عوامل موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موثر بر کسب‌وکار

1402/03/16 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تغییری قابل توجه برای کسب‌وکارها باشد. بر اساس گزارش به دست آمده، امروزه بیش از 59% از جمعیت جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و 227 میلیون کاربر جدید تنها در 12 ماه گذشته به پلتفرم‌ها پیوسته‌اند. چنین تقاضایی تضمین می‌کند که شبکه‌های اجتماعی، فضای تکامل‌یافته دیجیتالی هستند که برای تعامل مشتری با برند جایگزین روش‌های بازاریابی مرسوم شده است. شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک پل مجازی عمل می‌کنند که برندها را هم با مشتریان جدید و هم با مشتریان فعلی مرتبط می‌کند. برای کسب‌و‌کارها نه تنها عاقلانه بلکه ضروری است که از مزایای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و حضور آنلاین خود را افزایش دهند. در واقع، درصد بیشتری از مصرف کنندگان انتظار دارند که برندها خدمات مشتریان را از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی ارائه دهند.

اکثر برندها دنبال کنندگان قابل‌توجهی را در شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری کرده‌اند. با این حال، اگر افزایش فالوور باعث افزایش فروش نشود، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. در ادامه عوامل موفقیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را که به افزایش فروش، حفظ نام تجاری و موارد دیگر کمک می‌کند، بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • عناصر کلیدی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی 
  • 5 رکن بازاریابی شبکه‌های اجتماعی 
  • عوامل موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مؤثر بر کسب‌وکار

 

عناصر کلیدی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

یک استراتژی جامع شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شروع یک کسب‌و‌کار کمک کند و آن را به سطح بعدی برساند. استراتژی و خلاقیت چیزی است که واقعاً به کسب بهترین نتایج کمک می‌کند. این موارد، عناصر کلیدی مورد نیاز برای ایجاد یک کمپین بازاریابی موثر در شبکه‌های اجتماعی هستند:

  • اهداف کسب و کار را ارزیابی کنید.
  • مخاطب هدف را شناسایی کنید.
  • در مورد رقبا تحقیق کنید.
  •  شبکه‌های اجتماعی مناسب خود را انتخاب کنید.
  • یک استراتژی محتوا تهیه کنید.
  • بودجه و وظایف را اختصاص دهید.
  • نقش‌ها را تعیین کنید.

 

قبل از این‌که نگاهی عمیق‌تر به عوامل موفقیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بیندازیم، بگذارید پنج رکن بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و چرایی اهمیت آن‌ها را درک کنیم.

بیشتر بخوانید: بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

 

5 رکن بازاریابی شبکه‌های اجتماعی 

 

  • استراتژی

توسعه یک استراتژی مؤثر شامل تجزیه و تحلیل اهداف کسب‌وکار، تعیین اهداف بازاریابی، انتخاب پلتفرم شبکه اجتماعی مناسب با توجه به جمعیت مخاطبان هدف و ایجاد ترکیبی از محتوایی است که با آنچه که مصرف کننده به احتمال زیاد با آن درگیر است، هماهنگ باشد.

  • انتشار

پس از ایجاد استراتژی محتوای مناسب، زمان انتشار این پست‌ها و به اشتراک گذاری آنها با مخاطبان هدف فرا رسیده است. ممکن است گاه یک ویدیو، تصویر یا پست وبلاگ باشد، نکته کلیدی این است که به طور مداوم پست کنید تا یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنید.

  • تعامل

پس از انتشار چند پست، مخاطبان هدف با گذاشتن نظرات، اشتراک‌گذاری بازخورد، لایک کردن و اشتراک‌گذاری پست‌ها یا استفاده از ویژگی پیام‌رسانی فوری برای ارتباط با برند، شروع به تعامل با محتوای برند می‌کنند. نظارت بر این تعامل و ارائه خدمات خوب به مشتریان در این مرحله بسیار مهم است.

  • تجزیه و تحلیل

موارد دیگری در موفقیت بازایابی شبکه‌های اجتماعی نقش دارند که یکی از آن‌ها انتخاب ابزارهای تحلیلی مناسب برای اندازه گیری عملکرد است. یک ابزار تجزیه و تحلیل خوب باید بتواند پست‌هایی که بالاترین تعامل مخاطب را دارند، شناسایی و میزان موفقیت را اندازه گیری کند. این به تصمیم گیری آگاهانه در آینده کمک می‌کند.

  • تبلیغات

اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای استفاده رایگان هستند و به برندها اجازه می‌دهند با ایجاد محتوای جذاب، مخاطب جذب کنند. با این حال، با افزایش بودجه، انتخاب تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یا گزینه‌های بازاریابی پولی ایده خوبی است. این به انتقال پیام برند به مخاطبان مناسب بر اساس جمعیت‌شناسی، علایق و پیشینه کمک می‌کند. 

 

عوامل موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مؤثر بر کسب‌وکار

به لطف گستردگی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به محبوب‌ترین ابزار برای بازاریابی آنلاین تبدیل شده است. اما آیا همیشه به نفع برندها عمل می‌کند؟ یا این‌که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای یک تجارت بی‌اثر باشد؟ دلیل این امر می‌تواند هر چیزی از عدم اصالت گرفته تا عدم درک نیازهای مشتریان باشد.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای شبکه‌های اجتماعی

بنابراین چگونه می‌توانیم بسنجیم کمپینی که برای شبکه‌های اجتماعی برگزار کرده‌ایم موفق بوده یا از دست رفته است؟ در این‌جا به عوامل موفقیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای به حداکثر رساندن استراتژی بازاریابی آنلاین اشاره شده است.

  • یک استراتژی انتخاب کنید. 

اولین قدم این است که استراتژی مناسب شبکه‌های اجتماعی را در جای خود داشته باشید. این با مشخص کردن اهداف شروع می‌شود و با به حداکثر رساندن دسترسی، افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش، و … خاتمه می‌یابد. پس از انجام این کار، باید مخاطبان هدف را شناسایی کنید. هر چه این مورد خاص‌تر باشد، برای توسعه یک استراتژی جامع، آسان‌تر خواهد بود. 

  • محتوای جذاب ایجاد کنید.

همان‌طور که می‌گویند محتوا قطب اصلی است و باید تمرکز اصلی برای اجرای یک کمپین تاثیرگذار بر روی شبکه‌های اجتماعی باشد. نباید فقط به مخاطبان هدف مرتبط باشد، بلکه باید آن‌ها را  ترغیب کند، توجه آن‌ها را جلب کند و بینشی نسبت به برند، محصولات یا خدمات به آن‌ها بدهد.

  • ثابت قدم باشید.

به اشتراک گذاری محتوای جذاب به طور مداوم می‌تواند وفاداری مشتری را تقویت کند و علاوه بر افزایش حفظ و آشنایی با نام تجاری، به ایجاد یک جامعه کمک کند. زمانی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند، هر پست را فقط برای چند ثانیه مشاهده می‌کنند. مهم است که این چند ثانیه را با ایجاد محتوای جذاب و پست‌گذاری منظم، ارزشمند کنید.

  • مخاطبان خود را هدف قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید محتوایی که به اشتراک می‌گذارید، مربوط به مخاطب است. در اینجاست که شناسایی مخاطب هدف وارد عمل می‌شود. در نظر گرفتن دقیق کاربرانی که ممکن است به طور بالقوه به برند علاقه‌مند باشند ضروری است زیرا برند می‌تواند محتوا را مدیریت کند و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی را بر اساس آن انتخاب کند.

  • ایجاد روابط

قلب بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با مشتریان نهفته است. تعامل با مشتریان از طریق نظرات می‌تواند تجربه مشتری را بهبود بخشد.

  • ارزش ارائه کنید.

زمانی که برندها با هدف جذب مشتری، فروش بهتر یا حفظ برند، پست‌هایی را به اشتراک می‌گذارند، مهم است که محتوایی منتشر کنید که ارزش خاصی به مشتری اضافه کند. این می‌تواند در قالب تخفیف و معاملات ارزشمند باشد یا می‌تواند محتوای سرگرم کننده یا آموزنده باشد.

  • پاسخ نظرات را بدهید.

اکثر برندها از فرصت ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف برند خود از طریق نظرات استفاده نمی‌کنند. شما باید به هر گونه سؤال و بازخورد پاسخ دهید، حتی برای کمک به افزایش تجربه مشتری در گفتگوها شرکت کنید.

  • تجزیه و تحلیل کنید.

اکثر برندها از فرصت ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف برند خود از طریق نظرات استفاده نمی‌کنند. شما باید به هر گونه سؤال و بازخورد پاسخ دهید، حتی برای کمک به افزایش تجربه مشتری در گفت‌وگوها شرکت کنید.

  • فراخوانی واضح برای رفتار داشته باشید.

     هنگامی که مخاطب هدف خود را جذب کردید، یک فراخوان در (CTA) پست‌های شبکه‌های اجتماعی بگنجانید.    هدف در اینجا گاهی هدایت مخاطبان هدف به سمت وب سایت یا محصولات برند است. این امر برند را یک قدم به درآمدزایی نزدیکتر می کند.

 

نتیجه‌گیری

در پایان باید گفت استراتژی بازاریابی موفق در شبکه‌های اجتماعی مدام در حال پیشرفت است. در صورتی که به درستی آن را به کار گیرید، می‌توانید به اهداف خود دست یابید. این تضمین می‌کند که در ادامه مسیر، در جذب مخاطبان هدف خود بهتر خواهید بود. تیم زارع‌تک با تجزیه و تحلیل و ایجاد استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید.

منابع:

  • emeritus.org

نظر بدهید