بایدها و نبایدهای بازاریابی درونگرا

1402/03/23 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

همان‌طور که در مقالۀ بازرایابی درونگرا و برونگرا اشاره کردیم، بازاریابی درونگرا نوعی استراتژی است که هدف آن جذب مشتریان بالقوه است. این چیزی شبیه به سایر روش‌های بازاریابی است. با این حال، نکته منحصر به فرد در مورد بازاریابی درونگرا نحوه انجام آن است. این کار را با ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند انجام می‌دهد که نیازها و علایق مشتریان را برطرف می‌کند. مهم‌ترین دلیل مؤثر بودن استراتژی‌های بازاریابی درونگرا «قدرت کشش» است. بازاریابی درونگرا به جای تبلیغ برای مشتری، همان‌طور که بازاریابی سنتی انجام می‌دهد، بر ایجاد دلایلی برای مراجعه مشتری به شما تمرکز می‌کند. شما می‌توانید این کار را با انتشار محتوای مفید، شخصی‌سازی صفحات رسانه‌های اجتماعی و کپی وب‌سایت خود انجام دهید. در ادامه مقاله به بایدها و نبایدهای بازاریابی درونگرا خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • بایدهای بازاریابی درونگرا
  • نبایدهای بازاریابی درونگرا

 

بایدهای بازاریابی درونگرا

 

  • مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.

اولین کاری که برای اطمینان یافتن از موفقیت بازاریابی درونگرا باید انجام دهید، شناسایی مخاطب است. بمخاطب باید به خدمات یا محصول شما علاقه‌مند باشد. مخاطب هدف به گروهی از افراد اطلاق می‌شود که گیرندگان مورد نظر پیام یا محصولی هستند که می‌خواهید بفروشید. مخاطب هدف را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی تعریف کرد. به عنوان مثال می‌توان به سن، جنسیت، مکان، علایق و رفتارها اشاره کرد. حتی سایر متغیرهای جمعیت شناختی و روانشناختی نمونه‌هایی از عوامل هستند.

به عنوان مثال، یک شرکت فروش اسباب بازی ممکن است مخاطبان هدفی از کودکان خردسال داشته باشد. از سوی دیگر، یک شرکت برنامه ریزی مالی ممکن است مخاطبان هدفی از بزرگسالان میانسال داشته باشد که برای بازنشستگی برنامه‌ریزی می‌کنند. ممکن است مخاطب هدف یک فیلم اکشن گروه خاصی از نوجوانان و بزرگسالان باشد، در حالی که یک کمدی رمانتیک ممکن است زنان 20 و 30 ساله را هدف قرار دهد.

شناسایی و درک مخاطبان هدف برای ارتباطات و بازاریابی موثر بسیار مهم است. با دانستن این‌که مخاطب هدف چه کسی است، می‌توانید پیام و محصولات خود را به گونه‌ای سفارشی کنید که مطابق با نیازها و خواسته‌های خاص آن مخاطب باشد. به نوبه خود، می‌توانید به افزایش تعامل، فروش و وفاداری مشتری دست یابید.

  • محتوای ارزشمند ایجاد کنید.

محتوا می‌تواند نقش مهمی در بازاریابی درونگرا ایفا کند. تمام محتوا نیاز به تخصیص منابع دارد. بازاریابان این روزها مجبورند انواع مختلفی از محتوا را تولید کنند. محتوا می‌تواند به صورت تصویری، صوتی یا حتی متنی باشد. نوع محتوایی که انتخاب می‌کنید به ترجیحات مخاطبان شما بستگی دارد. این می‌تواند به تلاش‌های بازاریابی پویاتر و غنی‌تر کمک کند. هدف از این تلاش‌ها ارائه بهترین تجربه ممکن در ارتباط با فروش و خدمات به مشتریان است. چند عنصر حیاتی محتوا در شرایط کنونی ارزش و ارتباط است. زمانی که مخاطبان هدف را بهتر درک کنید، می‌توانید محتوایی را در اختیار آن‌ها قرار دهید که می‌تواند به آن‌ها ارزش بیفزاید. مهم‌تر از همه، زمانی که محتوای شما مشکلات افراد را  حل می‌کند، دیگران به کسب‌و‌کار شما علاقه‌مند می‌شوند.

  • بهینه سازی

یکی از کارهای مهمی که هنگام انتخاب بازاریابی درونگرا باید انجام دهید این است که به سئو فکر کنید. شما باید بهینه سازی موتورهای جست‌وجو را به عنوان وظیفه یک فرآیند بازاریابی ورودی بسیار بزرگتر در نظر بگیرید. برای رساندن محتوا به چشم کاربران، مرحله اولیه بازاریابی درونگرا باید بر بهینه سازی موتورهای جست‌وجو تکیه کند. شما باید پادکست‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و محتوا را با کلمات کلیدی بهینه سازی کنید. با انجام این کار، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که وقتی کاربران کلمه کلیدی خاصی را جست‌وجو می‌کنند، پورتال شما نمایش داده می‌شود. شما باید استراتژی‌های مختلفی را دنبال کنید تا وب سایت خود را به بالای صفحه نتایج ببرید. برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

  1. تحقیق در مورد کلمات کلیدی
  2. انتخاب کلمات کلیدی مناسب
  3. ایجاد تیترها، توضیحات متا و عناوین جالب
  4. ایجاد پیوند با پورتال های دیگر با رتبه های بالا در SERP و سایر پست ها در وبلاگ خود
  5. بازاریابی محتوا
  6. بهینه سازی سئوی وب‌سایت
  7. ایجاد آدرس‌های بهینه شده
  8. بهینه‌سازی خوب برای موتورهای جست‌وجو باعث جذب بازدیدکنندگان می‌شود.

 

  • از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی یکی از کارهای مهمی است که باید در بازاریابی درونگرا انجام دهید. اما نکته‌ای که در اینجا باید به خاطر داشت این است که رسانه‌های اجتماعی به تنهایی به تبدیل کمکی نمی‌کنند. داشتن یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی به تنهایی کافی نیست. شما باید در شبکه‌های اجتماعی سوال بپرسید و پاسخ دهید. تنها زمانی که این کار را انجام می‌دهید می‌توانید مشتریان را در رسانه‌های اجتماعی جذب کنید. شما می توانید به خوبی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی درونگرای خود را بر اساس آن چارچوب‌بندی کنید.

هنگامی که از رسانه‌های اجتماعی در استراتژی های بازاریابی ورودی خود استفاده می‌کنید، می‌توانید به موارد زیر دست یابید:

1. افزایش دید

رسانه‌های اجتماعی به کسب‌وکار شما کمک می‌کنند تا مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بازدید را افزایش دهند. با ایجاد و به اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، کسب‌وکار شما می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به وب‌سایت خود جذب کند. به نوبه خود، می‌توانید شناخت برند خود را بهبود بخشید.

2. تعامل بهبود یافته

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند فرصتی برای کسب‌و‌کار شما فراهم کنند تا با مخاطبان خود تعامل کنید. همچنین، به ایجاد روابط با آن‌ها کمک خواهد کرد. با پاسخ دادن به نظرات، به اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر و ارائه اطلاعات مفید در رسانه‌های اجتماعی، کسب‌وکار شما می‌تواند اعتماد و وفاداری را با دنبال کنندگان ایجاد کند.

3. تبلیغات هدفمند

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی گزینه‌های تبلیغاتی هدفمند را ارائه می‌دهند. با استفاده از این گزینه‌ها، کسب‌وکار شما می‌تواند بر اساس جمعیت‌شناسی، علایق و رفتارها، به مخاطب ایده آل دست یابد. این بدان معناست که کسب‌وکار شما می‌تواند به طور مؤثر با محتوا و پیشنهادات مرتبط به مخاطبان هدف شما برسد.

4. افزایش ترافیک وب سایت

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ترافیک وب سایت کسب‌و‌کار شما را افزایش دهند. این کار با به اشتراک‌گذاری پیوند به پست‌های وبلاگ، صفحات فرود و سایر محتواها در رسانه‌های اجتماعی امکان پذیر است. سپس می‌توانید این ترافیک را از طریق استراتژی‌های بازاریابی ورودی مؤثر به سرنخ و فروش تبدیل کنید.

به طور کلی، رسانه‌های اجتماعی ابزار مهمی برای کسب‌و‌کارهایی است که به دنبال جذب و تعامل با مخاطبان هدف خود از طریق بازاریابی درونگرا هستند. با ایجاد محتوای ارزشمند، درگیر شدن با مخاطبان خود و استفاده از تبلیغات هدفمند، می‌توانید به طور مؤثر ترافیک را افزایش دهید و خدمات و محصولات خود را به فروش برسانید. 

  • بازاریابی درونگرا را در اولویت قرار دهید.

مطالعات نشان می‌دهد که نزدیک به 84% از کسب‌و‌کارهای کوچک از بازاریابی درونگرا استفاده می‌کنند. زمانی که از بازاریابی درونگرا به عنوان اولویت استفاده می‌شود، در مقایسه با تکنیک‌های بازاریابی برونگرا، نتایج بلندمدتی به همراه خواهد داشت. در واقع، شما ممکن است نتایج فوری از بازاریابی ورودی دریافت نکنید اما آثار آن را در دراز مدت خواهید دید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که شرکت‌هایی که از بازاریابی درونگرا به‌عنوان تکنیک کلیدی بازاریابی استفاده می‌کنند، سه برابر شانس بیشتری برای بازده سرمایه‌گذاری دارند.

 

نبایدهای بازاریابی درونگرا

دانستن این‌که چه کاری باید در بازاریابی درونگرا انجام دهید به تنهایی کافی نیست. همچنین باید بدانید چه کارهایی را نباید انجام دهید. تنها در این صورت است که می‌توانید بیشترین بهره را از استراتژی‌های بازاریابی خود ببرید.

 

  • فقط بر تبلیغ تمرکز نکنید.

امروزه بیشتر مردم از تبلیغات پاپ‌آپ خوششان نمی‌آید. بنابراین، به جای تمرکز بر بازاریابی محصولات و خدمات خود، باید بر ارائه محتوای ارزشمند تمرکز کنید. وقتی کسب‌و‌کار شما به سوالات پاسخ می‌دهد، مخاطب احساس رضایت و مشارکت بیشتری با کسب‌وکار شما خواهد کرد. به نوبه خود، می‌توانید پایگاه مخاطبینتان را بهبود بخشید.

  • از روش‌های مزاحم استفاده نکنید.

از پنجره‌های بازشو و دیگر روش‌های مزاحم که می‌توانند مشتریان بالقوه را از بین ببرند، استفاده نکنید. بسیاری از کسب‌وکارها از پاپ آپ‌ها و تبلیغات همراه با محتوای خود استفاده می‌کنند اما همان‌طور که قبلا ذکر شد، این موارد توسط اکثر مردم مزاحم تلقی می‌شوند. استفاده از این چیزها می‌تواند باعث حواس پرتی شود و بسیاری از مردم از این موانع احساس ناامیدی می‌کنند. به نوبه خود، آن‌ها می‌توانند بدون بازدید از صفحات دیگر از وب سایت شما دور شوند، حتی اگر محتوای ارزشمندی در صفحات دیگر داشته باشید.

  • از بهینه سازی موبایل غافل نشوید.

یکی از مهم‌ترین دلایل شکست استراتژی‌های بازاریابی ورودی، بررسی نکردن این است که آیا وب سایت و محتوای آن برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده است یا خیر. همان‌طور که می‌دانید امروزه اکثر مردم از گوشی‌های هوشمند خود برای دسترسی به وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر وب‌سایت شما برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه‌سازی نشده باشد، ممکن است استراتژی‌های بازاریابی ورودی شما کارساز نباشد.

  • تجزیه و تحلیل را نادیده نگیرید.

گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای این چنینی می توانند به شما در ارزیابی اثربخشی کمپین بازاریابی ورودی کمک کنند. نادیده گرفتن یا عدم استفاده از آن‌ها می‌تواند به شکست استراتژی‌های بازاریابی ورودی شما کمک کند. با این تجزیه و تحلیل‌ها، می‌توانید به تصمیمات مبتنی بر داده‌های مؤثر برسید.

  • از ایمیل مارکتینگ غافل نشوید.

عدم استفاده از ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از کارهایی است که هرگز نباید در بازاریابی ورودی انجام دهید. ایمیل مارکتینگ بخش مهمی از بازاریابی ورودی است. شما می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای پرورش سرنخ های خود و درگیر نگه داشتن آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ

 

نتیجه‌گیری

بازاریابی درونگرا در بلندمدت نتایجی را به همراه دارد. این یک راه عالی برای ایجاد نام تجاری در مقیاس بزرگ است. با پیروی از بایدها و نبایدهای ذکر شده در بالا برای بازاریابی درونگرا، می‌توانید یک استراتژی عالی را تدوین کنید و سرنخ‌های بیشتری به دست آورید. تیم زارع‌تک به شما کمک می‌کند تا با استفاده از بازاریابی درونگرا، مشتریان بیشتری به سمت خود جذب کنید.

منابع:

  • hermitcrabs.io
  • peppercontent.io

نظر بدهید