راهنمای انتخاب نام برند

1401/11/05 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

یکی از چالش‌هایی که صاحبان کسب‌وکار در هنگام شروع کار با آن مواجه می‌شوند، انتخاب نام برند است که مسئولیتی سخت و سنگین است. در فرایند انتخاب نام برند اگر در مسیر درستی قدم بر ندارید، مدت زمان انتخاب نام طولانی شده یا با شکست مواجه خواهید شد. انتخاب یک نام خوب تنها وابسته به این نیست که بر روی کارت ویزیت جالب و جذاب به نظر برسد یا شما آن را دوست داشته باشید بلکه هنگامی مناسب به نظر می‌رسد که به مخاطب حس خوبی انتقال دهد و حاوی پیامی در درون خود باشد. در ادامه این مقاله با ویژگی‌های نام برند و مراحل انتخاب آن آشنا خواهید شد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • ویژگی‌های نام برند
  • راهنمای انتخاب نام برند

 

ویژگی های نام برند:

 

  • منحصربه‌فرد و متمایز باشد. 

باید نام برند شما به گونه‌ای منحصربه‌فرد و متمایز نسبت به رقبای خود باشد و با برندهای دیگر اشتباه گرفته نشود. در هیچ صورت برای معرفی برندتان از نام‌های دیگر کپی نکنید زیرا با انجام این کار، آن‌ها می‌توانند از شما شکایت کنند.

  • معنادار باشد.

در انتخاب نام برند تنها نباید از نظر تلفظ و یا نوشتاری زیبا باشند بلکه نام برند شما باید ارتباط معنایی با خود محصول داشته باشد و محصولتان را معرفی کند و حس خوب به مخاطب بدهد و معنا و مفهوم آن به راحتی قابل درک و فهم باشد. به طور مثال اگر شما قصد فروش غذاهای سنتی دارید، می‌توانید یک اسم اصیل و سنتی انتخاب کنید و تصویر خوبی در ذهن مخاطب خود بسازید.

  • ساده، کوتاه و دارای تلفظی ساده باشد.

از ویژگی‌های نام برند ایده‌آل این است که ساده و کوتاه باشد و بتوان به راحتی آن را بیان کرد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود. ترجیحاً از نام‌های پیچیده و عجیب خودداری کنید.

  • قابل ثبت شدن باشد.

شما باید بتوانید نام برندتان را با اجرای قوانین و معیارهای روز جامعه ثبت کنید و برای آن‌ دامنه اینترنتی ثبت و یا خریداری کنید. برای خرید دامنه در گوگل، شرکت‎‌‎‌‌های معتبر ارائه دهندۀ خدمات سرور را جست‌وجو کنید و در آن‌ها دامنه مورد نظر را بررسی کرده و در پایان ثبت و خریداری کنید.

  • قابل ترجمه شدن باشد.

در انتخاب نام برند باید به این نکته توجه کنید که اگر بخواهید محصولتان را در خارج از کشور عرضه کنید، نام محصولتان به گونه‌ای باشد که بتواند مخاطب خارجی را جذب کند. همچنین فراموش نکنید کلمات زیادی وجود دارند که در زبان‌های مختلف معنا و نگارش متفاوتی دارند که باید قبل از جهانی شدن برندتان، نام را از نظر معنا و نگارش بررسی کنید و ببینید در زبان‌های مختلف چه معنایی می‌دهد و آیا معنای آن خوب است و با کسب‌وکار و یا محصول شما همخوانی دارد؟ بهتر است از کلمه‌هایی که به شکل‌های مختلف نوشته می‌شوند، استفاده نکنید.

  •  با کسب‌وکار و یا محصول مطابقت داشته باشد.

نامی را برای برندتان انتخاب کنید که با محصول یا کسب‌وکارتان مطابقت داشته باشد زیرا به راحتی شخصیت کسب‌وکارتان را به مخاطب نشان می‌دهد و به عنوان یک مزیت برای کسب‌وکارتان معرفی می‌شود. 

بیشتر بخوانید: هویت بصری برند چیست؟

 

راهنمای انتخاب نام برند:

انتخاب نام مناسب قطعاً تاثیر بسیار زیادی بر کسب‌وکار شما خواهد گذاشت و گاهی صاحبان کسب‌وکار برای انتخاب یک نام خاص، فرایندی طولانی و پرهزینه را طی می‌کنند که با انجام مراحل زیر می‌توان با زمان و هزینه کمتری برای انتخاب نام برند به نتیجه برسید.

مرحله اول) شخصیت و هویت اصلی برند را تعریف کنید.

در ابتدا باید به سوالاتی از جمله:

  • آینده برندتان را چگونه ترسیم خواهید کرد؟
  • چه کاری می‌خواهید انجام دهید و برای آن رسیدن به آن تلاش می‌کنید؟
  • ارزش کسب‌وکار شما در چه چیزهایی است؟

 

پاسخ دهید و پاسخ این سؤالات، شما را برای پیدا کردن هدف کسب‌وکارتان و انتخاب نام برند مناسب کمک می‌کند.

مرحله دوم) برند خود را متمایز کنید.

در مرحله دوم شما به دنبال وجه تمایز در کسب‌و‌کار، محصولات و یا خدمات خود نسبت به رقبا باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا نامی ماندگار برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری

مرحله سوم) جلسه طوفان فکری برگزار کنید.

در این مرحله با کمک هم‌فکری تیم، نام‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را در یک جا به این دو روش زیر یادداشت کنید.

روش اول: صفت‌هایی که برند و یا تجارت شما را توصیف می‌کند را یادداشت کرده و سپس کلمات را به محصول یا خدماتتان ارتباط دهید.

روش دوم: دسته‌بندی‌هایی که ممکن است بخواهید از آن‌ها برای انتخاب نام استفاده کنید را یادداشت کرده و برای هر کدام از دسته بندی‌ها، اسامی که به ذهنتان می‌آید را بنویسید.

مرحله چهارم) فهرستی از نام‌های منتخب آماده کنید.

در این مرحله تمامی نام‌ها را بررسی کرده و فهرستی از نام‌های منتخب  جمع آوری کنید و سپس به بررسی دقیق هر کدام از نام‌ها، از نظر این‌که قبلا ثبت نشده باشند و یا کپی از دیگر برندها نباشد بپردازید و فهرست خود را به چند نام برتر محدود کنید. 

مرحله پنجم) نام‌های منتخب را تست کنید.

باید در این مرحله نام‌های انتخاب شده را تست و آزمایش کنید. می‌توانید با نظرسنجی از مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی و بازخورد مشتریان از لوگوهای طراحی شده، انتقادات و پیشنهادات را درباره نام برند جمع‌آوری کنید و از نتایجی که از بررسی‌ها بدست آمده، به یک نام نهایی مناسب برای برندتان برسید.

مرحله ششم) برندتان به ثبت برسانید.

در مرحله آخر شما باید برندتان را به ثبت برسانید و بعد از آن نام مورد نظر خود را در شبکه‌های اجتماعی و یا دامنه‌های اینترنتی مربوط به برندتان خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

انتخاب نام برند بخش مهمی از کسب‌وکار است. با انتخاب نام مناسب و با وجود هزینه‌های بالا، می‌توانید فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشید و به آسانی رشد کنید. در انتخاب نام برند باید به این نکته توجه کنید که پیام برندتان هدف، ارزش‌ها و اشتیاق شما را به مخاطبانتان انتقال دهد تا به سمت کسب‌وکار شما جذب شوند و از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. متخصصان ما در زارع‌تک به مشتریان خود برای انتخاب نام برندشان کمک می‌کنند تا در کسب‌وکارشان به موفقیت برسند و رشد کنند.

نظر بدهید