هویت بصری برند چیست؟

1401/08/30 - نویسنده: مهلا صمیمی

مقدمه

فردی را تصور کنید که اسم ندارد، شخصیت و رفتارش هم متمایز نیست! تصور چنین شرایطی دشوار به نظر می‌رسد زیرا طبیعت انسان این است که ویژگی‌های خاصی را به یک شخص یا شی‌ء ارتباط دهد و بخواهد هر چیزی هویت داشته باشد. این مورد در مورد شرکت‌ها هم صدق می‌کند و برای آن‌ها نامی تعیین می‌کنند تا شناخته شوند و ویژگی‌هایی تعریف می‌کنند تا توسط مخاطبان هدف قابل شناسایی باشند و تمایز آن‌ها با رقبایشان مشخص شود. این هویت منحصر‌به‌فرد یک شرکت را مشخص می‌کند و به آن هویت بصری می‌گویند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • هویت بصری چیست؟
  • اهداف هویت بصری چیست؟
  • هویت برند چیست؟
  • هویت بصری چه تفاوتی با هویت برند دارد؟
  • عناصر هویت بصری
  • آینده‌ای روشن‌تر را با هویت بصری تجسم کنید

 

هویت بصری چیست؟

هویت بصری مجموعه‌ای از عناصر شامل لوگو، رنگ، فرم، شکل و … است که در تلفیق با یکدیگر معنایی نمادین را منتقل می‌کنند و اگر به درستی استفاده شوند، سبب شناخته شدن نام تجاری شما، تمایز شما از رقبایتان و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبانتان می‌شود. هدف هویت بصری این است که ویژگی‌های غیر قابل لمس را از طریق عناصر بصری منتقل کند و هویت برند را در ذهن مخاطب شکل دهند.

 

اهداف هویت بصری چیست؟

با این تفاصیل هویت بصری در راستای اهدافی می‌کوشد که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • یک پیوند عاطفی با مشتریان ایجاد کند.
  • مشتریان را در مورد هدف برند آگاه کند.
  • خدمات یا محصولات ارائه شده را برجسته کند.
  • دارایی‌های بازاریابی و برندسازی شرکت را یکسان کند.

 

هویت برند چیست؟

Seth Godin بازاریاب و کارآفرین آمریکایی می‌گوید: «برند مجموعه‌ای از انتظارات، خاطرات، داستان‌ها و روابطی است که در کنار هم، تصمیم مصرف‌کننده را برای انتخاب یک محصول یا خدمات بر کالای دیگر به حساب می‌آورند.» بنابراین آنچه ما برند می‌نامیم و گاهی آن را به اشتباه لوگو تلقی می‌کنیم، یک مفهوم گسترده است. می‌توان گفت اپل، استارباکس و نایک نمونه‌هایی از برندهای مشهور هستند که محبوبیت زیادی میان مردم دارند. نکته مهم دیگر این است که تا چندی پیش برندها از تبلیغات تلویزیونی شناخته می‌شدند اما امروزه انتشار اطلاعات و شناخته شدن برندها از طریق شبکه‌های اجتماعی، جست‌و‌جو در گوگل، وبلاگ‌ها و … صورت می‌گیرد.

 

هویت بصری چه تفاوتی با هویت برند دارد؟

اکنون که با هویت بصری و هویت برند آشنا شده‌اید، شاید این پرسش برای شما پیش بیاید که چه تفاوتی باهم دارند؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.
هویت بصری در دستورالعمل‌های هویت برند ظاهر می‌شود اما دقیقاً یکسان نیست. برندینگ Branding یا هویت برند Visual Identity به‌طور کلی بیانگر هر چیزی است که شرکت شما در بر دارد، بخش مهمی از آن شامل تصویر، رنگ‌ها و گرافیکی است که به کار می‌برید. با این حال، جنبه‌های دیگری در برندینگ وجود دارد که توسط تصاویر برجسته نمی‌شود، مانند صدای برند، الزامات و ارزش‌های آن. هویت بصری به تمام عواملی اشاره دارد که مشتری می‌تواند ببیند و با آن ارتباط برقرار کند. دستورالعمل‌های کلی برند شما فراتر از این مفهوم منحصر‌به فرد است و به این موضوع اشاره دارد که شرکت شما چگونه به نظر می‌رسد، چه احساسی هنگام تعامل با مشتریان دارد و چه نوع ویژگی‌هایی را به مخاطب نشان می‌دهد.
نکتۀ مهم همسو بودن برند و هویت بصری است. می‌توان گفت هویت بصری، ظاهر و برندینگ باطن شرکت شماست. به عبارت دیگر هویت بصری باید به مشتریان نشان دهد که شرکت شما چه ویژگی‌هایی دارد. هویت برند شما نیز باید انتظارات مشتریان را برآورده کند.

 

عناصر هویت بصری

اطمینان یافتن از این‌که چه چیزی را می‌خواهید به مشتریان نشان دهید، موضوع بسیار مهمی است زیرا مانع از سردرگمی آنان با تصاویر نادرست می‌شود. بهتر است قبل از ایجاد هویت بصری، پاسخ پرسش‌هایی را بیابید نظیر: ارزش‌های برند شما چیست؟ شخصیت برند خود را چگونه تعریف می‌کنید؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ با هویت بصری خود می‌خواهید به چه نوع افرادی برسید؟ چه نوع تصاویری آن‌ها را جذب می‌کند؟ وقتی پرسش چنین پرسش‌هایی را یافتید، می‌توانید کار بر روی عناصر زیر را شروع کنید:

  • پالت رنگ
  • تایپوگرافی
  • المان‌های گرافیکی
  • تصویر

 

پالت رنگ (Color Palatte)

فراموش نکنید رنگ تأثیر بسیاری بر رفتار مشتریان دارد و 62 تا 90 درصد ارزیابی محصول فقط بر اساس رنگ‌ها است! پالت رنگ چیزی است که باید در هر تصمیم گیری برند و استراتژی بازاریابی از آن استفاده کنید. رنگ در دنیای برندینگ عاطفه و احساس را نشان می‌دهد برای مثال آبی اغلب با اعتماد همراه است، در حالی که قرمز شور و قدرت را نشان می‌دهد. شما می‌توانید رنگ‌هایی که برای برند خود انتخاب می‌کنید را برای لوگو، طراحی وب‌سایت و حتی کمپین‌های بازاریابی استفاده کنید.

 

تایپوگرافی (Typography)

انتخاب فونت برای هویت بصری شما بسیار مهم است. فونت‌ها نقش مهمی در ایجاد تأثیر عاطفی بر مخاطبان شما دارند. برخی از بهترین هویت‌های بصری با انتخاب دقیق فونت شروع می‌شوند. هنگام انتخاب تایپوگرافی اصول روانشناسی فونت را در نظر بگیرید برای مثال فونت‌های سریف اغلب حرفه‌ای‌تر و پیچیده‌تر دیده می‌شوند، در حالی که گزینه‌های sans-serif مدرن هستند. تایپوگرافی برند نباید کاملاً مشابه فونت لوگوی شما باشد، اگرچه همه آن‌ها ارتباط نزدیکی با هم دارند. نکته مهم درباره تایپوگرافی استفاده مدام آن در تمام ابعاد بصری یک برند است.

 

المان‌های گرافیکی (Graphics Elements)

الگوها، تصویرسازی، عکاسی، اشکال هندسی، المان‌های گرافیکی هستند که در برندینگ استفاده می‌شوند و اهمیت بسیاری دارند. تمام عناصر بصری باید برای یک کسب‌وکار خاص، با توجه به لحن برند، پیام، خدمات، ارزش‌ها و البته مخاطبان هدف طراحی شوند. عناصر گرافیکی که در بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌شوند، پایه بصری را فراهم می‌کنند که پیام را پشتیبانی می‌کند تا بهتر منقل شود. المان‌های گرافیکی شامل مواردی چون پترن‌ها، آیکون‌ها و تصویرسازی‌ها می‌شود.

 

تصویر (Imagery)

عکس‌ها یا تصاویر برای انتقال پیام‌های احساسی مناسب هستند و 40% افراد محتوای بصری را به متن ترجیح می‌دهند. از سوی دیگر پردازش تصاویر بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد و آسان‌تر به یاد می‌آیند. بنابراین هنگام انتقال ارزش‌های شرکت یا برند، محتوای بصری اهمیت زیادی دارد. سبک ثابتی از تصاویر به‌طور قابل توجهی به درک نام تجاری کمک می‌کند. در این بخش پرسپکتیو، آب‌وهوای، رنگ، سبک‌هایی مانند عمق میدان، نور پس زمینه و … اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید:  تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری

 

نتیجه‌گیری

به‌خاطر داشته باشید هویت بصری تنها یکی از اجزای کل برند شماست. با این حال، در بازار متنوع امروز، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلب توجه مخاطبان است. هویت بصری ابزار قدرتمندی برای بیان داستان برند شما و اطمینان یافتن از ارتباطتان با مشتریان است. هویت بصری سبب ایجاد تصویری به یاد ماندنی برای شما می‌شود. در نهایت می‌توان گفت امروزه تمامی کسب‌و‌کارها با برند خود شناخته می‌شوند و به همین دلیل برند فراتر از یک نام است. متخصصان ما در زارع‌تک به شما کمک می‌کنند تا تجربه‌ای متفاوت از برند داشته باشید و در میان دنیایی از نام‌ها و برندها بدرخشید.

نظر بدهید