتینگ روندی است که به ساختن این مسیر کمک می‌کند.

 

 

تفاوت بازاریابی با تبلیغات

به نظر بعضی از افراد، مفهوم بازاریابی و تبلیغات با یکدیگر یکسان است و فکر می‌کنند تبلیغات همان مارکتینگ و بازاریابی است در صورتی که این دو مفهوم با هم متفاوت هستند و مارکتینگ و بازاریابی مفهوم بسیار گسترده‌تری دارد که تبلیغات می‌تواند زیرمجموعه آن قرار بگیرد. تبلیغات به معنای تولید و توزیع محتوایی است که آگاهی افراد را نسبت به ویژگی‌های یک محصول افزایش می‌دهد؛ در صورتی که بازاریابی یک محصول یا خدمات، شامل ابعاد  مختلفی است مثلاً تحقیق و بررسی بازار، طراحی استراتژی مناسب و تحلیل روش‌های مناسب که درنهایت منجر به فروش محصول می‌شود. در نتیجه برای اجرای یک برنامه تبلیغاتی موفق باید برنامه مارکتینگ داشته باشیم.

 

 

تفاوت بازاریابی با فروش

بازاریابی و فروش معنای بسیار نزدیکی دارند، اما درباره‌ی تفاوت‌هایشان دراین قسمت برای شما توضیح می‌دهیم. تیم فروش یک مجموعه به مشتریان آن و افزایش فروش محصول یا خدمات متمرکزاست اما مراحل شناسایی مشتریان هدف و جذب آن‌ها و حتی پیگیری میزان رضایتشان نسبت به مجموعه ما به تیم فروش مربوط نمی‌شود.

 

 

مهم‌ترین اصول بازاریابی حرفه‌ای

تا این بخش با اهمیت موضوع بازاریابی برای کسب‌وکارهای متفاوت آشنا شدیم و تفاوت بازاریابی با برندینگ و تبلیغات و فروش را درک کردیم. وقت آن رسیده است تا با انواع بازاریابی نیز آشنا شویم. باید به این موضوع اشاره کنیم که به تعداد همه آدم‌ها روش بازاریابی وجود دارد! به طور کلی مفهوم بازاریابی بسیار گسترده است اما اگر بخواهیم یک چارچوب کلی برای آن تعریف کنیم باید بگوییم: « بازاریابی تنها بخش یک سازمان است که باید با قسمت‌های مختلف آن در ارتباط باشد.»

  • تولید محصول  (Product)
  • ارزش و قیمت یک محصول (Price)
  • تعریف یک مکان مناسب برای فروش محصول(Place)
  • تبلیغات و معرفی محصول (Promotion)

تولید محصول  (Product)

تنها با داشتن یک محصول موفق به فروش آن نمی‌شویم وبازاریابی یا همان مارکتینگ با یک ایده یا محصول آغاز نمیشود، بلکه نقطه آغاز و پایان هر کسب‌و‌کاری بازاریابی است و محوریت بازاریابی را نیزمشتری (Customer) تشکیل می‌دهد. به طور کلی بهتر است برای فروش محصول به سؤال‌های کلیدی پاسخ دهیم:

  • مخاطب هدف محصول ما چه کسی است؟
  • چه ارزشی را منتقل می‎‌کند؟
  • بهترین بستر فروش آن چیست؟
  • انتظار جامعه از محصول ما چیست؟

در واقع فرایند بازاریابی حتی قبل از آن که مشتری وارد چرخه‌ی کسب‌وکار شود، آغاز می‌شود نه فقط زمانی که محصول آماده فروش است. در نهایت نتیجه‌ای که در پاسخ به این سؤال‌ها بدست می‌آوریم، باعث می‌شود محصولی را تولید کنیم که در آینده فروش مناسبی داشته باشد.

ارزش و قیمت یک محصول (Price)

جامعه از سه سطح اجتماعی تشکیل می‌شود: غنی، متوسط و فقیر. هر آن چیزی که این سه گروه مصرف می‌کنند، توسط بازاریابی، اصول و روش‌های آن، ابتدا شناسایی، طبقه‌بندی و سپس عرضه می‌شود.هرچقدر محصول ما ارزش بیشتری را به مخاطب ارائه دهد، قیمت آن بیشترمی‌شود اما باید توان خرید مشتری را شناسایی کنیم چرا که اگر قیمت محصول ما خیلی بالا باشد، مردم توانایی خرید آن را نخواهند داشت و از طرف دیگر نباید قیمت محصول خیلی پایین باشد که قادر به تأمین هزینه‌های خود نباشیم و باعث شود به سرعت شکست بخوریم. تیم بازاریابی با بررسی قیمت‌های رقبا و بازارکلی محصول، کمک می‌کند تا قیمت مناسبی را برای محصول در نظر بگیریم.

تعریف یک مکان مناسب برای فروش محصول(Place)

تیم بازاریابی با استفاده از پرسونای مخاطب تلاش می‌کند تا بهترین مکان و زمان مناسب  را برای فروش محصولات را شناسایی کند؛ گاهی فروش آنلاین در سایت و صفحات اجتماعی بهتر از فروش حضوری یک محصول است که این فرایند با گذشته زمان به مجموعه ثابت می‌شود.

تبلیغات و معرفی محصول (Promotion)

در فرایند بازاریابی با بخش تبلیغ و معرفی یک محصول، بیشتر آشنا هستیم. وظیفه‌ی این بخش معرفی محصولات یک برند به مخاطبان و بالا بردن آگاهی آن‌ها نسبت به محصول است، تبلیغات یا به صورت آنلاین و در بستر اینترنت صورت می‌پذیرد یا به شکل آفلاین و شرکت در رویدادهای بزرگ مثل جام جهانی، که در هر دو حالت، هدف یکسان اما با روش‌های مختلف اجرا می‌شود.

به شما پیشنهاد می‌شود این مقاله را مطالعه کنید: مزایا و معایب بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ 

 

 

انواع بازاریابی چیست؟

با گسترش دانش و ورود رشته‌های دیگری مثل عصب‌شناسی و روانشناسی به دنیای بازاریابی، معنای بازاریابی هر روز کامل‌تر می‌شود به طوری که هر یک از ما روزانه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مفهوم بازاریابی درگیر هستیم. مفاهیمی مثل بازاریابی هیجانی (Emotional Marketing)، بازاریابی سببی (Cause Marketing)، بازاریابی عصبی (Neuro Marketing)، بازاریابی آگاهی دهنده (Informative Marketing) و بازاریابی قانع کننده (Persuasive Marketing)، مفاهیمی هستند که با شیوه‌های جدید بازاریابی وارد این حوزه شده‌اند.

 

 

بازاریابی هیجانی (Emotional Marketing)

در بازاریابی هیجانی به عواطف و تحریک احساساتی از قبیل ترس، عشق، دلسوزی و حتی تنفر، توجه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که به این ترتیب افراد، احساسی را تجربه کنند که تاثیر ماندگار داشته باشد.

به شما پیشنهاد می‌شود این مقاله را مطالعه کنید: بازاریابی احساسی چیست؟

 

بازاریابی سببی (Cause Marketing)

بازاریابی سببی یکی از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها به شمار می‌رود (CSR). در این روش از عواملی استفاده می‌شود که مورد توجه مصرف‌کنندگان است. عواملی مثل مسائل زیست‌محیطی و دغدغه‌های اجتماعی، باعث می‌شود توجه آن‌ها را به سوی محصول یا برند خود جلب کنیم، در این نوع بازاریابی عمدتاً از امور خیرخواهانه برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌شود، مثلا اجرای کمپینی که به حمایت از کودکان سرطانی برگزار شده است نوعی از بازاریابی سببی است.

 

بازاریابی عصبی (Neuro Marketing)

در بازاریابی عصبی بیشتر به ناخودآگاه افراد توجه می‌شود. در این نوع از بازاریابی سعی بر آن است که از طریق شاخص‌هایی که از طریق تحقیقات به دست می‌آیند، به صورت غیر مستقیم به ذهن مشتریان نفوذ و از این طریق بر تصمیم‌گیری آ‌ن‌ها اثر گذاشته شود.

 

 

بازاریابی آگاهی‌دهنده (Informative Marketing)

در بازاریابی آگاهی‌دهنده، پیام بازاریابی بیشتر بر دلایل منطقی تمرکز دارد تا عواطف و احساسات. در این روش بازاریابی، تمرکز بر ویژگی‌های محصول و مزایایی است که مشکلات مشتریان را حل می‌کند.

 

 

بازاریابی قانع‌کننده (Persuasive Marketing)

برخلاف بازاریابی آگاهی‌دهنده، بازاریابی قانع‌کننده عواطف و احساسات کاربران را هدف قرار می‌دهد. بازاریابی قانع‌کننده به دنبال آن است که مخاطب چیزی را احساس کند و سپس آن احساسات را به برند متصل کرده و مخاطب را وادار به انجام فعالیت‌های مورد نظر خود می‌کند.

 

ظهوراینترنت و تجارت الکترونیک نیز باعث گستردگی فضای بازاریابی شده است. همه ما این روزها با ‌انواع دیجیتال مارکتینگ شامل بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی آنلاین، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوایی آشنا هستیم و یا حداقل برای یک بار هم که شده نام آن‌ها را شنیده‌ایم.

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست و چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی امروزه استقبال بیشتری دارد، چرا که تغییر سبک زندگی مخاطبان سبب شده افراد بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی به سر ببرند و حضور مؤثر برندها در این بستر می تواند تضمین کنندۀ موفقیت آن‌ها باشد. هر کدام از این انواع بازاریابی به دنبال آن هستند که از طریق بستر و ابزار خود، محتوایی را تولید کنند که برای مخاطب جذاب باشد و تعامل آن‎ها را با برند افزایش دهد و در نهایت منجربه ماندگاری برند در ذهن مشتری شود.

مقاله های پیشنهادی:

آشنایی با انواع تبلیغات در گوگل و کاربرد آن

بازاریابی محتوا چیست و چه محتوایی تاثیرگذار است؟

بازاریابی ویروسی چیست؟ | اصول بازاریابی ویروسی موفق

سخن آخر:

به طور کلی اگر بتوانیم خواسته‌ها و نیازهای مشتری را درک و آن‌ها را برآورده کنیم، معنای بازاریابی را به درستی متوجه شده‌ایم و فرقی نمی‌کند که هر شخص دارای چه نوع کسب‌وکاری است. از صاحبین بزرگ‌ترین برندها تا کسی که ادمین یک پیج فروش در اینستاگرام است، باید بداند بازاریابی چیست و چگونه می‌تواند از مفاهیم و استراتژی‌های بازاریابی به منظور پیشبرد اهداف کسب‌وکارش استفاده نماید. اگر شما هم به دنبال راهی برای بهبود جایگاه برندتان در دنیای رقابتی امروز هستید،می‌توانید از خدمات مشاوره برندینگ و مشاوره بازاریابی که از راهکارهای توسعه کسب‌و‌کارها در مجموعه زارع‌تک است، بهره‌مند شوید.

نظر بدهید