آشنایی با انواع تبلیغات در گوگل و کاربرد آن

1401/07/26 - نویسنده: فهیمه قائمی

مقدمه 

تبلیغات انواع متفاوتی دارد که در هر کسب‌وکار با اهداف مختلف انجام می‌شود. در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با انواع تبلیغات در گوگل آشنا کنیم، پس اگر به تازگی سایت راه‌اندازی کرده‌اید و یا صفحات سایت شما در صفحۀ اول قرار نمی‌گیرند تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • آشنایی با انواع تبلیغات در گوگل
  • کمپین فروش گوگل ادز (Shopping Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟
  • کمپین جست‌وجو در شبکه  (Search Network Campaigns) چیست و چه کاربردی دارد؟
  • کمپین ویدیویی (Video Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟
  • کمپین افزایش نصب اپلیکیشن (App Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟
  • کمپین هوشمند (Smart Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟
  • کمپین محلی (Local Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟
  • کمپین کشف و یافتن Discovery Campaign)) چیست و چه کاربردی دارد؟
  • کمپین نمایشی (Display Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

آشنایی با انواع تبلیغات در گوگل

اولین سؤال برای شروع تبلیغات در گوگل این است که، تبلیغ شما کجا نمایش داده می‌شود؟ در سال‌های گذشته الگوریتم هوش مصنوعی گوگل، کیفیت جست‌وجوی هدفمند را بسیار تغییر داده است.

به طور کلی دو شبکه اصلی تبلیغات در گوگل وجود دارد که عبارتند از: شبکه نمایش گوگل و شبکه جست‌وجوی گوگل که با توجه به اهداف تبلیغاتی از آن‌ها استفاده می‌شود.

شاید شما هم تا به حال این جمله را شنیده‌اید که «تبلیغات هزینه نیست و یک سرمایه‌گذاری پربازده به شمار می‌رود» اما به شرط اینکه قبل از شروع هر اقدامی هدف خود از تبلیغات را مشخص کنید؛ مثلا گاهی هدف از تبلیغات، افزایش فروش کالا یا خدمات است که باید با استراتژی خاص به معرفی محصول خود بپردازید و یا حتی می‌توانید برای آگاهی از برند و ترویج اپلیکیشن و یا ترافیک وب‌سایت‌ خود، روش‌ تبلیغاتی مؤثری را انجام دهید که در نهایت نتیجه مطلوبی برای شما به همراه داشته باشد.

تبلیغات شما با هر هدفی که باشد گوگل ادز (Google ADS) یک بستر تبلیغاتی کاربردی در این زمینه است که با استفاده از آن و با برنامه‌ریزی درست و به روش‌های مختلف که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، می‌توانید به اهداف خود برسید.

 

1.کمپین فروش گوگل ادز (Shopping Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپین‌ فروش گوگل ادز مبتنی بر محصول است یعنی اگر سایت فروشگاهی دارید می‌توانید محصولات خود را با کمپین فروش گوگل ادز در قسمت فروشگاه این پلتفرم، به نمایش بگذارید، همچنین می‌توانید با گذاشتن تگ تخفیف باعث جلب توجه مخاطبان بیشتری شوید. در این کمپین اطلاعات مهمی مانند قیمت و تصاویر محصول در قالب یک اسلایدر در بالای صفحه نتایج نمایش داده می‌شود.

تبلیغات فروش، زمانی به کاربرارائه می‌شوند که او دربارۀ محصولی خاص جست‌وجو کند و بدون توجه به فروشگاه‌ها، به دنبال اطلاعات بیشتر درباره محصول مورد نظر باشد، سپس تصمیم‌ می‌گیرد که از کدام فروشگاه دیدن کند. لازم به ذکر است که فروشگاه گوگل ادز در ایران قابل اجرا نیست؛ با این حال، ممکن است مخاطب هدف شما در خارج از ایران زندگی کند که در این صورت می‌توانید فروش محصولاتتان را با آن افزایش دهید.

 

2.کمپین جست‌وجو در شبکه (Search Network Campaigns) چیست و چه کاربردی دارد؟

تبلیغات این کمپین در بالا یا پایین صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. آن‌ها با برچسب «Ad» از سایر نتایج جدا می‌شوند. از کمپین‌های جست‌وجو بیش از هر چیزی برای ظاهر شدن در صفحه نتایج مخاطبی استفاده می‌شود که برای خرید آماده است و تا زمانی که کاربر روی تبلیغات کلیک نکند، مبلغی از شما کسر نمی‌شود.

 

3.کمپین ویدیویی (Video Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپین ویدیویی یکی از کمپین‌های جذاب و محبوب گوگل ادز است. یوتیوب یکی از زیرمجموعه‌های گوگل به حساب می‌آید که مانند یک موتور جست‌وجوی ویدیویی عمل می‌کند. شما می‌توانید مخاطب بالقوه را بر اساس آن‌چه که تماشا می‌کند، هدف بگیرید.

 

 

 – انواع کمپین‌های ویدیویی

تبلیغات ویدیویی را می‌توان به یکی از سه شکل زیر اجرا کرد:

  • تبلیغات ویدیویی در جست‌وجو (In-search): تبلیغات ویدیویی در صفحه نتایج جست‌وجوی یوتیوب نشان داده می‌شوند. یوتیوب هم مانند گوگل از برچسب «Ad» برای متمایز کردن تبلیغات از سایر نتایج استفاده می‌کند.
  • تبلیغات ویدیویی در زمان پخش ویدیو (In-stream): تبلیغ ویدیویی قبل، بعد و در وسط ویدیو نمایش داده می‌شود.
  • تبلیغات در صفحه پخش ویدیو (In-display): تبلیغ ویدیویی در کنار سایر ویدیوهای پیشنهادی به مخاطب ارائه می‌شود.

4.کمپین افزایش نصب اپلیکیشن (App Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر برای کسب‌وکارتان اپلیکیشن طراحی کرده‌اید، با کمپین افزایش نصب اپلیکیشن می‌توانید تبلیغ خود را در مهم‌ترین پلتفرم‌های گوگل از جمله یوتیوب، صفحه نتایج جستجو، پلی‌استور و شبکه نمایش گوگل تبلیغ کنید.

در این کمپین‌ها، برخلاف سایر کمپین‌های گوگل ادز دیگر نیاز نیست که زمان زیادی را صرف طراحی تبلیغتان کنید. کافی‌ست متن، قیمت پیشنهادی و موقعیت مکانی را به گوگل ادز بدهید تا گوگل بر اساس آن تبلیغ شما را طراحی کند، حتی می‌توانید به گوگل ادز اجازه دهید که تصویر یا ویدیویی مرتبط با تبلیغتان انتخاب کند و آن را به کاربر نشان دهد.

 

5.کمپین هوشمند (Campaign Smart) چیست و چه کاربردی دارد؟

تبلیغات با کمپین هوشمند بسیار راحت است، شما در ابتدا حساب خود را در گوگل ادز ایجاد ‌کنید و بعد از آن اهداف خود را تعیین کنید، سپس موضوع کسب‌وکارتان را انتخاب کنید و در انتها بودجه مورد نظر خود را تعریف کنید. سایر کارها پس از تعیین بودجه به عهده گوگل ادز است. شما می‌توانید ببینید گوگل چه کلمه‌های کلیدی برای شما انتخاب می‌کند، اما نمی‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید و فقط اجازه دارید که هدف و زمان‌بندی اجرای آن را تغییر دهید.

 

6.کمپین محلی (Campaign Local) چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپین‌ محلی یکی از بهترین کمپین‌های گوگل ادز برای کسب‌‌وکارهای خدماتی مانند رستوران‌ها، خیاطی‌ها، مکانیکی‌ها و سالن‌‌های زیبایی است، در این کمپین از تبلیغات جست‌وجو در شبکه و تبلیغات نمایشی برای هدف قرار دادن مخاطبان در یک منطقه خاص استفاده می‌شود و چون مخاطبان هدف در همسایگی آن کسب‌وکار وجود دارند باعث می‌شود تعداد بازدیدکنندگان حضوری فروشگاه هم افزایش پیدا کند. در این حالت چون در زمان کاربر صرفه‌جویی می‌شود، مخاطبی که جذب می‌شود علاوه بر این‌که به شما نیاز دارد، در نزدیکی شما هم زندگی می‌کند و این یک دستاورد عالی از انجام این نوع تبلیغات است.

 

7.کمپین کشف و یافتن (Discovery Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپین کشف و یافتن یک خدمت جدید از تیم گوگل ادز است. تفاوت بزرگی که این کمپین با سایر کمپین‌های گوگل ادز دارد، این است که تبلیغ در آن بر اساس رفتار کاربر به او نمایش داده می‌شود. به عبارت دیگر شما دیگر منتظر نمی‌مانید که مخاطب هدفتان عبارت یا کلمه‌ای را در گوگل جست‌وجو کند و گوگل او را به شما پیشنهاد می‌دهد.

 

8- کمپین نمایشی (Display Campaign) چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپین نمایشی یکی دیگر از انواع کمپین‌های گوگل ادز به حساب می‌آید. شما افرادی را در این کمپین هدف قرار می‌دهید که به محصول شما علاقه دارند اما هنوز جستجوی خود را شروع نکرده‌اند.

از تبلیغات نمایشی برای ایجاد و افزایش آگاهی از برند استفاده کنید. این کمپین به شما کمک می‌کند تا مخاطبان بالقوه را هدف قرار دهید. از آن گذشته، در کمپین نمایشی برخلاف کمپین جست‌وجو، آزادی عمل بیشتری دارید. شما می‌توانید از سه مدل قیمت‌گذاری شامل هزینه به‌ ازای کلیک، هزینه به‌ ازای هزار نمایش و هزینه به‌ ازای عملکرد استفاده کنید.

 

سخن آخر

در پایان یک بار دیگر به این جمله اشاره می‌کنیم که تبلیغات هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری پربازده به شمار می‌رود که لازم است آن را جدی بگیرید، به خصوص در دنیای دیجیتال امروز که همه کسب‌وکارها باید تلاش کنند به شکلی متفاوت مخاطب مورد نظر خود را جذب کنند، ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع کمپین‌های گوگل ادز و کاربرد آن‌ها به صورت مختصر آشنا کنیم. با این حال، نگران نباشید! کارشناسان ما در زارع‌تک در کنار شما هستند تا هر آن چیزی که برای اجرای یک کسب‌وکار دیجیتال موفق احتیاج دارید، به شما ارائه دهند، خدماتی مانند طراحی یک وب‌سایت یا اپلیکیشن یا خدمات گرافیکی و تولید محتوای حرفه‌ای؛ برای راهنمایی بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

نظر بدهید