استراتژی بازاریابی کوکاکولا

استراتژی بازاریابی کوکاکولا
1402/12/01 - نویسنده: زارع تک

استراتژی بازاریابی کوکاکولا باعث شده است که طی سال‌ها به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نوشیدنی غیرالکلی در جهان شناخته شود. کوکاکولا، که بیش از 120 سال پیش معرفی شد، همچنان برترین نوشابه جهان است و روزانه 1.9 میلیارد نوشابه کوکاکولا در بیش از 200 کشورتوزیع می‌شود. این برند همواره به دنبال جذب موثرترین مشتریان بوده است.

برند کوکاکولا چطور متولد شد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مخاطبان هدف کوکاکولا
  • کانال‌های بازاریابی کوکاکولا
  • استراتژی بازاریابی کوکاکولا

مخاطبان هدف کوکاکولا

کوکاکولا هر فردی را در بازار هدف قرار می‌دهد و تقسیم بندی بازاریابی آن، دلیل اصلی موفقیتش است.

استراتژی بازاریابی کوکاکولا

  • سن

این شرکت جوانان بین 10 تا 35 سال را هدف قرار می‌دهد. آن‌ها از افراد مشهور در تبلیغات خود برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند و کمپین‌هایی را در دانشگاه ها، مدارس و کالج ها ترتیب می‌دهند.

کوکاکولا همچنین بزرگسالان، افراد میانسال و مسن را که رژیم غذایی دارند یا دیابتی هستند با ارائه کوکا رژیمی هدف قرار می‌دهند. همچنین این شرکت برای هر قشر از جامعه، محصولی ارائه می‌دهد تا همه بتوانند از محصولات کوکاکولا استفاده کنند.

  • تقسیم بندی جغرافیایی

کوکاکولا محصولات خود را در سطح جهانی به فروش می‌رساند و فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و اقلیم‌های مختلف را هدف قرار می‌دهد. به عنوان مثال در آمریکا، افراد مسن نیز آن را دوست دارند. نکته قابل توجه دیگر این است که به ذائقه ملیت‌های مختلف توجه می‌کند و محصول خود را بر اساس آن تغییر می‌دهد؛ برای مثال نوشابه‌های کوکاکولا در کشورهای آسیایی، شیرین‌تر است!

  • جنسیت

کوکاکولا افراد را بر اساس جنسیت آن‌ها هدف قرار می‌دهد. به عنوان مثال، کوکاکولا لایت را خانم‌ها ترجیح می‌دهند، در حالی که Coke Zero به دلیل طعم قوی مورد علاقه مردان است.

کانال‌های بازاریابی کوکاکولا

کوکاکولا در ابتدا از یک استراتژی هدف گیری تمایز نیافته استفاده کرد. در چند وقت اخیر برای مقبولیت بهتر اقدام به بومی سازی محصولات خود کرده است. این شامل دو کانال اصلی بازاریابی است: شخصی و غیر شخصی.

کانال‌های شخصی شامل ارتباط مستقیم با مخاطب است. کانال‌های بازاریابی غیرشخصی شامل رسانه‌های آنلاین و آفلاین می‌شود، مانند:

  • روزنامه ها
  • کمپین های تبلیغاتی
  • مناسبت ها
  • تلویزیون
  • پوسترها
  • ایمیل ها
  • صفحات وب
  • جزوات
  • تابلوهای تبلیغاتی
  • فعالیت های روابط عمومی
  • رسانه های اجتماعی
  • مجلات
  • رادیو

استراتژی بازاریابی کوکاکولا

روش بازاریابی کوکاکولا که به طور منحصر به فرد فرموله شده است، به واسطۀ نفوذ بین المللی و محبوبیت گسترده این شرکت است که میتوان آن را میتوان به موارد زیر تقسیم کرد:

استراتژی بازاریابی کوکاکولا

  • استراتژی محصول

کوکاکولا تقریباً 500 محصول دارد. نوشابه‌های آن در سطح جهانی عرضه می‌شود و استراتژی آن آمیخته‌ای از چند روش است. نوشیدنی‌های آن مانند کوکاکولا، Minute Maid، Diet Coke، Light، Coca-Cola Life، Coca-Cola Zero، Sprite Fanta و غیره در اندازه‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف فروخته می‌شوند. آن‌ها سهم قابل توجهی دارند و سودشان قابل توجه است.

استراتژی قیمت گذاری

قیمت کوکاکولا تقریباً 73 سال، پنج سنت ماند. این شرکت باید استراتژی قیمت‌گذاری خود را با رقبایی مانند پپسی انعطاف‌پذیر می‌کرد. به همین دلیل قیمت خود را بی‌دلیل کاهش و افزایش نمی‌دهد، زیرا این امر باعث می‌شود مصرف کنندگان نسبت به کیفیت محصول شک کرده و به جایگزین روی بیاورند.

  • استراتژی مکان

کوکاکولا شبکه توزیع گسترده‌ای دارد. این کشور دارای شش منطقه عملیاتی است: آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا، اقیانوس آرام و اوراسیا. کوکاکولا همچنین دارای یک شبکه زنجیره تامین معکوس گسترده برای جمع‌آوری بطری‌های شیشه‌ای باقی مانده برای استفاده مجدد است. بنابراین در هزینه ها و منابع صرفه‌جویی می‌کند.

  • استراتژی ارتقاء

کوکاکولا از استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی متفاوتی برای زنده ماندن در رقابت شدید بازار استفاده می‌کند. این شرکت سالانه تا 4 میلیون دلار برای تبلیغ برند خود هزینه می‌کند و از رسانه‌های سنتی و بین المللی برای تبلیغات استفاده می‌کند.

  • بطری کلاسیک، فونت و لوگو

کوکاکولا یک مسابقه جهانی برای طراحی بطری ترتیب داد. برنده مسابقه از طرح غلاف کاکائو استفاده کرد و شرکت نیز از همین طرح برای تبلیغ شکل و لوگوی خود استفاده کرد. لوگوی آن که به خط اسپنسر نوشته شده است، آن را از رقبای خود متمایز می‌کند. روشی که کوکاکولا از لوگوی خود در استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کند، تأثیر آن را در ذهن مصرف کنندگان تضمین می‌کند.

  • موقعیت یابی محلی

کمپین اخیر “به اشتراک گذاری یک coke” که در سال 2018 در تقریباً پنجاه کشور راه‌اندازی شد، کاملاً موفقیت آمیز بوده است. تصاویر مشاهیر و پیام‌هایی با توجه به زبان و فرهنگ محلی آن منطقه، بازار محلی را هدف قرار می‌دهد.

  • حمایت‌های مالی

این شرکت به دلیل حمایت‌های مالی خود از جمله امریکن آیدل، بازی های المپیک و بسیاری دیگر، برندی شناخته شده است. از زمان بازی‌های المپیک 1928، کوکاکولا در هر رویداد شریک بوده و به ورزشکاران، مقامات و طرفداران در سراسر جهان کمک می‌کند.

  • رسانه‌های اجتماعی

با پیشرفت تکنولوژی، رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی آنلاین به مهم‌ترین بخش استراتژی بازاریابی کوکاکولا تبدیل شده‌اند. به طور فعال از پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال آنلاین مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت برای ارسال تصاویر، ویدیوها و موارد دیگر استفاده می‌کند. استراتژی بازاریابی کوکاکولا در درجه اول شامل سئو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و بازاریابی ویدئویی است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

نتیجه‌گیری 

در این مقاله با استراتژی بازاریابی کوکاکولا آشنا شدیم و دانستیم استراتژی‌های بازاریابی خوب، مشتریان وفادار به همراه می‌آورد. باتوجه به دانستن اهمیت یک بازاریابی خوب، متخصصین زارع‌تک با ارائه بهترین استراتژی‌های بازاریابی، برند شما را از رقبا متمایز می‌کند.

منبع: simplilearn.com

نظر بدهید