برند کوکاکولا چگونه متولد شد؟

1402/01/08 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

کوکاکولا یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا را تولید می‌کند و در حال حاضر سومین شرکت ثروتمند تولیدکننده مواد غذایی در جهان به شمار می‌آید. نوشابه‌های این شرکت در سراسر جهان به جز کوبا و آمریکا شمالی مصرف می‌شوند و طرفداران بسیاری دارد. در این مقاله به چگونگی شکل‌گیری این برند و استراتژی‌های تبلیغاتی آن پرداخته‌ایم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • تاریخچه کوکاکولا
  • بطری سازی و افزایش فروش کوکاکولا
  • استراتژی تبلیغاتی کوکاکولا

تاریخچه کوکاکولا

کوکاکولا، 8 می 1886 توسط یک داروساز آتلانتایی به نام جان پمبرتون (Dr. John S. Pemberton) متولد شد زیرا او کنجکاو بود یک نوشیدنی غیر الکلی تولید کند که بتوان آن را در فواره‌های نوشابه به فروش رساند. پمبرتون ابتدا یک شربت طعم‌دار که بر پایه کوکائین از برگ کوکا و عصاره‌ای غنی از کافئین از مغز کولا است، درست کرد و این نوشیدنی را به عنوان یک نوشیدنی مقوی برای درمان اکثر بیماری‌های رایج از جمله: سوزش دل، حالت تهوع و سردرد معرفی کرد. حسابدار و دفتردار دکتر پمبرتون، فرانک رابینسون (Frank M. Robinson) ، با نام‌گذاری کوکاکولا و همچنین طراحی علامت تجاری متمایز از دو حرف C برای نام آن استفاده کرد تا در تبلیغات چشمگیر به نظر برسد. بنابراین کلمه Kola را به Cola تغییر داد که هنوز هم از آن استفاده می‌شود. اولین تلاش‌های بازاریابی کوکاکولا از طریق کوپن‌هایی انجام می‌شد که نمونه‌های رایگان این نوشیدنی را تبلیغ می‌کردند. در سال 1887 با استفاده از روش ابتکاری، کوپن‌ها توسط تبلیغات روزنامه و توزیع اقلام تبلیغاتی با خط کوکاکولا به داروخانه‌های درخواستی انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: بازاریابی درونگرا و برونگرا

 

بطری سازی و افزایش فروش کوکاکولا

دکتر پمبرتون، قبل از مرگش بخش‌هایی از کسب‌وکار خود را به احزاب مختلف و اکثر کسب‌وکار خود را به یک تاجر محلی آتلانتایی به نام آسا گریگز کندلر (Asa Griggs Candler) فروخت. با مدیریت کندلر، فروش، افزایش چشمگیری داشت به طوری که هر سال 900 گالن به فروش ‌رساند و در طول آن دوره، کارخانه‌هایی در شهرهای لس آنجلس، دالاس و فیلادلفیا تأسیس کرد و در مناطق آمریکا و کانادا به فروش رساند. کوکاکولا به دلیل بازاریابی تهاجمی او، یکی از نمادهای محبوب آمریکا تبدیل شد. کندلر در سال 1919 توانست شرکت کوکاکولا را که در زمان تأسیس 100000 دلار ارزش داشت، به قیمت 20 میلیون دلار بفروشد.

استراتژی تبلیغاتی کوکاکولا

نخستین تبلیغ در سال ۱۸۸۶ در مجله‌ای به نام مجله آتلانتا (Atlanta Magazine) منتشر شد. آن‌ها در این تبلیغ مدعی شده بودند که نوشابه‌های این شرکت اعصاب را تقویت می‌کنند و خستگی را از بین می‌برند. همچنین در سال ۱۸۹۴ نخستین تبلیغ دیواری کوکاکولا در فضای باز در شهر کارترسویل در ایالت جورجیا نیز صورت گرفت. بازاریابی تبلیغات کوکاکولا منجر به افزایش قابل توجهی تقاضا شد. در سال 1894 یک تاجر به نام جوزف بیدنهازن (Joseph Biedenharn) توانست این نوشیدنی را در داخل بطری قرار دهد تا مردم بتوانند به راحتی آن را حمل کنند. با ادامه محبوبیت این نوشیدنی به شکل بطری، تولید نوشابه‌های تقلبی کوکاکولا آغاز شد. این امر منجر شد که شرکت کوکاکولا محصولات خود را به صورت واقعی تبلیغ کند و کمپین‌هایی را اجرا کند تا از مردم بخواهد محصول اصلی را تهیه کنند. این طراحی بطری به شرکت کوکاکولا اجازه داد تا محصول خود را از نمونه‌های مشابه دیگر متمایز کند.

 کوکاکولا با استفاده از تصویر بابانوئل با لباس همیشگی‌اش، تبلیغات رسمی خود را در دهه 1920 آغاز کرد. این امر موجب ایجاد تصویر کنونی بابانوئل شده است و هدف اصلی آن، جلوگیری از کاهش فروش نوشابه‌ها در فصل زمستان بود. از اقدامات مهم این شرکت خرید شرکت فیلم‌سازی کلمیبا پیکچرز(Columbia pictures) بود تا در ساخت فیلم‌های این شرکت نوشابه خود را تبلیغ کند. به عنوان مثال برای تبلیغ نوشابه‌های خود در فیلم‌ها به جای چای یا قهوه در وعده صبحانه، از نوشابه‌های کوکاکولا استفاده می‌کردند.

 در سال 1989 برای جذب مشتریان بیشتر، طرحی تبلیغاتی را اجرا کرد که در این طرح یک‌سری کارت به مشتریان خود می‌داد و آن‌ها در هنگام خرید نوشابه، کالاهایی مثل مواد غذایی و لباس و وسایل سرگرم‌کننده را به عنوان جایزه از فروشنده درخواست کنند. کوکاکولا در سال 2006 طرحی به نام My Coke Rewards را شروع به اجرا کرد که در این طرح مشتریان کدهای مندرج روی درب برخی از محصولات را در وب‌سایت ثبت کرده و در مقابل امتیاز دریافت می‌کردند و در زمان به حد نصاب رسیدن امتیاز، جایزه دریافت می‌کردند.

 از دیگر روش‌های تبلیغاتی این شرکت راه‌اندازی کاروان تریلی‌های تحویل بار در تعطیلات بود که با چراغ‌های کریسمس و لوگوی کوکاکولا تزئین می‌‌شدند.

یکی دیگر از تبلیغات جالب شرکت کوکاکولا، کمپین «Share a coke» در سال ۲۰۱۱ در استرالیا بود. در این کمپین تبلیغاتی روی نوشابه‌های کوکاکولا به‌جای لوگوی شرکت از ۱۵۰ مورد از معروف‌ترین اسامی افراد با همان طرح و رنگ استفاده می‌شد. همچنین این طرح در سال ۲۰۱۳ در انگلستان نیز اجرا شد. در سال 1950 تصویر نوشابه کوکاکولا برای نخستین بار روی مجله تایمز چاپ شد. 

استفاده از شیوه اسپانسری یکی دیگر از روش‌های‌ تبلیغاتی کوکالاکولا بود که تأثیر بسیار زیادی داشت. این شرکت از سال 1928 تا اکنون در تمام دوره‌های المپیک‌های تابستانی و زمستانی اسپانسر بوده است و با نوشیدنی‌های خود از ورزشکاران، تماشاچیان و مسئولین برگزاری، پذیرایی کرده است. از دیگر رویدادهای ورزشی مهم که کوکاکولا به عنوان اسپانسر حضور داشته است عبارتند از:

  1. جام جهانی فوتبال 1978
  2. لیگ برتر بیس بال آمریکا
  3. لیگ ملی هاکی
  4. لیگ برتر فوتبال انگلیس

حتی یک فیلم سینمایی با عنوان کودک کوکاکولا (The Coca-Cola Kid) در سال ۱۹۸۵ ساخته شده که شخصیت اصلی آن یکی از مدیران اجرایی بخش بازاریابی کوکاکولا است که تلاش می‌کند فروش محصولات این شرکت در استرالیا را افزایش دهد.

کوکاکولا برای تبلیغ محصولات خود با نتفلیکس نیز مشارکتی را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و در سریال (Stranger Things)، یکی از سریال‌های مطرح نتفلیکس، محصولات خود را تبلیغ کرد.

نتیجه‌گیری

جالب است بدانید فرمول کوکاکولا در یک گاوصندوق نگهداری می‌شود و فقط دو کارمند شرکت کوکاکولا از آن آگاه‌اند! تبلیغات و کمپین‌های موفق کوکاکولا سبب شهرت بیشتر و در نتیجه افزایش فروش آن شده‌اند. برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی یکی از بهترین راه‌ها برای شناخته شدن و افزایش فروش است. کارشناسان ما در زارع تک همراه شما هستند تا کمپین تبلیغاتی هدفمندی برگزار کنید.

نظر بدهید