تاریخچه پیدایش شرکت اپل

1401/04/13 - نویسنده: زارع تک

 

تاریخچۀ اپل :

 

داستان از ملاقات دو دوست به نام‌ استیو جابز (Steve Jobs) و استیون وزنیاک (Stephen Gary Wozniak) آغاز شد. دوست مشترک آن‌ها، بیل فرناند (Bill Fernandez)، بر سر موضوع کاهش دادن تعداد چیپ‌های لاجیک لازم برای ساخت برد، مسبب آشنایی آن‌ها بود. در آن زمان استیو جابز در شرکت Atari arcade game و وزنیاک در شرکت HP مشغول به کار بودند. آن‌ها بعد از مدتی با جمع‌آوری نیروهای خود، اولین جعبه آبی (Blue Box) که می‌توانست تماس‌های راه دور را به صورت رایگان برقرارکند؛ طراحی کردند. استیو جابز با فروختن ون فولکس واگن خود و وزنیاک با فروختن ماشین حساب گران‌قیمت خود که قابلیت برنامه‌ریزی داشت، توانستند در گاراژ خانۀ پدری استیو جابز، شرکت خود را به همراه دوست مشترک خود یعنی رونالد وین (Ronald Gerald Wayne) تأسیس کنند. شاید ما استیو جابز و استیون وزنیاک را پایه‌گذاران اصلی شرکت اپل بدانیم اما اگر دوست آن‌ها، رونالد وین، نبود امروزه هیچ آیفون، آی‌مک یا آیپدی وجود نداشت. جابز، وین را متقاعد کرد که ۱۰ درصد سهام شرکت را بخرد اما وین فقط بعد از ۱۲ روز سهام خود را به مبلغ۸۰۰ دلار فروخت. سپس کامپیوترهای Apple 1 را تولید کردند و الگویی برای کامپیوترهای مدرن امروزی شدند.

 

اپل  II :

  

جابز و وزنیاک برای تأمین قطعات مورد نیاز کامپیوترهای اپل وان با مشکلاتی مواجه بودند. جابز توانست برای پاول ترل (Paul Terrell) مدیر فروشگاه (Byte Shop) ۵۰ عدد اپل وان ثبت کند که در جولای ۱۹۷۶ با قیمت خرده فروشی ۶۶۶.۶۶ دلار به فروش رسید. این قیمت‌گذاری به دلیل علاقه وزنیاک به تکرار ارقام بود. جابز بعد از کسب موفقیت در فروش اپل وان، برای گسترش تجارت خود به جست‌و‌جوی سرمایه‌گذار پرداخت. پس از کنکاش بسیار، مایک مارکولا (Mike Markkula) ۲۵۰ هزار دلار از اعتبار بانکی و ۹۲ هزار دلار از دارایی‌های شخصی خود ر سرمایه‌گذاری کرد و یک سوم سهام اپل را به خود اختصاص داد. با کمک مارکولا، شرکت کامپیوتر اپل (Apple Computer) در ۳ ژانویه ۱۹۷۷ به طور رسمی تأسیس شد و شرکت قدیمی جابز و وزنیاک را خرید. کمی بعد از تشکیل شرکت اپل، کامپیوتر اپل II در نمایشگاه کامپیوتر ساحل غربی آغاز به کار کرد و به مصاف رقبای بزرگ مانند Commodore PET رفت. تفاوت اصلی این کامپیوتر با اپل وان، رابط تلویزیون طراحی‌شده جدیدی بود که نمایشگر را در حافظه نگه می‌داشت. این کامپیوتر هم با گرافیک رنگی و فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر نوار (که بعداً به فلاپی‌های 5.25 اینچ ارتقا یافت)، یک کامپیوتر پیشگام بود. اپل II در نسخه‌های بعدی خود ویژگی‌های بسیاری را ارتقا داد. حافظه در مدل‌های بالاتر به ۶۴ کیلوبایت رسید. همچنین مدل‌های اولیه اپل II از نوار کاست معمولی به عنوان وسایل ذخیره‌سازی استفاده می‌‌کردند، اما در سال ۱۹۷۸ با درایو فلاپی دیسک 1.45 اینچ و رابطی به نام Disk II جایگزین شدند. در سال ۱۹۷۹ ، اپل II به عنوان پلتفرم دسکتاپ برای اولین (killer application) در دنیای تجارت انتخاب شد. آنچه ما امروزه از صفحه‌های گسترده می‌شناسیم حاصل معرفی VisiCalc است که توانست بازار کامپیوترهای شخصی را بیش از پیش توسعه دهد و مشتریان خانگی را نیز برای خرید این کامپیوتر متقاعد کند. بعد از اپل II، کامپیوتر اپل III به بازار عرضه شد. این کامپیوتر طراحی محافظه‌کارانه‌ای داشت و به‌دلیل صرف‌نظر کردن از فن خنک‌کننده، باعث شد که تراشه‌های مدار از مادربرد جدا شوند. همین امر باعث شد هزاران کامپیوتر به شرکت بازگردانده شوند.

 

اپل، زیراکس، موس یک دکمه‌ای و لیزا  :

 

 

کامپیوترهای اپل I ، II و III ماشین‌های مبتنی بر متن بودند، مانند اولین رایانه‌های شخصی IBM؛ اما جابز چیزی شهودی‌تر می‌خواست. کامپیوتر زیراکس از کمپانی زیراکس آلتو یکی از نخستین کامپیوترهایی بود که برای استفادۀ شخصی طراحی شد (هر چند کامپیوتر خانگی نبود) و بدون شک می‌توان آن را نخستین رایانه‌ی شخصی دانست. سال ۱۹۷۳ میلادی توسط زیراکس پارک ساخته شد و اولین کامپیوتری بود که کلمه دسکتاپ (به معنای رومیزی) را به کار برد و از موس در میانۀ نگاره‌ای کاربر استفاده کرد. جابز از زیراکس آلتو که نمایشگر افقی و رابط گرافیکی داشت ایده گرفت. بازدید از PARC آن‌ها را با ایده‌های جدیدی روبه‌رو کرد که می‌توان آن را پایه و اساس اولین کامپیوتر GUI اپل یعنی Apple Lisa دانست. برای اولین بار کامپیوتر زیراکس از موس و ابزار سه دکمه‌ای برای اشاره و کلیک روی اشیا صفحه استفاده می‌کرد.

 

جابز و ترک اپل در سال ۱۹۸۵ :

 

با ورود جان اسکالی (John Sculley) به شرکت اپل، کارهای جابز بیشتر زیر ذره‌بین قرار گرفت و اشتباهاتش بیشتر از قبل بررسی شد. یکی از ایرادهایی که به جابز وارد شد قیمت بسیار بالای لیزا و مکینتاش بود. تعارض میان جابز و اسکالی در زمینه قیمت محصولات، باعث شد آن‌ها در تقابل با یکدیگر قرار بگیرند و در نهایت باعث کاهش فروش شرکت و ایجاد ابهام برای ادامه زندگی اپل شد. حاشیه‌هایی که میان اسکالی و جابز به وجود آمده بود باعث شد که کارکنان رای بر ماندن اسکالی بدهند. به همین دلیل جابز شرکت اپل را ترک کرد و شرکت NeXT را بنیان گذاشت و چند نفر از همکاران خود در اپل را به شرکت جدیدش برد. اپل به شدت افول کرد و سهام خود را از دست می‌داد و فروش آن بسیار کاهش یافته بود. درحالی‌که رقبا به خصوص مایکروسافت سیر صعودی را در پیش گرفته بود و بر روی ویندوز۳ کار می‌کرد که گرافیک بهتری داشت. همچنین Windows Explorer و MS DOS را معرفی کرد که کار را برای اپل سخت‌تر می‌کرد.

 

 

اپل و تولید پوشاک :

 

موضوعی که کمتر کسی از آن صحبت می‌کند این است که یک سال بعد از این‌که جابز اپل را ترک کرد، این کمپانی در سال ۱۹۸۶ یک خط تولید پوشاک و لوازم جانبی به نام کالکشن اپل (The Apple Collection) راه‌اندازی کرد. با این هدف که میزان استقبال مخاطبان را بفهمد و بر سبک زندگی طرفدارانش تأثیر بگذارد؛ اما این خط تولید به زودی شکست خورد و به فراموشی سپرده شد.

 

 

 

بازگشت استیو جابز :

 

بازگشت استیو جابز، اپل را دوباره زنده کرد. اگرچه رشد آن در سال‌های اولیه کند بود، جابز با تأکید بر توسعه iMac، ترکیب نمایشگر CRT و طراحی پردازنده، باعث رشد شرکت اپل شد.

 

 

آیپد :

در سال ۲۰۰۱ اپل محصولی را به بازار عرضه کرد که یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین محصولات این شرکت تا آن زمان بود. (iPod) یک دستگاه پخش صوتی دیجیتال بود که امکان پخش موسیقی را به‌صورت دیجیتال برای کاربر فراهم می‌کرد. استیو جابز بعد از ساخت این وسیله آن را در آکواریوم انداخت تا ثابت کند هنوز فضای خالی در آن وجود دارد و می‌توان آن را فشرده‌تر کرد. اپل مدتی بعد از عرضه این محصول فروشگاه آنلاین خود را به نام (iTunes Store) معرفی کرد که به کاربر اجازه می‌داد تا به موسیقی‌های بسیاری دسترسی داشته باشد.

 

مرگ جابز :

 

جابز چندین سال با سرطان لوزالمعده دست و پنجه نرم کرد و سرانجام در سال ۲۰۱۱ از سمت خود در اپل استعفا داد و چند ماه بعد در ۵۶ سالگی درگذشت. مرگ زودهنگام جابز دوستداران تکنولوژی را در بهت و غم فرو برد.1

 

 

 

 

 

 

 

نظر بدهید