ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

1401/11/12 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

از زمان گسترش اینترنت تا به امروز، ایمیل یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شکل‌های برقراری ارتباط به صورت آنلاین است که در حال حاضر نیز کاربردهای زیادی دارد. همچنین یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرد و به آن‌ها تبلیغات داد. اکنون با وجود ابزارهای تبلیغاتی مختلفی که در بستر اینترنت قرار گرفته‌اند، باز هم عده‌ای وجود دارند که با استفاده از ایمیل مشتریان خود را جذب می‌کنند. هنگامی که سعی می‌کنید برند خود را رشد دهید یا قصد فروش کالاهای خود را دارید، ایمیل مارکتینگ یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین ابزارهای موجود برای کمپین‌های بازاریابی است اما در بسیاری از موارد، افراد نتوانسته‌‌اند به درستی از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند. در ادامه به توضیح این نوع بازاریابی می‌پردازیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • ایمیل مارکتینگ چیست؟
  • مزایای ایمیل مارکتینگ
  • معایب ایمیل مارکتینگ
  • اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی است که با استفاده از ایمیل به شکل سازماندهی شده و در جهت رسیدن به اهداف مشخص از جمله: آگاهی از برند، افزایش وفاداری مشتریان و … صورت می‌گیرد. می‌توان از ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی مستقیم برای تبلیغ محصولات و یا خدمات کسب‌وکار به طور مستقیم استفاده کرد. استفاده از ایمیل مارکتینگ موجب می‌شود تا مخاطبان هدفتان را حفظ کرده و مشتریان بیشتری را جذب نمایید. اغلب محتوای ایمیل‌های این نوع بازاریابی شامل: تخفیفات، پیشنهادهای جذاب، اطلاع رسانی، اطلاعات کاربردی و تبلیغات است. این نوع بازاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نسبت به روش‌های دیگر هزینه کمتر و بازگشت سرمایه بیشتر را به دنبال دارد و همچنین نسبت به روش‌های دیگر همخوانی بیشتری با سایر روش‌های بازاریابی دارد و کسب‌وکار شما را به مشتریانتان معرفی می‌کند و در ایجاد پیام‌های هدفمند و در دستیابی به مخاطبان بزرگتر، سودمند است.

بیشتر بخوانید: بازاریابی چیست و در بازار امروز چه اهمیتی دارد؟

 

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • سریع و ارزان:

ایمیل یکی از سریعترین ابزارهای بازاریابی است. بنابراین ایمیل مارکتینگ یکی از سریع‌ترین روش‌های بازاریابی است و بابت استفاده از آن، نیاز است هزینه معقولی بپردازید. حتی در برخی موارد تنها با پرداخت هزینه سرویس ارسال ایمیل می‌توانید از آن استفاده کنید.

  •  افزایش بازگشت سرمایه:

به دلیل بالا بودن هزینه پیاده سازی استراتژی‌های بازاریابی، بازگشت سرمایه مسئلۀ بسیار مهمی است که مدیران کسب‌وکارها به آن توجه می‌کنند. استفاده از ایمیل مارکتینگ به صورت اصولی و دقیق می‌تواند در کسب‌وکار شما مؤثر و کارآمد باشد.

  • بررسی رفتار مخاطب:

خرید سرویس‌های ایمیل مارکتینگ این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید رفتار مخاطبان خود را شناسایی کرده و از اطلاعات به‌دست آمده، رفتار آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.  

  • هدف‌گذاری و تقسیم‌بندی پیام‌های ارسالی:

این روش کمک می‌کند تا ارسال پیام به مخاطبان هدف سریع‌تر و به طور مستقیم انجام شود. با این روش شما می‌توانید پیام‌ها را شخصی‌سازی کنید و لیست مخاطبان هدف را تقسیم بندی کنید تا پیامی را دریافت کنند که به موضوع آن علاقه‌مند هستند و در نتیجه باعث افزایش نرخ کلیک شود.

  • استفاده آسان:

برای استفاده از این شیوه‌ی بازاریابی، نیازی ندارید تیم حرفه‌ای داشته باشید یا هزینۀ گزافی صرف کنید. شما می‌توانید با حداقل آموزش و با استفاده از قالب‌های آماده به همراه متن، تصویر و ویدئو از این روش استفاده کنید.

معایب ایمیل مارکتینگ

  • اسپم:

اگر پیام شما برای مخاطبین هدف و به‌طور مناسبی قرار نگرفته باشد، گیرنده ممکن است ایمیل شما را حذف کند یا آن را به عنوان اسپم معرفی کند. علاوه بر انتخاب درست و دقیق مخاطبین، باید محتوایی درست و اصولی ارائه دهید تا از اسپم شدن ایمیل و آسیب جدی به نرخ کلیک جلوگیری کنید.

  •  ایمیل‌های ارسال نشده:

ایمیل‌هایی که طراحی ضعیفی دارند ممکن است به مقصد نرسد. ایمیل‌هایی که از کلمات کلیدی یا نویسه‌هایی خاص در عنوان و یا محتوای ایمیل استفاده می‌کنند مانند: «رایگان»، «این‌جا را کلیک کن»، « حتما کلیک کنید» و … امکان دارد توسط ایمیل و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی فیلتر شود. 

  • اشکالات طراحی:

ایمیل باید به گونه‌ای طراحی شود که در هر دستگاه به‌طور صحیح نمایش داده شود. به همین دلیل برخی از افراد از محتوای متنی در ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند که چندان جذاب نیست.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به معنی ارسال ایمیل به صورت خودکار برای مشتریان است. در اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، محتوای مطلوب به لیست افراد مورد نظر، در زمان مناسب به صورت خودکار ارسال می‌شود و می‌توانید زمان و انرژی‌تان را برای کار دیگری صرف کنید. در کمپین‌های تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ، پس از طراحی یک ایمیل، به کاربران ارسال می‌شود اما در اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به صورت خودکار و بر اساس اقدامات و فعالیت کاربر انجام می‌شود. به طور مثال اگر کاربری در سایت شما عضو شود توسط اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به صورت خودکار برای کاربر ایمیل خوش‌آمدگویی ارسال می شود اما اگر مجبور بودید برای هر شخص جدید به صورت دستی ایمیل ارسال کنید، برای شما زمان‌بر می‌شد. برای ایجاد اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌توانید از سایت‌های ایمیل مارکتینگ و یا از افزونه‌هایی مانند میلرلایت استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

ایمیل به عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند محسوب می‌شود زیرا در تمامی مراحل از آگاهی تا وفادارسازی مشتری کاربرد بسیاری دارد. استفاده از ایمیل مارکتینگ کمک می‌کند تا با مخاطبان خود به صورت دائمی ارتباط داشته باشید و آن‌ها را از جدیدترین اخبار مطلع سازید و پیشنهادات جذاب ارائه دهید و برای شما صاحبان کسب‌وکار، نتیجه‌ای از جمله افزایش بازگشت سرمایه و نرخ کلیک به همراه خواهد داشت. تیم زارع‌تک با ارائه این مقاله سعی دارد شما را با روش‌های بازاریابی آشنا کرده و در فروش بیشتر محصولات و یا خدمات کسب‌وکارتان کمک کند.

نظر بدهید