پدر علم کامپیوتر

1401/03/21 - نویسنده: زارع تک

چارلز بابیج در 24 دسامبر سال 1792 در حومۀ لندن به دنیا آمد.
بابیج بخش عمده ای از عمرش را بیمار بود و فردی بدخلق و بی حوصله شده بود. او با وجود بیماری، علاقه مند به آگاهی و دانستن بود و در نهایت برای مطالعۀ ریاضیات راهی کمبریج شد.
بابیج پس از تحقیق فراوان در سال 1820 طراحی دستگاه تحلیلگر (Analytic) را شروع کرد، دستگاهی که بعدها به دستگاه تفاضلی (Engine Difference) معروف شد. بابیج وقت بسیاری را برای طراحی صرف نمود. وی دو هدف را دنبال میکرد: نخست اینکه نتایج ارائه شده توسط دستگاه صحیح و قابل اتکاء باشد و دوم این که زمان طولانی انجام محاسبات پیچیده، به کمترین میزان کاهش یابد.
برخلاف انتظار و با وجود طراحی بسیار دقیق، بابیج نتوانست نمونه کاملی از دستگاه خود را ارائه کند. مشکل اصلی عدم توانایی صنعتگران آن زمان در اجرای دقیق طرح های وی و ساخت قطعات بسیار دقیق دستگاه بود، اما در سال 1991 (حدود یک قرن بعد) بر اساس طرح های بابیج، یک دستگاه تفاضلی ساخته شد که بدون نقص کار می کرد. این موضوع نشان داد در صورتی که دستگاه تفاضلی در زمان بابیج کامل می شد، می توانست به خوبی کار کند.
از میان اختراعات و طرح های چارلز بابیج میتوان به سیگنال دهی فانوس دریایی، سیستم پیشبینی حوادث ریلی، نورپردازی چند رنگی سالن تئاتر، ارتفاع  سنج، لرزه نگار و حتی یک بازی رومیزی و … اشاره کرد.
بابیج در 25 جولای 1814 ازدواج کرد و صاحب هشت فرزند شد، اما تنها سه فرزند وی دوران کودکی را پشت سرگذاشتند و بقیه به علت بیماریهای گوناگون، فوت شدند.
چارلز بابیج در دوره ای از زندگی اش به خاطر از دست دادن همسر و یکی از فرزندانش با فاصله ای کوتاه به افسردگی مبتلا شد و اثر آن تا پایان عمر همراهاش بود. بابیج 18 اکتبر 1871 در لندن چشم از جهان فروبست.
پسر جوان تر وی به نام هنری، کار بر روی طرح های پدرش را ادامه داد.

منابع :
1 .زومیت، “بیوگرافی چارلز ببیج، ریاضیدان انگلیسی و پدر علم محاسبات”، www.zoomit.ir، فروردین 1397.

نظر بدهید