ریتارگتینگ چیست؟

1401/04/14 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

در این مقاله از زارع‌تک شما همراهان عزیز را با موضوع ریتارگیتنگ آشنا خواهیم کرد که بتوانید در صورت لزوم در کسب و کار خود بهره کافی از آن را ببرید. همانطور که از اسم آن مشخص است، در لغت به معنای هدف‌گذاری دوباره است. به معنای لغوی کلمه، هدف‌گذاری دوباره می‌باشد. اما این «هدف‌گذاری» دوباره دقیقا بر روی چه کسانی و چگونه است؟ 

در این مقاله با سرفصل‌های زیر همراه شما هستیم:

    • ریتارگتینگ چیست؟
    • نحوه به‌کارگیری از ریتارگتینگ چگونه است؟
  • انواع ریتارگتینگ
  • معرفی شبکه‌های اجتماعی‌ای که قابلیت ریتارگتینگ دارند
  • مزایای ریتارگتینگ 

 

ریتارگتینگ چیست؟

هدف‌گذاری دوباره یا همان ریتارگتینگ بر روی افرادی که یکبار هدف بوده‌اند منتها به نتیجه‌ی دلخواه ما نرسیده‌اند. صحبت از افرادیست که از سایت ما بازدید کرده‌اند و حتی شاید تا صفحه خرید رفته باشند ولی در لحظه آخر خرید آن‌ها بی‌سرانجام رها شده باشد و سایت‌مان را ترک کرده باشند.

با توجه به شرایط کرونا در سال‌های اخیر، خریدهای اینترنتی بیشتر و بیشتر شده است و قطعا برای همه کسانی که این روزها در پی خریدهای اینترنتی هستند، پیش آمده است که بارها وارد سایتی می‌شوند ولی خرید نمی‌کنند و مایل هستند محصول مورد نظر را در سایت‌های دیگر قیاس کنند و یا حتی نیاز داشته باشند بیشتر فکر کنند تا از خرید خود مطمئن شوند.

 

نحوه به‌کارگیری از ریتارگتینگ چگونه است؟

فرض کنیم شخصی به نام آریا در حال وبگردی برای خرید محصول ایکس از سایت ضد است. در لحظه خرید نمی‌تواند تصمیم خود را نهایی کند و خرید را نیمه‌کاره رها می‌کند. اما آریای فرضی ما قطعا برای وبگردی در ساعات و روزهای آتی دوباره باز می‌گردد. در اینجا ماموریت کوکی‌ها شروع می‌شود! کوکی‌هایی که موظف هستند آریا را در سایت‌های مختلف دنبال کنند و متوجه شوند که به چه سایت‌هایی سر می‌زند و مسیر کاملی از این وبگردی را در اختیار شما قرار دهند.

شما این مسیر را برای تبلیغات سایت و منحصرا محصول خود در نظر می‌گیرید. دفعه بعدی که آریا در همان سایت‌ها در حال وبگردیست تبلیغ محصول شما را که چندی پیش در حال خرید آن را رها کرده بود می‌بیند. همین امر که به معنای ریتارگتینگ است، باعث می‌شود مخاطب سایت و محصول شما دوباره هدف‌گذاری شود و چه بسا این‌بار خرید خود را تکمیل کند!

 

 انواع ریتارگتینگ     

حالا که با مفهموم اصلی ریتارگتینگ آشنا شدید، بیایید باهم انواع آن را بررسی کنیم.                                                                                                                              

۱. وب‌سایت ریتارگتینگ (Website retargeting)

فرایندی است برای افرادی که از وب‌سایت دیدن کرده‌اند ولی به خریدار تبدیل نشده‌اند و باعث ماندگاری برند در ذهن مخاطب می‌شود.

 

۲. ایمیل یا CRM ریتارگتینگ (Email/CRM retargeting)

ایمیل ریتارگتینگ، تبلیغات را به افرادی که قبلاً ایمیل‌ها را باز کرده‌اند، نمایش می‌دهد. هنگامی‌که یک نفر ایمیل را باز می‌کند، یک کوکی در مرورگر او ذخیره می‌شود و هر زمان که به سراغ وب‌سایت‌های دیگر یا شبکه‌های اجتماعی می‌رود از طریق آن کوکی شناسایی شده و تبلیغ برای وی نمایش داده می‌شود.

 

۳. ریتارگتینگ در شبکه‌های اجتماعی (Social media retargeting)

در این فرایند، افرادی که به نوعی به برندی علاقه نشان داده‌اند و همچنین در رسانه‌های اجتماعی آن برند هم با لایک یا کامنت تعامل برقرار کرده‌اند را پیدا می‌کند و تبلیغات را به آن‌ها نمایش می‌دهد. از جمله شبکه‌های اجتماعی که قابلیت ریتارگتینگ دارند عبارتند از:

 1- فیسبوک

 2- توییتر

 3- لینکدین

 4- یوتیوب

 5- اسنپ چت

 6- پینترست

 

۴. ریتارگتینگ جست‌جو (Search Retargeting)

در این فرایند، تبلیغات به کاربرانی نشان داده می‌شود که قبلاً کلمات کلیدی مرتبط را جست‌وجو کرده‌اند، اما هرگز از وب‌سایت بازدید نکرده‌اند.

 
 

مزایای ریتارگتینگ  :

  1. ماندگاری برند در ذهن مخاطب
  2. افزایش نرخ تبدیل
  3. افزایش ارزش طول عمر مشتری
  4. مقرون به صرفه
  5. تعهد دراز مدت

 

سخن آخر

به یاد داشته باشید در دنیای امروز که کسب‌و کارهای اینترنتی در حال گسترش روزافزون هستند، استفاده از تمامی مسیرهای تبلیغاتی باعث بهتر دیده شدن شما و در نتیجه فروش بیشترتان می‌شود، پس به شما پیشنهاد می‌کنیم با بررسی دقیق این مقاله یک مسیر ریتارگتینگ را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

 

 

نظر بدهید