چرا ایلان ماسک لوگوی توییتر را تغییر داد؟

1402/05/24 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

24 ژوئیه – پس از 17 سال با پرنده آبی نمادین که نماد پخش ایده ها به جهان بود، میلیاردر ایلان ماسک نام توییتر را به X تغییر داد و از لوگوی جدیدی رونمایی کرد که تمرکز خود را بر ساخت یک «اپلیکیشن همه چیز» نشان می دهد. تغییرلوگوی توییتر، واکنش‌های متفاوتی را از سوی کاربران به همراه داشت و باعث سردرگمی در مورد نام توییت‌ها شد! در حالی که کارشناسان بازاریابی و برندسازی می‌گویند این تغییر نام تجاری، به رسمیت شناخته شدن نام توییتر را سال‌ها به خطر می‌اندازد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • آیا تغییر نام توییتر کار درستی است؟
  • چرا ایلان ماسک لوگوی توییتر را تغییر داد؟
  • آنچه باید درباره لوگوی جدید توییتر بدانید!
  • رقابت ایلان ماسک و مارک زارکربرگ

 

آیا تغییر نام توییتر کار درستی است؟

مت رودز، رهبر استراتژی در آژانس خلاق House 337 که با شرکت مخابراتی بریتانیایی Sky کار می‌کرد، می‌گوید: «فقط تعداد کمی از برندها دیده‌اند که در رسانه‌های خبری جهانی به همان اندازه توییتر به آن‌ها اشاره می‌شود. او گفت: «هر چیزی که پیدا کردن اپلیکیشن را برای افراد سخت‌تر کند، به استفاده آن آسیب خواهد رساند.» 

فرناندو ماچادو، که قبلاً در رستوران‌های بین‌المللی برندز و برگر کینگ مدیر بازاریابی بود، گفت که تغییر برند معمولاً زمان می‌برد، اگرچه «به عنوان یک کاربر توییتر، اعتراف می‌کنم که دلم برای پرنده کوچک تنگ شده است». او گفت: «شخصاً، فکر می‌کنم رویکرد جدید کمی سرد و غیرشخصی است.»

هشتگ «GoodbyeTwitter» با اشاره به لوگوی قدیمی ترند شد زیرا برخی از کاربران از لوگوی جدید انتقاد کردند.

تصمیم ایلان ماسک برای تغییر نام توییتر به نام X می‌تواند از نظر قانونی پیچیده باشد: X به طور گسترده در علائم تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت‌هایی از جمله متا و مایکروسافت قبلاً دارای حقوق مالکیت معنوی برای همان هستند.

نیکلاس میهر، استاد بازاریابی، گفت: این تغییر نام تجاری نشان می‌دهد که ماسک از هرگونه برنامه‌ای برای احیای توییتر به عنوان یک شبکه اجتماعی قدرتمند مستقل صرف نظر کرده است و صرفاً 44 میلیارد دلار هزینه شده در این شبکه را هزینه تمام شده می‌داند.

درو بنوی، مدیرعامل شرکت مشاوره رسانه های اجتماعی باتنهال گفت: «چند ماه گذشته توییتر پر سر و صدا بوده است و فکر نمی‌کنم یک برند جدید همه چیز را حل کند.»

بیشتر بخوانید: عوامل موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موثر بر کسب‌وکار

 

چرا ایلان ماسک لوگوی توییتر را تغییر داد؟

روز دوشنبه، یک X سفید استایل‌شده روی پس‌زمینه مشکی، لوگوی جدید وب‌سایت توییتر شد، اگرچه پرنده آبی همچنان در اپلیکیشن موبایل دیده می‌شد.

این موضوع چندان مربوط به ری‌برندینگ توییتر نیست بلکه بیشتر درباره ایجاد برندی دیگر برای امپراتوری ایلان ماسک، از جمله SpaceX، است تا برند X گسترش بیشتری پیدا کند.

ماسک از 149 میلیون دنبال کننده خود خواسته بود تا ایده خود را بیان کنند و به نظر می‌رسد سرانجام لوگوی X را انتخاب کرده است. 

«X» مدت‌هاست حرف مورد علاقه ماسک بوده است و نام او برای «اپلیکیشن همه چیز» است که او متعهد شده در مقطعی راه‌اندازی کند. اندکی قبل از خرید توییتر در ماه اکتبر، ماسک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را به عنوان «تسریع‌دهنده ایجاد X، اپلیکیشن همه چیز» توصیف کرد.

پس از تصاحب توییتر در اکتبر سال گذشته، ماسک شرکت را به نهادی به نام X Corp  واگذار کرد. این ماه، مدیر عامل تسلا اعلام کرد که در حال تشکیل یک شرکت هوش مصنوعی جدید به نام xAI است.

 

آنچه باید درباره لوگوی جدید توییتر بدانید!

جالب است بدانید مفهوم X از WeChat الگوبرداری شده است، پلتفرم چینی که به کاربران اجازه می دهد چندین عملکرد را انجام دهند، از پیام رسانی گرفته تا سفارش تاکسی و پرداخت قبوض. در ژوئن سال گذشته، ماسک به کارکنان توییتر گفت: «شما اساساً در وی چت در چین زندگی می کنید. اگر بتوانیم آن را با توییتر بازسازی کنیم، موفقیت بزرگی خواهیم داشت.»

یاکارینو روز یکشنبه جزئیاتی از نحوه عملکرد X ارائه داد و در توییتی نوشت که این تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی و «در حوزه‌های صوتی، تصویری، پیام‌رسانی، پرداخت‌ها/بانکداری متمرکز خواهد بود». از صبح روز دوشنبه، نسخه دسکتاپ توییتر لوگوی جدید را به جای نماد پرنده امضا نشان می داد و حساب رسمی توییتر به نام تجاری X تغییر یافت.

غییر نام تجاری قبلاً در دفتر مرکزی توییتر در سانفرانسیسکو آغاز شده است، جایی که این شرکت لوگوی X را بر روی ساختمان و داخل ساختمان نمایش داده است و طبق گزارش ها اتاق های کنفرانس را به کلماتی که شامل X هستند تغییر نام داده است.

آلن وودوارد، استاد امنیت سایبری، می‌گوید: «شرکت‌ها معمولاً مبالغ هنگفتی را صرف طراحی یک لوگوی منحصربه‌فرد می‌کنند تا از مردم متمایز شود، بنابراین انتخاب یک لوگو که هر کسی بتواند از آن استفاده کند، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

 

رقابت ایلان ماسک و مارک زارکربرگ

یکی از تحلیلگران هشدار داد که با توجه به دورنمای رقابتی توییتر و رقیب آن Threads که توسط متای مارک زاکربرگ راه‌اندازی شد، اقدامی بسیار خطرناک است.

مایک پرولکس، مدیر تحقیقات شرکت تحلیلی Forrester، گفت: «با تغییر نام اپلیکیشن توییتر، ایلان ماسک به تنهایی بیش از 15 سال نام تجاری را که جایگاه خود را در فرهنگ لغت ما تثبیت کرده است، از بین خواهد برد. این یک حرکت بسیار مخاطره آمیز است، زیرا با X، ماسک اساساً در حالی که رقابتش در جریان است، از نو شروع می‌کند.»

بیشتر بخوانید: آیا Threads می‌تواند قاتل توییتر باشد؟

 

نتیجه‌گیری

از زمان تصاحب توییتر در ماه اکتبر، ماسک گفته است برنامه‌ای را پیش‌بینی می‌کند که می‌تواند خدمات مختلفی را فراتر از رسانه‌های اجتماعی به کاربران ارائه دهد، مانند پرداخت‌های همتا به همتا، ایده‌ای که منعکس‌کننده برنامه بسیار محبوب WeChat در چین است.

تام مورتون، مدیر ارشد استراتژی جهانی در آژانس تبلیغاتی R/GA گفت که این تحول راهی برای ماسک است تا نشان خود را در شرکت بگذارد. «تغییر نام و لوگوی توییتر هیچ ربطی به مشکلات کاربر، تبلیغ کننده یا بازار ندارد. این نمادی است که توییتر دارایی شخصی ایلان ماسک است. او قلعه را فتح کرد، حالا پرچم خودش را برافراشته است.»

نظر بدهید