چطور شاخص‌های کلیدی بازاریابی محتوا را ردیابی کنیم؟

1402/04/13 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

یک استراتژی بازاریابی محتوای مؤثر و جامع، مهم‌ترین مؤلفه‌ی هر برند یا یک کسب وکار موفقی است و بدون آن، کسب‌وکار شما ممکن است برای جذب سرنخ، ایجاد آگاهی از برند و رسیدن به اهداف فروش، با مشکل مواجه شود. با این حال، زمانی که بازاریابی محتوا به درستی انجام شود، می‌تواند به ایجاد تصویر برند شما، ایجاد درآمد و بهبود نرخ تبدیل کمک کند. با اندازه‌گیری و ردیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی محتوا می‌توانید مطمئن شوید که استراتژی بازاریابی محتوای شما کارامد است.

از بازاریابی محتوا نتایجی کوتاه مدت و یک شبه به دست نخواهید آورد. این استراتژی بلندمدت معمولاً زمان می‌برد تا بازگشت سرمایه قابل اندازه‌گیری را برای کسب‌وکار شما به ارمغان بیاورد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟
  • چرا ردیابی KPIهای بازاریابی محتوا مهم است؟
  • KPIهای مهم بازاریابی محتوا برای ردیابی

 

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) به مجموعه‌ای از معیارهای قابل اندازه‌گیری اشاره می‌کنند که وقتی ردیابی شوند، می‌توانند بینشی در مورد عملکرد کلی ارائه دهند. KPIها همچنین به اندازه گیری عملکرد اهداف خاص کمک می‌کنند، اهداف فروش را روشن می‌نمایند و به عنوان نقطه عطفی برای نمودار پیشرفت عمل می‌کنند. در این مقاله علاوه بر شاخص‌های کلیدی محتوا، بر شاخص‌های عملکرد کلیدی نیز در حوزه‌هایی از کسب‌وکار مانند منابع انسانی، فروش، توسعه کسب‌وکار، بازاریابی و غیره برای اطمینان از رشد در جهت درست نیز تمرکز خواهیم کرد.

 

چرا ردیابی KPIهای بازاریابی محتوا مهم است؟

بدون KPI، درک این‌که آیا مخاطب هدف شما به محتوای منتشر شده شما پاسخ مناسبی می‌دهد یا نه، غیرممکن است. از سوی دیگر، با در نظر گرفتن شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی که محتوای قابل اندازه‌گیری دارد، می‌توانید درک کنید که آیا محتوای شما به مخاطب هدف مورد نظر می‌رسد یا خیر. شاخص‌های کلیدی عملکرد محتوا همچنین به شما کمک می‌کنند بفهمید که آیا محتوای شما مورد پسند است، توجه افراد را جلب می‌کند و با مخاطبی که برای آن در نظر گرفته شده است ارتباط برقرار می‌کند یا خیر.

بیشتر بخوانید: بازاریابی چیست و در بازار امروز چه اهمیتی دارد؟

علاوه بر این، ردیابی KPIهای استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا کانال‌های توزیع شما کار می‌کنند یا خیر. ردیابی همه این‌ها به بازاریابان محتوا کمک می‌کند تا استراتژی‌های خود را در هر کجا که لازم است اصلاح کنند و در نتیجه ROI کمپین را بهبود بخشند.

اکنون که می دانید چرا ردیابی KPI محتوا مهم است، بیایید نگاهی به برخی از مهم ترین آن‌ها برای ردیابی بیاندازیم.

 

KPIهای مهم بازاریابی محتوا برای ردیابی

قبل از این‌که به بحث در مورد KPIهای مهم بازاریابی محتوا برای استراتژی بپردازیم، اجازه دهید ابتدا به چهار هدف کلیدی بازاریابی محتوا برای هر کسب‌کاری نگاه کنیم.

 

  • KPIهای بازاریابی محتوا برای ردیابی آگاهی از برند

آگاهی از برند به میزان آشنایی مخاطبان با برند شما اشاره دارد. با KPIهای بازاریابی محتوا که آگاهی از برند را دنبال می‌کنند، متوجه خواهید شد که آیا مخاطبان هدف شما از وجودتان خبر دارند؟ برند شما چه چیزی را نشان می‌دهد؟ چه محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهید و برند شما چه فعالیت‌های دیگری را انجام می‌دهد؟

اگر هدف شما آگاهی از برند است، در این‌جا شاخص‌های کلیدی عملکرد محتوا و معیارهایی برای ردیابی وجود دارد.

1. نماهای مقاله

ردیابی تعداد بازدیدهایی که مقالات وبلاگ دریافت می‌کنند می‌تواند بینشی در مورد آگاهی از برند ارائه دهد. همچنین، می‌توانید در مورد معیارهایی مانند مدت زمان جلسه وب‌سایت، منابع ترافیک و نرخ پرش، اطلاعاتی دریافت کنید.

2. اشاره به نام تجاری

یکی از شاخص‌های مهم آگاهی از برند این است که آیا مردم در مورد شما به صورت آنلاین صحبت می‌کنند یا خیر، که به عنوان نام تجاری نیز شناخته می‌شود. با ابزارهای مرتبط از جمله پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، پروفایل‌های تأثیرگذار، وبلاگ‌ها، پست‌های کاربر و حتی سایر وب‌سایت‌ها می‌توانید نام‌ها را در سراسر اینترنت ردیابی کنید.


  • KPIهای بازاریابی محتوا برای ردیابی تولید سرنخ

تولید سرنخ به فرایندی اطلاق می‌شود که در آن سعی می‌کنید علاقه مشتریان فعلی یا بالقوه را به دست آورید و آن‌ها را وادار به انجام یک اقدام دلخواه کنید. تولید سرنخ معمولاً مبنای همه فروش‌ها و درآمدزایی است. از این رو، ردیابی این فعالیت‌ها می‌تواند به تبدیل مؤثر سرنخ‌ها به مشتریان پولی کمک کند. وقتی نوبت به ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا برای کمک به تولید سرنخ می‌رسد، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که محتوای ارزشمند را ارائه دهید که مخاطبان شما مشتاقانه جزئیات خود را با آن مبادله کنند. شما همچنین می‌توانید راهنماهای قابل دانلود، اطلاعات بینش منحصر به فرد، قابل چاپ، کتاب‌های الکترونیکی، چک لیست و غیره را ارائه دهید.

اگر هدف شما تولید سرنخ است، در اینجا شاخص‌های کلیدی عملکرد محتوا و معیارهایی برای پیگیری وجود دارد.

1. نرخ پرش

ردیابی نرخ پرش می‌تواند به شما بگوید که چند کاربر پس از مشاهده تنها یک صفحه وب سایت شما را ترک کرده‌اند. این KPI به شما امکان می‌دهد نوع سرنخی را که ارائه می‌دهید، مخاطبان هدف و حتی منابع ترافیک را اصلاح و دوباره ارزیابی کنید.

2. هزینه به ازای هر خرید

هزینه اکتساب مشتری (CAC) به شما می‌گوید که برای به دست آوردن یک سرنخ موفق چقدر هزینه دارد. نیازی به گفتن نیست که CACهای کمتر برای تجارت بهتر هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا در بودجه خود بمانید و ROI بالاتری داشته باشید. یکی دیگر از KPIهای بازاریابی محتوای جالبی که می‌توانید آن را ردیابی کنید، هزینه به ازای هر کلیک است که به هزینه دریافت یک کلیک روی تبلیغات کمپین شما اشاره دارد.

3. دانلودها و ثبت‌نام‌ها

ردیابی تعداد کاربرانی که برنامه شما را دانلود کرده‌اند، در یک خبرنامه ثبت‌نام کرده‌اند یا اطلاعات خود را در ازای دریافت سرنخ به اشتراک گذاشته‌اند، به شما امکان می‌دهد تا خریداران بالقوه خود را بهتر درک کنید.


  • KPIهای بازاریابی محتوا برای ردیابی برای تبدیل:

تبدیل به نقطه‌ای در گشت‌وگذار مشتری در سایت اشاره دارد که در آن در نتیجه دریافت یک پیام بازاریابی هدفمند، اقدام مورد نظر خود را انجام می‌دهد. با KPIهای بازاریابی محتوا که تبدیل را ردیابی می‌کنند، متوجه خواهید شد که پس از تعامل مشتری با محتوا یا تبلیغات شما و تبدیل شدن به خریدار یا کاربر، چه اتفاقی می‌افتد.

اگرهدف شما تبدیل است، در این‌جا شاخص‌های کلیدی عملکرد محتوا و معیارهای مهمی برای ردیابی وجود دارد.

1. نرخ تبدیل

این ممکن است بی‌معنا به نظر برسد اما معیار مهمی برای اطمینان از بازگشت سرمایه بالا در تلاش‌های تولید سرنخ است. ردیابی نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند تا بفهمید چند درصد از کاربران شما اقداماتی را انجام می‌دهند که با اهداف تجاری شما مطابقت دارد و همچنین به شما امکان می‌دهد مناطق بهبود را در استراتژی خود شناسایی کنید.

2. ارزش طول عمر مشتری

CLV به درآمدی اشاره دارد که مشتری برای دوره‌ای که برای تجارت با شما انتخاب می‌کند، ایجاد می‌کند. ردیابی و اندازه‌گیری CLV به تعیین میزان هزینه‌های بازاریابی باید به کانال‌های بازاریابی مختلف اختصاص داده شود و کدام محصول یا خدمات باید برجسته شود.


  • KPIهای بازاریابی محتوا برای ردیابی تعامل

تعامل به تمام روش‌های مختلف تعامل کاربران با محتوای شما در همه کانال‌ها اشاره دارد. این شامل موارد واضحی مانند رسانه‌های اجتماعی، به خصوص ایمیل، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و… می‌شود. با KPIهای بازاریابی محتوا که تعامل را دنبال می‌کنند، درک میزان علاقه مخاطبان هدف شما به آنچه در حال برقراری ارتباط هستید آسان‌تر می‌شود. ردیابی KPIهای تعامل همچنین به شما امکان می‌دهد مشتری خود را بهتر درک کنید و به تغییر یا به روزرسانی استراتژی‌های بازاریابی خود کمک می‌کند تا محتوای شما برای آن‌ها جذاب‌تر شود.

در ادامه شاخص‌های کلیدی عملکرد محتوا و معیارهای مهمی برای ردیابی ذکر کردیم که سبب می‌شود تعامل بالاتری داشته باشید. 

1. مشارکت اجتماعی و مشارکت

اگر مخاطبان با محتوا ارتباط برقرار کنند یا آن را به اشتراک بگذارند، احتمالاً از آن حمایت می‌کنند. با ردیابی و اندازه‌گیری معیارهایی مانند لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، نظرات و تعامل، تعداد مخاطبان خود و همچنین میزان تأثیر محتوای شما بر آن‌ها را درک می‌کنید.

2. معیارهای تعامل رسانه‌های اجتماعی

معیارهای رسانه‌های اجتماعی به نقاط داده قابل اندازه گیری اشاره دارد که بینشی را در مورد عملکرد محتوای شما در یک پلتفرم مشخص ارائه می‌دهد. KPIهای محتوای مهمی عبارتند از: دسترسی، برداشت‌ها، نرخ رشد مخاطب، نظرات، نرخ مشارکت کل، بازدیدهای ویدیویی و نرخ تکمیل ویدیو باید ردیابی شوند.

3. نرخ کلیک

نرخ کلیک (CTR) یک KPI مهم است زیرا به شما می‌گوید که محتوای شما چگونه کاربران یا بازدیدکنندگان را به سرنخ‌های احتمالی تبدیل می‌کند. با مقایسه نرخ کلیک، همچنین می‌توانید تشخیص دهید که کدام نوع محتوا، قالب محتوا و موضوعات محتوا در جلب توجه مخاطبان و سوق دادن آن‌ها به سمت کسب‌وکار شما مؤثرتر است.

 

نتیجه‌گیری

بدون وجود شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی محتوای قوی، محدودیتی برای میزان بازگشت سرمایه‌ای که می‌توانید از فعالیت‌های بازاریابی خود ایجاد کنید وجود دارد. ما در این مقاله تلاش کردیم دربارۀ اندازه‌گیری معیارها و شاخص‌های عملکرد مختلف توضیح دهیم تا به دستیابی به اهداف تجاری خود کمک کرده باشیم.

منابع:

  • peppercontent.io

نظر بدهید