پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده پایگاه داده چیست
1402/12/08 - نویسنده: زارع تک

پایگاه داد اهمیت بسیاری دارد زیرا داده‌ها اطلاعات یا بخشی از آن‌ها هستند که توسط کامپیوتر قابل پردازش‌اند. این می‌تواند به شکل متن، اعداد، تصاویر یا سایر اشکال رسانه باشد. داده‌ها اغلب برای حمایت از تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل و سایر فعالیت‌ها جمع‌آوری و استفاده می‌شوند. این بخش اساسی از عملکرد رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های دیجیتال و همچنین بسیاری از سیستم‌های علمی، تجاری و اجتماعی مدرن است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • پایگاه داده چیست؟
  • پایگاه‌های داده برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟
  • اجزای تشکیل دهنده پایگاه داده چیست؟

 

پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده اطلاعاتی است که برای دسترسی آسان، مدیریت و به روز رسانی تنظیم شده است. پایگاه‌های داده رایانه‌ای معمولاً مجموعه‌ای از سوابق داده یا فایل‌هایی را که حاوی اطلاعاتی مانند معاملات فروش، داده‌های مشتری، اطلاعات مالی و محصول هستند، ذخیره می‌کنند.

پایگاه‌های داده برای ذخیره، نگهداری و دسترسی به هر نوع داده استفاده می‌شود. آن‌ها اطلاعات افراد، مکان‌ها و موارد ضروری را جمع‌آوری می‌کنند تا قابل مشاهده و تجزیه و تحلیل باشد. پایگاه‌های داده را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای سازمان یافته از اطلاعات در نظر گرفت.

داده‌های موجود در رایج‌ترین انواع پایگاه‌های داده که امروزه در حال کار هستند، معمولاً در ردیف‌ها و ستون‌ها در یک سری جداول مدل‌سازی می‌شوند تا پردازش و پرس‌وجوی داده‌ها کارآمد باشد. سپس داده‌ها را می‌توان به راحتی در دسترس، مدیریت، اصلاح، به روز رسانی، کنترل و سازماندهی کرد. اکثر پایگاه‌های داده از زبان پرس و جو ساخت یافته (SQL) برای نوشتن و پرس و جو داده‌ها استفاده می‌کنند.

پایگاه‌های داده برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

پایگاه‌های داده برای ذخیره و مدیریت مقادیر زیادی از داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار استفاده می‌شود و می‌توان از آن‌ها برای پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله ذخیره سازی داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدیریت داده‌ها استفاده کرد. آن‌ها در محیط‌های مختلفی از جمله سازمان‌های تجاری، علمی و دولتی استفاده می‌شوند.

برخی از نمونه‌هایی از نحوه استفاده از پایگاه‌های داده عبارتند از: ذخیره اطلاعات مشتری در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، ذخیره تراکنش‌های مالی در یک سیستم حسابداری، ذخیره موجودی و سفارشات در یک سیستم تجارت الکترونیک، ذخیره سوابق بیماران در سیستم مراقبت‌های بهداشتی، و ذخیره‌سازی سوابق دانشجویی در یک موسسه آموزشی است.

در هر یک از این موارد، پایگاه داده برای ذخیره و سازماندهی داده‌ها به شیوه ای ساختاریافته استفاده می‌شود که به چندین کاربر امکان دسترسی و به روز رسانی همزمان داده‌ها را می‌دهد و از یکپارچگی و امنیت داده‌ها اطمینان می‌یابد. پایگاه داده همچنین ابزارهایی را برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصمیم گیری فراهم می‌کند و امکان ایجاد گزارش‌ها و سایر خروجی‌ها را بر اساس داده‌ها فراهم می‌کند.

کسب‌وکارها از داده‌های ذخیره شده در پایگاه‌های داده برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه استفاده می‌کنند. برخی از روش‌هایی که سازمان‌ها از پایگاه‌های داده استفاده می‌کنند عبارتند از:

    • بهبود فرآیندهای کسب‌وکار شرکت‌ها داده‌های مربوط به فرآیندهای تجاری، مانند فروش، پردازش سفارش و خدمات مشتری را جمع‌آوری می‌کنند. آن‌ها این داده‌ها را برای بهبود این فرآیندها، گسترش تجارت خود و افزایش درآمد تجزیه و تحلیل می‌کنند.
    • ردیابی مشتریان پایگاه‌های داده اغلب اطلاعات مربوط به افراد مانند مشتریان یا کاربران را ذخیره می‌کنند. به عنوان مثال، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از پایگاه‌های داده برای ذخیره اطلاعات کاربران مانند نام، آدرس ایمیل و رفتار کاربر استفاده می‌کنند. داده‌ها برای توصیه محتوا به کاربران و بهبود تجربه کاربر استفاده می‌شود.
    • اطلاعات سلامت شخصی را ایمن می‌کنند. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از پایگاه‌های داده برای ذخیره ایمن داده‌های سلامت شخصی برای اطلاع رسانی و بهبود مراقبت از بیمار استفاده می‌کنند.
  • ذخیره اطلاعات شخصی همچنین می‌توان از پایگاه‌های داده برای ذخیره اطلاعات شخصی استفاده کرد. به عنوان مثال، فضای ذخیره‌سازی ابری شخصی برای کاربران فردی برای ذخیره رسانه‌ها، مانند عکس‌ها در یک ابر مدیریت‌شده در دسترس است.

 

اجزای تشکیل دهنده پایگاه داده چیست؟

در حالی که انواع مختلف پایگاه‌های داده از نظر طرح‌واره، ساختار داده‌ها و انواع داده‌های مناسب با آن‌ها متفاوت است، همه آن‌ها از پنج مؤلفه اصلی تشکیل شده‌اند:

سخت افزار: دستگاه‌های فیزیکی و الکترونیکی مانند دستگاه‌های ورودی/خروجی، رایانه‌ها و دیسک‌های ذخیره‌سازی هستند که رابط بین رایانه‌ها و سیستم‌های دنیای واقعی را فراهم می‌کنند. سخت افزار شامل سرورهای داده‌ای است که برای ذخیره داده‌های پایگاه های داده استفاده می‌شود. این دستگاه فیزیکی است که نرم افزار پایگاه داده روی آن اجرا می‌شود. 

نرم افزار: نرم افزار مجموعه ای از برنامه هاست که پایگاه داده را کنترل و مدیریت می‌کند. این شامل نرم افزار سیستم مدیریت پایگاه داده، سیستم عامل، نرم افزار شبکه مورد استفاده برای تبادل داده و برنامه‌های نرم افزاری مورد استفاده برای دسترسی به داده‌ها در DBMS است. این نرم افزار بر روی دستگاه‌های سخت افزاری ساخته شده است تا با سرورهای سخت افزاری و نرم افزار DBMS یکپارچه شود تا تمامی تراکنش‌های داده را مدیریت کند.

داده‌ها: داده، اطلاعات خامی است که پردازش شده و به اشکال یا ابزارهای دیگر ترجمه شده است. داده‌ها می‌توانند متن یا اعداد یا بایت‌ها و بیت های داخل حافظه دستگاه‌های الکترونیکی باشند. داده ها اطلاعات اولیه‌ای هستند که در سخت افزار پایگاه داده ذخیره می‌شوند و با استفاده از نرم افزار به سمت سخت افزار منتقل می‌شوند.

زبان دسترسی به داده‌ها: زبان دسترسی به پایگاه داده (DAL) یک زبان برنامه نویسی برای خواندن، به‌روز رسانی و حذف داده‌ها از پایگاه داده است. کاربران می‌توانند پایگاه داده‌ها و جداول جدید ایجاد کنند، صفات و ردیف‌ها را اضافه کنند، داده‌ها را وارد کنند و داده‌ها را با استفاده از زبان حذف کنند. معمولاً این زبان پرس و جو است که پایگاه داده را مدیریت می‌کند و تغییراتی را در آن ایجاد می‌کند، exp SQL.

رویه‌ها: این‌ها قوانین و مقرراتی است که کاربران را در مورد استفاده از پایگاه داده و نحوه ایجاد و اجرای پایگاه داده با استفاده از رویه‌های تعریف شده راهنمایی می‌کند. رویه ها مانند یک کتابچه راهنمای کاربر برای مدیریت پایگاه داده هستند، به عنوان مثال، رویه‌های ذخیره شده.

نتیجه گیری

کلام آخر، داده، اطلاعات خامی است که پردازش شده و قرار است به اشکال یا ابزارهای دیگر ترجمه شود. پایگاه داده رابطه‌ای مجموعه ای از داده‌های سازمان یافته است که ساختار یافته. داده‌ها در جداول به شکل سطر و ستون در پایگاه داده برای سادگی ذخیره می‌شوند. پایگاه داده در طول بیش از 50 سال از یک سیستم فایل مسطح به سیستم‌های رابطه‌ای و شی رابطه‌ای تکامل یافته است. در طول سال‌ها، انواع مختلفی از پایگاه های داده معرفی شده‌اند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

منبع:

simplilearn.com

 

نظر بدهید