تفاوت بین ChatGPT با موتور جستجو چیست؟

1402/03/09 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

ChatGPT بدون شک جهان را تحت تأثیر قرار داده است. اینترنت با قابلیت‌های فوق‌العادۀ پردازش زبان طبیعی و پاسخ‌های واضح روشن شده است. با این حال، چت‌بات هوش مصنوعی از OpenAI به عنوان قاتل احتمالی گوگل شهرت بیشتری به دست آورده است! برخی کارشناسان آن را دشمن نهایی گوگل، حاکم بی‌چون و چرای دنیای آنلاین می‌دانند. تبلیغات پیرامون ChatGPT مشکلاتی را برای گوگل ایجاد کرده است. از این گذشته، ChatGPT می‌تواند به سوالات پیچیده بلافاصله پاسخ‌های دقیق ارائه دهد. همچنین او توانسته است در هفته اول راه‌اندازی، از 1 میلیون کاربر عبور کند و ثابت کرده است که پاسخ‌های مکالمه‌ای، برای کاربران جذاب‌تر از جست‌وجوهای گوناگون است.  این ما را به یک نتیجۀ مهم می‌رساند؛ آیا ChatGPT جایگزین گوگل خواهد شد؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • ChatGPT چه تفاوتی با موتورهای جست‌وجو دارد؟
  • مزایای ChatGPT نسبت به موتور جست‌وجو

 

ChatGPT چه تفاوتی با موتورهای جست‌وجو دارد؟

ChatGPT یک چت‌بات پیشرفته است که هم می‌تواند زندگی مردم را آسان‌تر کند و هم در انجام کارهای خسته‌کننده روزمره، مانند نوشتن ایمیل یا جست‌وجو در وب برای پاسخ‌گویی، کمک کند. با این حال، قبل از استفاده گسترده از آن برای جلوگیری از پیامدهای منفی مانند انتشار اطلاعات نادرست، باید جزئیات فنی خاصی مشخص شود. به طور کلی، مدل‌های هوش مصنوعی برای رسیدن به سطح عملکرد ایده‌آل به آموزش و تنظیم دقیق زیادی متکی هستند.

ChatGPT یک مدل زبان است که برای برقراری مکالمه با کاربر نهایی ایجاد شده است. یک موتور جست‌وجو، صفحات وب را در اینترنت فهرست می‌کند تا به کاربر کمک کند اطلاعاتی را که خواسته است پیدا کند. ChatGPT توانایی جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت را ندارد. از اطلاعاتی که از داده‌های آموزشی آموخته است برای ایجاد پاسخ استفاده می‌کند که جایی برای خطا باقی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا چیست و چه محتوایی تأثیرگذار است؟

تفاوت عمدۀ دیگر این است که ChatGPT فقط تا سال 2021 به اطلاعات دسترسی دارد، در حالی که یک موتور جست‌و‌جوی معمولی مانند Google به آخرین اطلاعات دسترسی دارد. بنابراین اگر از ChatGPT بپرسید که چه کسی جام جهانی 2022 را برده است، نمی‌تواند به شما پاسخ دهد، اما گوگل این کار را می‌کند. از جمله تفاوت‌های دیگر  این دو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجربه تعاملی

ChatGPT در حال مکالمه با یک کاربر، ارائه اطلاعات بعدی و پاسخ به سوالات بیشتر است. در مقابل، موتورهای جست‌و‌جو یک بار به درخواست کاربر پاسخ می‌دهند.

  • کمک به نویسندگی

ChatGPT با دادن جملات و پاراگراف‌های منسجم، به شما در نوشتن تکالیف کمک می کند. موتورهای جست‌وجو اطلاعات را ارائه می‌دهند اما نمی‌توانند محتوای نوشتاری تولید کنند. همچنین به کسب‌وکار کمک می‌کند تا بازاریابی محتوا را در سطح پیشرفته‌ای قرار دهد.

بیشتر بخوانید: بهینه‌سازی محتوا با هوش مصنوعی

  • ارائه پاسخ‌های شبیه به انسان

ChatGPT بر روی حجم وسیعی از داده‌های متنی آموزش دیده است و پاسخ‌هایی شبیه به انسان می‌دهد و عبارات اصطلاحی و زبان طبیعی را درک می‌کند. موتورهای  جست‌و‌جو گاهی اوقات پاسخ‌های خودکار یا نامربوط را برمی‌گردانند.

  • درک پرس‌وجوهای پیچیده

ChatGPT می‌تواند پرس‌وجوهای دشوار را درک کند و پاسخ‌های دقیق بدهد. در مقایسه، موتورهای جست‌وجو ممکن است با درک پرس‌وجوهای پیچیده مشکل داشته باشند و پاسخ نادرست را برگردانند.

  • ترجمه زبان

ChatGPT می‌تواند متن را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کند و برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند زبان جدیدی یاد بگیرند، مفید است. موتورهای جست‌وجو خدمات ترجمه ارائه می‌دهند اما به اندازه ChatGPT دقیق یا پیچیده نیستند.

  • ایجاد خلاصه

ChatGPT متن طولانی را خلاصه می‌کند و درک سریع نکات مهم مقالات یا کتاب‌ها را برای دانش‌آموزان مفید می‌کند. در مقایسه، موتورهای جست‌وجو این قابلیت را ندارند.

  • ارائه متن کامل

ChatGPT متن را بسته به زمینه یا دستور داده شده تمام می‌کند و به دانش‌آموزان در انجام تکالیف کمک می‌کند. از طرف دیگر، موتورهای  جست‌و‌جو می‌توانند این کار را انجام دهند.

  • اصلاح اشکالات

ChatGPT مشکلات مربوط به گرامر را برطرف می‌کند و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی خود را بهبود بخشند. موتورهای  جست‌و‌جو قادر به انجام این کار نیستند.

  • قابل تنظیم

ChatGPT به خوبی تنظیم شده و آموزش دیده است و متناسب با نیازها و صنایع خاص است و آن را انعطاف پذیرتر می‌کند.

  • ارائه پاسخ‌های شخصی

ChatGPT از پردازش زبان طبیعی برای شناخت زمینه و هدف درخواست کاربر استفاده می‌کند و پاسخ‌های شخصی و دقیق می‌دهد. از سوی دیگر، موتورهای جست‌وجو لیستی از وب‌سایت‌های مرتبط را که وابسته به کلمات کلیدی هستند، برمی‌گردانند و به کاربر اجازه می‌دهند تا ا اطلاعات را جا‌به‌جا کند و آنچه را که نیاز دارد، پیدا کند.

 

مزایای ChatGPT نسبت به موتور جست‌وجو

در ادامه مزایای ChatGPT را نسبت به موتور جست‌وجو و نحوه مفید بودن هر دو ابزار بررسی می‌کنیم.

  • درک پیشرفته

ChatGPT می‌تواند تفاوت‌های زبان، محاوره‌ها و اصطلاحات را درک کند و پاسخ‌های دقیق‌تر و طبیعی‌تری نسبت به موتورهای جست‌وجو ارائه دهد.

  • پاسخ بهتر به سوال

ChatGPT آموزش‌هایی را برای درک سوالات و دادن پاسخ‌های دقیق و آموزنده ارائه کرده است. از طرفی موتورهای جست‌و‌جو به صورت مکالمه پاسخ سوالات را نمی‌دهند.

  •  کشف دانش

ChatGPT به کاربران کمک می‌کند تا با کمک مکالمه زبان طبیعی، بخشی از دانش و اطلاعات جدید را کشف کنند. می‌تواند به سؤالات بعدی پاسخ دهد و زمینه بیشتری را نسبت به موتورهای جست‌وجو ارائه دهد.

  • صرفه جویی در زمان

ChatGPT با دادن پاسخ‌های دقیق و پاسخ به چند سؤال تنها در یک مکالمه در زمان صرفه جویی می‌کند. در موتورهای  جست‌و‌جو ،کاربران برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود باید پرس و جوهای مختلفی را انجام دهند.

  • قابل دسترس بودن

ChatGPT را می‌توان در پلتفرم‌های متمایزی مانند چت‌بات پیاده‌سازی کرد و از طریق ورودی زبان طبیعی و نسبت به  موتورهای  جست‌و‌جو که نیاز به تایپ کلمات کلیدی دارند، به آن دسترسی داشت.

 

نتیجه‌گیری

دنیای هوش مصنوعی هیجان انگیز و مملو از امکانات جدید است. در حال حاضر، ChatGPT در حال تکامل است و تنها با گذشت زمان، تکامل خواهد یافت. ChatGPT یک ابزار قوی است که می‌تواند برای بهبود استراتژی سئو و بالا بردن رتبه‌بندی به کار رود. می‌توان از آن به عنوان یک مدل تولید زبان برای تولید محتوای منبع معنادار و غنی، متا تگ‌ها و بهینه‌سازی متن وب سایت استفاده کرد. تیم زارع‌تک همواره با استفاده از فناوری‌های جدید و به روز به شما کمک می‌‌کند تا به موفقیت مطلوب در کسب‌وکارتان برسید.

منابع:

  • www.zdnet.com
  • bosctechlabs.com
  • www.demandsage.com

نظر بدهید