ChatGPT چبست و چگونه کار می‌کند؟

1402/03/02 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

با گسترش فناوری، اغلب شرکت‌ها می‌خواهند ابزارهای هوش مصنوعی (AI) محاوره‌ای را برای ساده‌سازی گردش کار پیاده‌سازی کنند. بنابراین واضح است که طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی آن از جمله: خدمات مشتری، ترجمه زبان، دستیاران مجازی و دیگر موارد باعث شده تا برنامه‌های هوش مصنوعی محاوره‌ای در سال‌های اخیر رایج‌تر شوند. یکی از این برنامه‌ها که بر توانایی مدل‌های هوش مصنوعی برای درک و تولید زبان طبیعی تکیه دارد، ChatGPT است. ChatGPT جدیدترین چت‌بات هوش مصنوعی با ایجاد پاسخ‌هایی شبیه انسان به ورودی‌های کاربر است. در این مقاله، به معرفی ChatGPT و بهترین موارد استفاده از آن خواهیم پراخت تا به علاقه‌مندان این حوزه کمک کنیم تا آخرین ابزار هوش مصنوعی را به روشی بهتر درک کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • ChatGPT چیست؟
  • ChatGPT چگونه کار می‌کند؟
  • روش‌های استفاده از ChatGPT
  • آیا ChatGPT ابزار خوبی است یا بد؟
  • ChatGPT چقدر هزینه دارد؟

 

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ابزار جدید هوش مصنوعی است که اخیراً راه اندازی شده است و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. ChatGPT یک نوع چت‌بات است که قادر به درک زبان طبیعی و تعامل با کاربر است.

تا به حال استفاده از چت‌بات‌ها فقط برای کارهای ساده‌ای مانند جست‌وجوی اطلاعات یا اجرای دستورات ساده امکان‌پذیر بود. با این حال، ChatGPT می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد. به عنوان مثال، می‌تواند مکالمه کند، به سؤالات پیچیده پاسخ دهد و حتی به توسعه برنامه کمک کند.

تا به حال استفاده از چت‌بات‌ها فقط برای کارهای ساده‌ای مانند جست‌وجوی اطلاعات یا اجرای دستورات ساده امکان‌پذیر بود. با این حال، ChatGPT می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد. به عنوان مثال، می‌تواند مکالمه کند، به سؤالات پیچیده پاسخ دهد و حتی به توسعه برنامه کمک کند.

 

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

ChatGPT مشابه سایر چت‌بات‌ها کار می‌کند. کاربر چیزی را در قسمت متن تایپ می‌کند و سپس انتظار پاسخ از نرم‌افزار را دارد. این ابزار حتی این قابلیت را دارد که قسمت‌های قبلی مکالمه فعلی را به خاطر بسپارد تا بعداً به آن‌ها مراجعه کند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند یک سؤال را در قسمت متن وارد کنند و سپس پاسخ را از هوش مصنوعی دریافت کنند. بنابراین مانند گوگل، این ابزار می‌تواند در جست‌وجوی اطلاعات و تحقیق کمک کند.

بیشتر بخوانید: بهینه‌سازی محتوا با هوش مصنوعی

 

روش‌های استفاده از ChatGPT

ChatGPT را می‌توان به روش‌های مختلف در بسیاری از صنایع استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای ایجاد پاسخ‌های شخصی و خودکار به پرسش‌های مشتری در تجارت الکترونیک، ایجاد محتوای با کیفیت بالا برای بازاریابی ایمیلی یا رسانه‌های اجتماعی و آموزش و آموزش دانش‌آموزان در مورد چندین موضوع در یادگیری الکترونیکی استفاده کرد.

  • توانایی درک و پاسخ به طیف وسیعی از ورودی‌های زبان

به جای استفاده از موتورهای جست‌وجو مانند گوگل یا بینگ، کاربران می‌توانند از توانایی ChatGPT برای درک و پاسخ به ورودی‌های زبان مختلف و یافتن پاسخ‌های ساده و بی‌دردسر برای سؤالات استفاده کنند. از آن‌جایی که چت‌بات هوش مصنوعی قادر است موضوعات پیچیده را با روش‌های مختلف گفت‌وگو توضیح دهد، دریافت خلاصه‌ای سریع از اطلاعات مرتبط ساده می‌شود.

  • توانایی یادگیری و بهبود در طول زمان

یکی از مزایای برجسته ChatGPT توانایی آن در یادگیری از تعاملاتی است که با کاربران دارد. همان‌طور که با مردم صحبت می‌کند، می‌تواند پاسخ‌های خود را تطبیق داده و بهبود بخشد و در طول زمان دقیق‌تر و طبیعی‌تر شود. این توانایی تطبیق، موارد استفاده ChatGPT را متنوع می‌کند و آن را به ابزاری قدرتمند برای کار و تنظیم دقیق برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی مکالمه بهتر در آینده تبدیل می‌کند.

  • پاسخ به سؤالات

بسیاری از شرکت‌ها به دنبال پیاده‌سازی ابزار ChatGPT مبتنی بر هوش مصنوعی در گردش کار خود هستند تا پاسخ‌های سریع و هوشمندانه‌ای به پرسش‌های معمول مشتری ارائه دهند و تجربه مشتری را افزایش دهند. چت‌بات هوش مصنوعی با جست‌وجو در اینترنت برای سوالات خاص کاربران و ارائه خلاصه‌ای سریع از اطلاعات مرتبط، به کسب و کارها کمک می‌کند تا مشتری خود را بشناسند. 

  • تفسیرپذیری بهبود یافته

با مکانیزم‌های یادگیری تقویت‌شده از طریق بازخورد انسانی، قابلیت‌های تفسیر ربات چت با ارائه ورودی‌های کاربران بیشتر و بیشتر توسعه می‌یابد. در نتیجه، کیفیت پاسخ‌های ChatGPT در طول زمان بهبود می‌یابد تا نیازهای کاربران را به روشی بهتر برآورده کند. این به نوبه خود منجر به بهبود تجربه کاربری می‌شود.

  • جایگزینی برای جست‌وجوی گوگل

ChatGPT می‌تواند جایگزینی برای جست‌وجوی گوگل باشد. با این حال، این‌که ChatGPT یک جایگزین ایده‌آل برای گوگل به عنوان یک موتور جست‌وجو است یا خیر، قابل بحث است زیرا به نیازها و ترجیحات خاص کاربر بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است برای کاربرانی که تجربه جست‌وجوی مکالمه‌ای را نسبت به دریافت لینک به وب‌سایت‌ها به عنوان نتایج جست‌وجو ارزش قائل هستند، انتخاب مناسبی باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تبلیغات در گوگل و کاربرد آن

  • استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن کپی با کارایی بالا 

ایجاد نسخه‌های تبلیغاتی منحصر به فرد و جذاب در کمپین‌های بازاریابی مختلف می‌تواند یک کار چالش برانگیز باشد. ChatGPT از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای نوشتن، نسخه‌ای با کارایی بالا استفاده می‌کند و کار یک بازاریاب دیجیتال را آسان‌تر می‌کند. آخرین ابزار هوش مصنوعی ایده‌ها و ساختار کپی تبلیغات را برای افزایش بهره وری بازاریابان به طور قابل توجهی ترسیم می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند کپی ایمیل قانع‌کننده‌ای ایجاد کند و نرخ تبدیل برای سرنخ‌ها را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: بازاریابی چیست و در بازار امروز چه اهمیتی دارد؟

  • آموزش اهداف

ChatGPT توانایی قابل توجهی برای توضیح کلمات و عبارات دارد. با این حال، همان‌طور که قابلیت‌های چت‌بات توسعه و در سال‌های آینده بهبود می‌یابد، می‌تواند نحوه تعامل فراگیران با دنیای خارج را مختل کند. بنابراین، یکی از موارد استفاده برجسته ChatGPT در بخش آموزش است. معلمان قادر خواهند بود فقط اصول یک مبحث را آموزش دهند و از ChatGPT برای ارائه بستری به دانش‌آموزان برای پرسیدن سؤالات و رفع تردیدها استفاده کنند.

  • ایجاد یک دستیار مجازی 

ChatGPT را می‌توان برای ایجاد دستیارهای مجازی استفاده کرد که می‌توانند کارهای روزمره مانند برنامه‌ریزی قرار ملاقات، ارسال ایمیل و مدیریت حساب‌های رسانه‌های اجتماعی را برای مشاغل انجام دهند. این می‌تواند راهی عالی برای ساده‌سازی گردش کار، خودکارسازی کارهای تکراری و صرفه‌جویی در زمان برای متخصصان پرمشغله باشد تا بتوانند روی مشاغل مهم‌تری مانند نوآوری و تحقیق تمرکز کنند.

 

آیا ChatGPT ابزار خوبی است یا بد؟

ChatGPT یک چت‌بات پیشرفته است که هم می‌تواند زندگی مردم را آسان‌تر کند و هم در انجام کارهای خسته‌کننده روزمره، مانند نوشتن ایمیل یا پیمایش در وب برای پاسخ‌گویی، کمک کند. با این حال، قبل از استفاده گسترده از آن برای جلوگیری از پیامدهای منفی مانند انتشار اطلاعات نادرست، باید جزئیات فنی خاصی مشخص شود. به طور کلی، مدل‌های هوش مصنوعی برای رسیدن به سطح عملکرد ایده‌آل به آموزش و تنظیم دقیق زیادی متکی هستند.

ChatGPT یک مدل زبان است که برای برقراری مکالمه با کاربر نهایی ایجاد شده است. یک موتور جست‌وجو صفحات وب را در اینترنت فهرست می‌کند تا به کاربر کمک کند اطلاعاتی را که خواسته است پیدا کند. ChatGPT توانایی جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت را ندارد. از اطلاعاتی که از داده‌های آموزشی آموخته است برای ایجاد پاسخ استفاده می‌کند که جایی برای خطا باقی می‌گذارد.

تفاوت عمده دیگر این است که ChatGPT فقط تا سال 2021 به اطلاعات دسترسی دارد، در حالی که یک موتور جست‌وجوی معمولی مانند Google به آخرین اطلاعات دسترسی دارد. بنابراین اگر از ChatGPT بپرسید که چه کسی جام جهانی 2022 را برده است، نمی‌تواند به شما پاسخ دهد، اما گوگل این کار را می‌کند.

ChatGPT چقدر هزینه دارد؟

استفاده از ChatGPT رایگان است، صرف نظر از این‌که برای مواردی از جمله نوشتن، کدنویسی و موارد دیگر استفاده می‌کنید. یک گزینه اشتراک وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند که هزینه آن 20 دلار در ماه است. مدل اشتراک پولی مزایای اضافی مانند دسترسی عمومی حتی در ظرفیت و زمان پاسخگویی سریع‌تر را برای کاربران تضمین می‌کند.

با این حال، نسخه رایگان هنوز یک گزینه قوی است زیرا اکثراً همان توانایی‌های فنی را دارد، به استثنای دسترسی به آخرین نسخه هوش مصنوعی، معروف به GPT-4 که مدل اشتراک آن را تضمین می‌کند.

نتیجه‌گیری

دنیای هوش مصنوعی هیجان انگیز و مملو از امکانات جدید است. در حال حاضر، ChatGPT در حال تکامل است و تنها با گذشت زمان، تکامل خواهد یافت. ChatGPT یک ابزار قوی است که می‌تواند برای بهبود استراتژی سئو و بالا بردن رتبه‌بندی به کار رود. می‌توان از آن به عنوان یک مدل تولید زبان برای تولید محتوای منبع معنادار و غنی، متا تگ‌ها و بهینه‌سازی متن وب سایت استفاده کرد. تیم زارع‌تک همواره با استفاده از فناوری‌های جدید و به روز به شما کمک می‌‌کند تا به موفقیت مطلوب در کسب‌وکارتان برسید.

منابع:

  • www.zdnet.com
  • emeritus.com
  • neuroflash.com

نظر بدهید