بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

1401/12/10 - نویسنده: مهلا صمیمی

مقدمه

شما چقدر از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید؟ آیا می‌دانستید میانگین مدت زمان استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی حدود 144 دقیقه در روز است؟ پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به 4.4 میلیارد نفر برسد. این آمار اهمیت زیادی دارد و نشان می‌دهد که مخاطب هدف شما زمان قابل‌توجهی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کند بنابراین شرایط بسیار مناسبی است که خود را نشان دهید. همچنین بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ را شبکه‌های اجتماعی تشکیل می‌دهند. در این مقاله به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کارهای آنلاین چه اهمیتی دارد؟
  • مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • آمار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • ترفندهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفق
  • چگونه برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم؟

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

نخست باید معنی این نوع بازاریابی را بدانیم. Social media marketing) SMM)  استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آن برای دست یافتن به اهداف بازاریابی یا فروش است. مهم‌ترین رسانه‌های اجتماعی که این روزها کاربرد زیادی دارند شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و یوتیوب می‌شوند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نوعی از بازاریابی دیجیتال است که از قدرت شبکه‌های اجتماعی محبوب برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی استفاده می‌کند اما باید توجه داشت که این به معنای ایجاد حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و بارگذاری محتوا در بازه‌های زمانی مختلف نیست بلکه نیازمند یک استراتژی مشخص است که عبارتند از:

  • ایجاد حساب کاربری در شبکه اجتماعی مورد نظر
  • بارگذاری محتوایی که نشان‌دهنده برند شما هستند و مخاطبان هدف را جذب می‌کنند
  • پاسخگویی به پرسش‌ها و نظر سایر کاربران
  • تعامل با مشتریان برای ایجاد یک جامعۀ هدف

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کارهای آنلاین چه اهمیتی دارد؟

چنان‌که اشاره کردیم افراد زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. برای مثال اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است و به‌طور میانگین کاربران آن هر سه ساعت یک بار آن را بررسی می‌کنند. همچنین هدف رسانه‌های اجتماعی تعامل بیشتر افراد با یکدیگر است که سبب اثربخشی محتوای شما می‌شود. با این تفاصیل بهتر است باتوجه به ماهیت شغل خود، مخاطبان هدف و عوامل دیگر، رسانه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید را انتخاب کنید. 

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کمکی به کسب‌و‌کارها می‌کند؟

 

از ایمیل مارکتینگ در چه مواقعی استفاده کنیم؟

کسب‌وکارها به دلایل مختلفی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند اما در برخی موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ بسیار به چشم می‌خورد و نتایج خوبی به همراه دارد که در ادامه با این موارد آشنا خواهید شد. 

  • پیام خوشامدگویی به کاربران جدید الورود:

یکی از ساده ترین راه‌های استفاده از ایمیل مارکتینگ هنگامی است که کاربر جدیدی در سایت یا خبرنامه شما عضو می‌شود و ایمیل تحت عنوان خوشامدگویی ارسال می‌شود و در ادامه می‌توانید اطلاعات دیگری مانند اطلاعات ورود، دسترسی به بخش‌های خاص سایت و یا راه ارتباطی را به ایمیل کاربر ارسال کنید.

  • ارسال خبرنامه ایمیلی:

خبرنامه ایمیلی شامل ایمیل‌هایی است که شامل انواع محتواهای تصویری، متنی، ویدئویی و … می‌شود. خبرنامه ایمیلی این امکان را به شما می‌دهد تا ارتباطاتتان را با مخاطبانتان قوی‌تر کرده و در نهایت بتوانید آن را حفظ کنید. 

  • اطلاع رسانی کمپین‌های تبلیغاتی و تخفیفات ویژه:

معمولا بیشتر کسب‌وکارها برای مدت زمان مشخصی تخفیفات و کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی را در نظر می‌گیرند که برای اطلاع از آخرین فرصت، استفاده از آن را به مشتریان خود از طریق ایمیل اطلاع رسانی می‌کنند.

  • ارسال رسید، فاکتور و جزئیات خرید:

یکی از کاربردهای ایمیل مارکتینگ زمانی است که مشتری خریدی از شما کرده و شما می‌توانید رسید، فاکتور یا حتی اطلاعات خرید را برای مشتری به صورت لینک به ایمیلشان ارسال نمایید تا دانلود کنند. اگر تمایل دارید حرفه‌ای عمل کنید، می‌توانید پیشنهادات جدید یا مرتبط با خریدشان را نیز به ایمیلشان ارسال نمایید.

  • اطلاع رسانی رویدادهای خاص:

ممکن است بخواهید رویداد خاصی مثل همایش یا وبینار مربوط به کسب‌وکارتان برگزار کنید، در این صورت به‌راحتی می‌توانید از طریق ایمیل به مخاطبان هدف خود این رویداد را اطلاع رسانی کنید و آن‌ها را برای این مراسم دعوت کنید.

 

از ایمیل مارکتینگ در چه مواقعی استفاده کنیم؟

با چنین استفاده گسترده و تطبیق پذیری که شبکه‌های اجتماعی دارند، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بازاریابی کسب‌وکار امروزه شما هستند. در ادامه برخی از مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را ذکر کردیم.

  • تعامل میان کسب‌وکار شما و مخاطبانتان افزایش می‌یابد.

شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که کسب‌وکار خود را به یک شرکت‌کننده فعال در بازار تبدیل کنید. پست‌ها و تعامل شما با کاربران، شخصیتی قابل دسترسی را شکل می‌دهد که مخاطبان شما می‌توانند با آن آشنا شوند، ارتباط برقرار کنند و به آن اعتماد کنند.

  • ترافیک وب‌سایت شما بیشتر می‌شود.

رسانه‌های اجتماعی فرصت بسیار خوبی برای افزایش ترافیک وب‌سایت هستند. زیرا هنگامی که لینک وبلاگ، سایت یا محصولات خود را در آن‌ها به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید و بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید. همچنین سیگنال‌های اجتماعی یک عامل غیر مستقیم در سئو هستند.

  • مشتریان از برند شما آگاهی قابل توجهی پیدا می‌کنند.

ماهیت بصری شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که هویت بصری کسب‌و‌کار شما مورد توجه مخاطبانتان قرار گیرد. در نتیجه می‌توانید آگاهی از برند خود را بهبود بخشید. آگاهی بهتر از برند به معنای کسب نتایج بهتر با سایر کمپین های شماست.

  • می‌توانید به صورت سازنده ارتباط برقرار کنید.

شبکه‌های اجتماعی بستری به وجود می‌آورند که می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، از آن‌ها بازخورد دریافت کنید و به گفت‌و‌گو بپردازید. این کار باعث ایجاد ارتباط مؤثر میان شما و مخاطبانتان می‌شود.

 

آمار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

علاوه ‌بر مزایایی که در قسمت بالا خواندید، خوب است از آمارشبکه‌های اجتماعی نیز آگاه باشید:

  • به طور متوسط افراد هر روز 2 ساعت و 25 دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.
  • بیش از 70% افرادی که تجربه مثبتی از یک کسب‌وکار در رسانه‌های اجتماعی دارند، آن را به دیگران توصیه می‌کنند.
  • کاربران فیسبوک به طور متوسط هر ماه بر روی ۱۲ تبلیغ فیس‌بوک کلیک می‌کنند.
  • 81% افراد از اینستاگرام برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات استفاده می‌کنند.
  • تقریباً 80% از کاربران توییتر وقتی پاسخی به توییت خود دریافت می‌کنند نسبت به یک کسب‌و‌کار احساس مثبت بیشتری دارند.

 

بیشتر بخوانید: لینکدین یا فیسبوک؟ مسئله این است!

 

ترفندهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفق

 استراتژی بازاریابی موفق شبکه‌های اجتماعی برای هر کسب‌وکاری متفاوت به نظر می‌رسد  اما موارد مشترکی برای تمام آن‌ها وجود دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • از رفتار مخاطبان خود در رسانه‌های اجتماعی آگاه باشید: از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند؟ چه زمانی شبکه‌های اجتماعی خود را بررسی می‌کنند؟ چه نوع محتوایی را دوست دارند؟ چه کسانی را دنبال می‌کنند؟ آگاهی از چنین مواردی سبب می‌شود با دقت بیشتری تولید محتوا کنید. 
  • هویت برند خود را در نظر بگیرید: پیامی که می‌خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید چیست؟ می‌خواهید هنگام مشاهده محتوای شما چه احساسی داشته باشند؟

بیشتر بخوانید: هویت بصری برند چیست؟

  • استراتژی محتوا را فراموش نکنید: شما به یک استراتژی محتوای ساختاریافته نیاز دارید تا بتوانید صدایی ثابت داشته باشید و به طور منظم محتوای با کیفیت تولید کنید.
  • پیوسته تجزیه و تحلیل کنید: بینش‌ قابل سنجش استراتژی شما را از جمله افرادی که به آن‌ها دسترسی دارید، محتوای مناسب برای اشتراک‌گذاری، بهترین زمان‌ها برای پست کردن و موارد دیگر مشخص می‌کند.
  • به صورت منظم فعالیت کنید: اگر می‌خواهید از شبکه‌های اجتماعی برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود و رشد کسب‌و‌کارتان استفاده کنید، باید به‌طور مرتب پست بگذارید، از تعامل با کسب‌و‌کار خود و دیگران آگاه باشید و ترندهای روز را بشناسید.
  • بر رویکرد خود تمرکز کنید: از رسانه‌های اجتماعی برای معرفی کسب‌وکار خود استفاده نکنید. روی ارزش افزودن از طریق محتوای مفید و جالب تمرکز کنید و اطرافیان خود را تشویق کنید. این امر به مرور باعث ارتقای ارگانیک کسب‌و‌کار شما می‌شود و دیگران کسب‌و‌کار شما را تبلیغ می‌کنند و فعالیت‌ها  خدمات شما را به دیگران معرفی می‌کنند. 

 

چگونه برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم؟

اکنون که اصول استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را می‌دانید، زمان عملی کردن آن فرا رسیده است. برنامه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، نقشه راه شما برای اجرای استراتژی کسب‌و‌کارتان است. با برنامه‌‌ریزی ساختاری برای فعالیت خود در نظر می‌گیرید که به شما کمک می‌کند موفقیت خود را ارزیابی کنید و از درستی فعالیت خود اطمینان یابید. در ادامه نحوه ایجاد طرح بازاریابی شبکه های اجتماعی آورده شده است.

  • پلتفرم‌های خود را انتخاب کنید: بر اساس مخاطبان هدف خود، پلتفرم‌های محبوب را برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید فقط باید پلتفرم‌هایی که می‌توانید در آن فعالیت کنید را بپذیرید.  
  • اهداف و مقاصد را تعیین کنید: برای شروع برنامه شما باید ساده باشد، مانند یک بار پست‌گذاری در روز به مدت یک ماه. زمانی که فرایند اشتراک‌گذاری محتوا منظم شد، می‌توانید اهداف دیگری برای خود مشخص کنید مانند افزایش تعداد فالوورها در اینستاگرام یا انتشار 4 محتوا در هفته.
  • به طور منظم گزارش تهیه کنید: از قابلیت تجزیه و تحلیل هر پلتفرم استفاده کنید تا مشخص شود کدام پست بیشترین تعامل را ایجاد می‌کند، آیا دنبال کننده‌های بیشتری دریافت می‌کنید و بیشتر چه کسانی به محتوای شما علاقه دارند. 

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله، اهمیت شبکه‌های اجتماعی و ترفندهای استفاده درست و اصولی از آن را در راستای دستیابی به اهداف بازاریابی ذکر کردیم. به خاطر داشته باشید استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی، چیزی بیش از بهبود ترافیک سایت و افزایش دسترسی کاربران است زیرا می‌تواند میان کسب‌وکار شما و مخاطبان ارتباطی در سطح عمیق‌تر برقرار کند. در صورتی که تمایل دارید از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای رشد کسب‌و‌کار خود استفاده کنید، می‌توانید از کارشناسان ما در زارع‌تک کمک بگیرید.

نظر بدهید