دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست و چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

دیجیتال مارکتینگ
1401/07/14 - نویسنده: فهیمه قائمی

امروزه با تغییر فضای کسب‌‌وکار، روش‌های کسب درآمد هم در حال تغییر هستند. بازاریابی آفلاین از جمله مواردی است که به اندازه گذشته موثر نیست و شما باید با رویکردی نو به سمت بازاریابی دیجیتال حرکت کنید.

بازاریابی یعنی شما مخاطبان خود را در جایی که بیشترین وقت خود را می‌گذرانند، هدف بگیرید و چون این روزها مخاطب، بخش قابل توجهی از زمان خود را در اینترنت سپری می‌کند، به کار بردن روش‌های دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی آنلاین) برای کسب‌‌وکارها ضروری است.
در این مقاله از زارع‌ تک، همراه ما باشید تا با هم به بررسی موضوع پرطرفدار دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. (برای مشاوره تخصصی بازاریابی دیجیتال مرتبط با حوزه کاری خودتان با ما در ارتباط باشید.)

فهرست مطالب:

  • دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ
  • بازاریابی دیجیتال (آنلاین) بهتر است یا بازاریابی سنتی (آفلاین)؟

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به تمام فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود که از طریق بسترهای مختلف اینترنتی و با رویکردی نو، انجام می‌شود.
به طور کلی مشاغل در بازاریابی دیجیتال از پلتفرم‌هایی مانند، موتورهای جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مخاطب هدف خود استفاده می‌کنند و محصولات و خدمات خود را با این روش به مخاطبشان معرفی می‌کنند.

 

انواع دیجیتال مارکتینگ

هرکسب‌وکار، باید استراتژی خاص خود را برای بازاریابی در دنیای دیجیتال داشته باشد. در نتیجه آشنایی با انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا با صرف کم‌ترین هزینه، بیشترین بازخورد را دریافت کنید، در ادامه برخی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی دیجیتال را مطالعه می‌کنید.

 

بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا ابتدا شناخت کاملی از مشتریان به‌ دست می‌آید. این شناخت به پرسونای مخاطب معروف است، با شناخت مخاطبان، می‌توان فهمید آن‌ها چه چیزهایی را دوست دارند و به چه موضوعاتی علاقه‌مند هستند. هر چقدر شناخت شما روی مشتریان بیشتر باشد و اطلاعات جامع‌تری نسبت به آن‌ها داشته باشید نوشتن استراتژی تولید محتوا کار بسیار آسان‌تری خواهد بود.
در روش بازاریابی محتوا، ابتدا به منظور جذب مشتریان بالقوه، استراتژی محتوای مناسب را طراحی می‌کنیم و بعد از آن، شروع به نوشتن محتوای تاثیرگذار می‌نماییم.

 

بازاریابی موتور جست‌وجوگر

هدف از بازاریابی موتورجست‌وجوگر این است که وقتی مخاطب، محصول شما یا خدماتی را که ارائه می‌دهید جست‌ وجومی‌کند و یا حتی اگر درباره هر لغت و عبارت مرتبط با شغل و حرفه شما تحقیق می‌کند، وب سایت شما را در بالای لیست صفحات مشاهده کند.

  • بازاریابی در موتورهای جست‌وجو، شامل دو بخش است:
  • سئو یا بهینه‌سازی سایت
  • تبلیغات در موتورهای جست‌وجو

    تبلیغات گوگل یکی از پرطرفدارترین روش‌ها در بازاریابی موتورهای جست‌وجو است و شما می‌توانید با تبلیغات در گوگل روزانه بازدیدکنندگان زیادی را وارد سایتتان کنید. اما در حال حاضر با بالا رفتن نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تبلیغات در گوگل، بهتر است به سئو سایت توجه بیشتری داشته باشیم.

 

سئو یا بهینه‌سازی سایت


منظور از سئوی سایت این است که با انجام مجموعه‌ای ازفعالیت‌ها در نتایج اولیه گوگل دیده شوید. درست است که این روش رایگان است اما با توجه به الگوریتم متغیر گوگل، انجام این کار نیاز به تخصص دارد. در نتیجه بهتر است یا به طور کامل آموزش ببینید یا از افراد و گروه‌های متخصص در این زمینه کمک بگیرید.توجه داشته باشید که اگرچه برای سئو سایت هزینه‌ای نمی‌پردازید، این کار زمان‌بر است و باید برای تهیه یک محتوای جذاب و منحصر به فرد تلاش کنید. ضمن اینکه وب‌سایت شما باید از لحاظ تکنیکی ارتقا یافته باشد.

استراتژی محتوا در مرحله نخست قرار دارد و گام‌های بعدی سئو، با محتوا شروع می‌شود. بنابراین تا می‌توانید روی کلمات کلیدی تحقیق کنید تا متوجه شوید مردم چه چیزی را بیشتر از همه جست‌وجو می‌کنند و سعی کنید خود را با بالاترین لایک‌های گوگل، مطابقت دهید.تبلیغات بنری در سایت‌های پر بازدید یکی دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ تبلیغات بنری است. در این روش، شما توسط بهترین و پرمخاطب‌ترین سایت‌ها معرفی می‌شوید و با ایجاد کمپین بنری خدمات و محصولات خود را معرفی می‌کنید.

 

تبلیغات در موتورهای جست‌وجو به یکی از روش‌های زیر انجام می‌شود:

تبلیغات بنری
تبلیغات بنری همسان
تبلیغات ریتارگتینگ محصول

توجه کنید که تبلیغات بنری، بیشتر جنبه برندسازی دارد و بهتر است به صورت مستمر انجام شود تا فروش شما افزایش یابد.برای جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری در این روش تبلیغات دیجیتال، باید لندینگ پیچ یا همان صفحه فرود مناسب طراحی کنید و با دادن پیشنهادهای وسوسه‌انگیزدر این صفحات، ایمیل یا شماره همراه مخاطب را دریافت کنید و از طریق ایمیل مارکتینگ و پیامک با وی در ارتباط باشید تا این ارتباط منجر به فروش شود.

بازاریابی موبایل

بازاریابی موبایلی می‌تواند تکمیل کننده انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال باشد و اگر مخاطبان شما افراد جوانی باشند که بیشتر وقتشان را با تلفن همراهشان می‌گذرانند این روش بسیار مؤثر است. ارسال پیام‌های متنی و استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان اجتماعی، نمونه‌ای از بازاریابی موبایل است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی روشی است که در سال‌های اخیر جدی‌تر شده است. از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی فروش و بازاریابی برای محصولات، می‌توان به اینستاگرام اشاره کرد که در کشور ما هم بسیار پرطرفدار است.

بازاریابی ایمیل

ارسال ایمیل مقرون به صرفه‌ترین روش تبلیغ محصول است. هرچند استراتژی‌های بازاریابی از طریق ایمیل مانند سال‌های گذشته نیست اما همچنان کاربردی و تاثیرگذار است و بازاریابی ایمیل می‌تواند در برقراری ارتباط با مشتریان و دستیابی به اهداف فروش، به شما کمک کند.
از مزیت‌های بازاریابی از طریق ایمیل این است که می‌توانید مشتری خود را تقسیم کنید و پیام‌های مختلفی را برای مشتریان مختلف ارسال نمایید، مثلا کالاهای زنانه را به خانم‌ها و کالاهای مردانه را به مشتریان مرد خود، اطلاع‌رسانی کنید.

بازاریابی وایرال

تبلیغ وایرال تبلیغی است که به سرعت توسط افراد در اینترنت دست به دست می‌چرخد، اگرچه رسیدن به یک ایده وایرال و محتوایی که بتواند افراد زیادی را جذب خود کند کارساده‌ای نیست، در بازاریابی مرسوم است که اگر روشی برای وایرال شدن برندتان پیدا کردید، می‌توانید بقیه روش‌ها را کنار بگذارید و فقط روی وایرال مارکتینگ تمرکز کنید.

خواندن این مطلب به شما پیشنهاد داده می‌شود: بازاریابی ویروسی چیست و چه اصولی دارد؟ 

 

بازاریابی افیلیت

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا بازاریابی معرف، مشابه روش اینفلوئنسر مارکتینگ در سوشال مدیا است و از صفحات مشهور و بلاگرها می‌خواهید معرف شما به مخاطبانشان باشند. در خارج از شبکه‌های اجتماعی نیز از افیلیت مارکتینگ استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن رپورتاژ آگهی است.

بازاریابی با استفاده از ویدئو

استفاده از ویدیوهای تاثیرگذار یک روش مؤثر در تبلیغات به شمار می‌آید که حتی در بازاریابی سنتی هم بسیار کاربردی است. هر روز میلیون‌ها تیزر تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود و میلیاردها نفر در سراسر دنیا این ویدیوها را می‌بینند. در ویدئوها می‌توانید تا مدت‌ زیادی پیام برندتان را در ذهن مخاطب ماندگار کنید یا حتی می‎‌توانید اطلاعات زیادی را در مدت زمان کم، طوری به بیننده نمایش دهید که خسته نشود. ویدئو یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطبان و درگیر کردن آن‌ها با برند است و در نهایت، وقتی کاربری با کسب‌وکارتان ارتباط برقرار کند، می‌تواند تبدیل به مشتری شما شود.

 

بازاریابی دیجیتال (آنلاین) بهتر است یا بازاریابی سنتی (آفلاین)؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که کدام استراتژی برای کسب‌و‌کارتان مناسب‌تر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قبل از هر اقدامی شما باید هدف خود را از فرآیند بازاریابی‌، به طور واضح مشخص کنید. بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما می‌دهد تا با کمترین هزینه، به مخاطب هدف خود دسترسی داشته باشید. همچنین دیجیتال مارکتینگ گزارش کاملی از اطلاعات ارزشمند در مورد مخاطبان به شما ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید در آینده کمپین‌های تبلیغاتی موفق‌تری داشته باشید.

ممکن است گمان کنید بازاریابی سنتی قدیمی است اما در بازار امروز گاهی مورد استفاده واقع می‌شود، زیرا برای بعضی از کسب‌و‌کارها کاربردی است و به‌طور کارآمدی عمل می‌کند. برای مثال اگر می‌خواهید به مخاطبان مسن‌تر یا مخاطبان محلی دسترسی پیدا کنید، ممکن است روش‌های بازاریابی سنتی از روش‌های بازاریابی دیجیتال بهتر باشند.در بازاریابی سنتی هزینه تبلیغات بسیار گران است و چون نمی‌توانیم جامعه خاصی را هدف‌گذاری کنیم، اغلب این هزینه‌ها هدر می‌روند و از طرفی این روش، به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، برای برندسازی چندان مناسب نیست. انواع روش‌های تبلیغات در این نوع بازاریابی شامل تبلیغات، آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و .. می‌شود.

در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی تازه است که در آن می‌توانید محصول و خدمات‌ را با روش‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، تبلیغ کنید. در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری، برندسازی سریع اتفاق می‌افتد.اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.

انتخاب یکی از روش‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال به عنوان بهترین روش، درست نیست زیرا هر کدام برای اهداف و مخاطبان متفاوت، مناسب هستند اما می‌توان گفت که برخی از فعالیت‌‌های بازاریابی سنتی می‌تواند با ابزارهای دیجیتال همراه شوند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند مثل بیلبوردهای الکترونیکی که برای جلب نظر بیشتر مخاطبان طراحی شدند و یک ترکیب زیبا از بازاریابی سنتی و دیجیتال به شمار می‌آیند.

سخن آخر

مباحث پیرامون دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و تنها در یک مقاله نمی‌توان به طور مفصل به تمام جوانب آن اشاره کرد؛ با این حال تلاش کردیم در این مقاله شما عزیزان را با اصول و شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ و بعضی از موضوعات آن آشنا کنیم. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات خوبی را پیرامون این مبحث کسب کرده باشید. هرگونه سوالی داشتید حتما در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

نظر بدهید