لینکدین یا فیسبوک، مسئله این است!

1401/12/03 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

فیسبوک و لینکدین دوتا از بزرگترین پلتفرم‌های رسانه اجتماعی هستند و فرصت‌های بسیاری را برای کاربران خود فراهم می‌کنند اما برای صاحبان کسب‌وکار سؤالی مطرح می‌شود که بر روی کدام یک از این دو پلتفرم سرمایه‌گذاری و تمرکز کنند؟ 

لینکدین در ابتدا به عنوان یک پلتفرم استخدام شرکتی معرفی شده بود که در حال حاضر، مشابه رسانه‌های اجتماعی دیگر است که امکاناتی از جمله  وبلاگ نویسی، ارسال پیام‌های خصوصی و … در آن به مرور زمان ارائه شده است تا کاربران بتوانند از طریق آن نیازهای خود را برطرف کنند. 

از طرفی دیگر فیسبوک به عنوان مکانی برای اشتراک‎گذاری و برقراری ارتباط با افراد، طراحی شده است. ویژگی «اشتراک‌گذاری» برجسته‌ترین نقطه فروش آن است اما ویژگی‌های دیگری را داراست که به صاحبان کسب‌وکار اجازه می‌دهد به طور موثر به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند. یک نظرسنجی در فیسبوک نشان داده است که 74% از مصرف کنندگان آمریکایی برای یافتن محصولات و برندهای جدید از آن استفاده می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: بازاریابی چیست و در بازار امروز چه اهمیتی دارد؟

در این دو پلتفرم امکان تشکیل گروه وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهند تا با هم‌گروه‌های خود ارتباط برقرار کنید و همچنین هردو دارای تنظیمات تبلیغاتی قوی و قدرتمندی هستند. بنابراین، به نظر شما تفاوت‌های اساسی بین این دو پلتفرم چیست؟ در ادامه به تفاوت این دو می‌پردازیم.

  • فیسبوک از نظر تعداد کاربران، برتری دارد.

تعداد کاربران فیسبوک بیشتر از پلتفرم لینکدین است، به طوری که 2.38 میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد اما لینکدین 630 میلیون کاربر دارد. تعداد پایین کاربران لینکدین به این دلیل است که افراد حرفه‌ای عضو آن هستند یا به تجارت علاقه دارند و به جای این‌که جست‌وجو بی هدف داشته باشند، به‌طور فعال به دنبال انجام و یا پیدا کردن کار هستند و در آن فعالیت می‌کنند؛ در حالی که فیسبوک کاربران زیادی دارد که بیشتر برای گذر زمان خود از آن استفاده می‌کنند. 

  • لینکدین پلتفرم B2B قوی‌تری نسبت به فیسبوک است.

همان‌طور که قبلا گفته شده است، لینکدین پلتفرم مناسبی برای کسب‌وکار است و در نتیجه گزینۀ بسیار خوبی برای برندهای B2B است در حالی که فیسبوک برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند مستقیماً با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند، مناسب است و در صورت استفاده از آن، حدود ده برابر بیشتر به مشتریان بالقوه خود دست خواهید یافت و پلتفرمی عالی برای ایجاد آگاهی و تعامل با برند است. 

  • رهبری فکری به صورت واقعی، در لینکدین اتفاق می‌افتد.

رهبری فکری، یکی از راه‌هایی است که برندها از طریق آن اعتبار به دست می‌آورند و دیده خواهند شد. نقش یک رهبر فکری؛ آموزش، تشویق، گفت‌وگو و هدایت عمل است. وقتی در مورد رهبری فکری سخنی به میان می‌آید، همه از لینکدین سخن می ‌گویند. این پلتفرم از قدیم برای مکالمات تجاری طراحی شده بود. بنابراین برندها می‌توانند با محتوای رهبری فکری در مقایسه با فیسبوک موفقیت بیشتری کسب کنند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ

در ادامه نگاهی دقیق‌تر به برخی از ویژگی‌های مهم آن‌ها برای کسب‌وکار می‌پردازیم.

گروه‌های لینکدین در مقابل گروه‌های فیسبوک:

ویژگی تشکیل گروه در لینکدین و فیس‌بوک، به کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد که با مشتریان بالقوه و سایر مشاغل همفکر خود ارتباط برقرار کنند. البته باید انگیزه افراد از حضورشان در سایت‌های مختلف را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال: وقتی کاربران در گروه‌های لینکدین با دیگران تعامل برقرار می‌کنند، احتمال اینکه در برخی موارد   یک ذهنیت مشابه مربوط به کار داشته باشند، زیاد است. در حالی که در گروه‌های فیسبوک، مردم بیشتر تمایل دارند نظرات شخصی خود را در  تمام زمینه‌ها به اشتراک بگذارند. بنابراین، در تعیین این‌که کدام ویژگی گروه برای شما بهتر و کاربردی‌تر است، به مخاطبان هدف خود فکر کنید. به طور مثال اگر می‌خواهید جدیدترین مخلوط‌کن غذا را تبلیغ کنید و بفروشید، گروه‌های فیسبوک انتخاب بهتری هستند و می‌توانند فروش شما را افزایش دهند. با این حال، اگر خدماتی با قیمت بالا برای پرسنل مدیریتی سطح بالا ارائه می‌دهید، گروه‌های لینکدین ممکن است بهتر باشند.

تبلیغات لینکدین در مقابل تبلیغات فیسبوک:

 فیسبوک و لینکدین طیف متنوعی از انواع تبلیغات از جمله تبلیغات چرخ‌وفلک، ویدیویی و لید را ارائه می دهند. از آن‌جایی که فیسبوک پایگاه کاربری بزرگ‌تری دارد، تبلیغات شما می‌تواند مورد توجه افراد بیشتری قرار گیرد. با فیسبوک می‌توانید براساس اطلاعات شخصی‌تر مانند رفتار یا نقاط عطف زندگی، هدف گذاری کنید. با این حال، لینکدین قابلیت‌‎های هدف‌گذاری خود را ارائه می‌دهد و در ایجاد استراتژی برای کسب‌وکارها بهتر است. در حال حاضر، از نظر تنوع، هردو پلتفرم کاملا با هم برابر هستند. در حالی که فیسبوک برای سال‌ها طیف متنوعی از انواع تبلیغات را به رخ می‌کشد و لینکدین اکنون چندین قالب تبلیغاتی اضافه کرده است. 

 هر کدام یک مدیر تبلیغات کاربرپسند ارائه می‌دهند. این بدان معنی است که می‌توانید دارایی‌های خلاقانه خود را در یک پلتفرم بازاریابی محتوا سازماندهی کنید، سپس تبلیغ خود را تنها در چند مرحله در لینکدین یا فیسبوک بسازید. از نظر هدف‌گذاری، فیسبوک قابلیت دسترسی به افراد بیشتری را دارد، با این حال، این بدان معنا نیست که لینکدین قابلیت‌های هدف‌گیری قدرتمندی ندارد. 

هر دو پلتفرم روی ورودی کاربر متمرکز شده‌اند و تبلیغات و محتوای مرتبط با اطلاعاتی که اعضایشان جست‌و‌جو می‌کنند، ارائه می‌دهند. در فیسبوک و لینکدین، می‌توانید کاربران را بر اساس عنوان شغل، درآمد خانوار، شرکت، موقعیت مکانی و سن هدف قرار دهید. در فیسبوک می‌توانید کمی عمیق‌تر جست‌وجو کنید و کاربران را بسته به نقاط عطف زندگی، رفتار و سایر اطلاعات شخصی آن‌ها هدف قرار دهید. علاوه بر این، هر دو پلتفرم به برندها اجازه می‌دهند تا از مخاطبان هدف، برای دستیابی به مشتریانی که مشابه مخاطبان فعلی آن‌ها هستند، استفاده کنند.

نتیجه‌گیری

در نهایت با این‌که لینکدین و فیسبوک ویژگی‌های مشترکی دارند، واضح است که مخاطبان آن‌ها کاملاً متفاوت هستند. این‌که تصمیم می‌گیرید از کدام‌یک استفاده کنید، به زمینه‌ای بستگی دارد که از آن استفاده می‌کنید. همچنین باید توجه کنید که لزوماً مجبور نیستید انتخاب کنید. شاید شما از لینکدین برای یک کمپین هدفمند و ایجاد استراتژی استفاده کنید، در حالی که از فیسبوک در راستای افزایش آگاهی از برند و تعامل با مشتریان خود استفاده کنید. تیم زارع‌تک با انتشار این مقاله سعی دارد که به شما در انتخاب پلتفرم مناسب کسب‌وکارتان کمک کند تا بتوانید برندتان به بهترین شکل ممکن معرفی کنید و به موفقیت برسید.

منبع: hubspot.com

نظر بدهید