پنج دلیل اصلی شکست استارت‌آپ‌ها

1401/04/14 - نویسنده: زارع تک

بسیاری از استارت‌آپ‌ها در آغاز کسب‌وکار خود شکست می‌خورند. پس از پنج سال فعالیت، از هر ده کسب‌و‌کار، یکی از آن‌ها در عرصۀ رقابت باقی می‌‌ماند. دلایل زیادی وجود دارد که سبب می‌شود یک استارت‌آپ شکست بخورد و معمولاً فقط یک عامل نقش ندارد، بلکه مجموعه‌ای از آن‌ها چنین نتیجه‌ای را رقم می‌زنند. در ادامه پنج مورد از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

 

1. عدم تقاضای بازار

 

بسیاری از استارت‌آپ‌ها برای آینده برنامه‌ریزی نمی‌کنند زیرا احساس می‌کنند ایدۀ آن‌ها برای کسب موفقیت کافی است. در حالی که داشتن یک ایده عالی، کافی نیست و اگر می‌خواهید کسب و کار موفقی داشته باشید، ابتدا باید در مورد بازار آن تحقیق کنید و با دیگران دربارۀ آن گفت‌و‌گو کنید حتی اگر این موضوع فقط برای شما اهمیت داشته باشد. ممکن است محصولات یا خدمات بهتر و باکیفیت‌تری برای رفع این نیاز در بازار وجود داشته باشد یا این‌که آمادگی پذیرش آن در بازار فراهم نباشد.

 

2. منابع مالی ناکافی

 

بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا، اطلاعات و تجربه‌ی کافی دربارۀ مدیریت مسائل مالی، قوانین مالیاتی و نظایر آن‌ها ندارند و حتی اگر با سرمایه‌ی کافی شروع به کار کرده باشند، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانند هزینه‌های کسب‌وکارشان را تأمین کنند. از سوی دیگر، بیشترکسب‌و‌کارهای نوپا از عهدۀ پرداخت دستمزد مشاوران مالی و حسابداران برنمی‌آیند؛ به همین دلیل تمام توجه و تمرکزشان معطوف چنین مشکلاتی می‌شود اما به ‌دلیل بی‌تجربگی، از انجام کارهای اصلی خود مانند بررسی مدل کسب‌وکار، مدیریت تیم و نظایر آن‌ها باز می‌مانند.

 

3. انتخاب نادرست اعضای تیم

 

برای موفقیت هر کسب‌و‌کار، وجود تیمی هماهنگ که اعضای آن مهارت‌های مختلفی داشته باشند، ضروری است. اغلب ناهماهنگی تیم‌ها، موفقیت شرکت را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند. گاهی فقدان مهارت‌های مهم برای اجرای فنی کسب‌وکار نیز وجود دارد. گاهی کمبود CTO که به عنوان رابطی میان مدیریت و بخش‌های فنی است، احساس می‌شود. در بسیاری از موارد فقدان صلاحیت مدیریت نیز وجود دارد.

 

4. رقابت زیاد

 

تقریباً 20 درصد از استارت‌آپ‌ها به دلیل رقابت زیاد، موفق نمی‌شوند. در حالی که بدون توجه به نوع کسب‌و‌کاری که ایجاد می‌کنید، بدون تردید رقیب خواهید داشت اما نمی‌خواهید محصولات یا خدمات شما با شرکت‌های دیگری که قبلاً موفقیت کسب کرده‌اند، رقابت کند. ورود به یک بازار رقابتی، منحصر به فرد بودن شرکت شما برای بازدیدکنندگان و کاربران را دشوار می‌کند. اگر شما با برندهای بزرگ و شرکت‌های مطرحی که سال‌ها سابقه دارند، رقابت کنید؛ بعید است بتوانید سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورید.

 

5. قیمت‌گذاری و هزینهها

 

بهترین راه برای فهمیدن این‌که چگونه محصول خود را قیمت‌گذاری کنید؛ این است که برای آن قیمتی تعیین کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. آیا جذب تعداد قابل توجهی مشتری نشان می‌دهد که می‌توانید قیمت آن را افزایش دهید؟ آیا اعتراض مشتری نشان دهنده این موضوع خواهد بود که باید قیمت محصولات یا خدمات خود را کاهش دهید؟ آیا می‌توانید هزینه‌های شرکت خود را تأمین کنید؟ متأسفانه، یکی از دلایل شکست کسب‌و‌کارهای نوپا این است که نمی‌توانند به پرسش‌های فوق پاسخ دهند و تعادل را برقرار کنند و به همین دلیل با شکست مواجه می‌شوند.

نظر بدهید