پدر هوش مصنوعی

1401/04/11 - نویسنده: زارع تک

آلن ماتیسون تورینگ بیست و سوم جولای ۱۹۱۲ در لندن به دنیا آمد. پدر آلن از کارکنان دولتی بریتانیا در جنوب هند بود. پدر و مادرش علاقه‌ای به ادامه تحصیل فرزندانشان در هند نداشتند و به همین دلیل مسئولیت نگهداری از آن‌ها را به یک زوج بازنشسته نظامی در انگلیس سپردند. آلن در ۱۶ سالگی نظریات انیشتین را مطالعه و بررسی می‌کرد؛ همچنین در 23 سالگی مقاله‌ای با عنوان «دربارۀ اعداد شمارش پذیر» منتشر کرد که اصول ماشینی عمومی را توضیح می‌داد و بعد به نام ماشین تورینگ معروف شد. از فعالیت‌های مهم او می‌توان به توسعۀ اولین نرم‌افزار کامپیوتری شطرنج اشاره کرد. در طول جنگ جهانی دوم، آلن تورینگ یکی از بهترین کارشناسان رمزگشایی بریتانیا بود که در شکستن رمزهای آلمانی تبحر داشت. او در این زمان با همکاری کارشناسان دیگر موفق به شکستن رمز «انیگما» شد که توسط نازی‌ها و به منظور ارسال پیام‌های رمزنگاری شده، طراحی شده بود. وی در دسامبر ۱۹۴۰، سیستم نشانگر انیگمای نیروی دریایی را کشف کرد که از نظر ریاضیات، بسیار پیچیده‌تر از انیگمای سایر نیروها بود. آلن تورینگ در سال ۱۹۵۴ و ۱۶ روز پیش از جشن تولد ۴۲ سالگی‌اش از دنیا رفت.  تورینگ هم مانند بسیاری از دانشمندان و هنرمندان دیگر، در زمان حیاتش آنچنان که باید و شاید مورد تقدیر قرار نگرفت اما پس از مرگش ارزش دستاوردهای او مشخص شد.

در میان یادبودها، مجسمه‌ها و یادمان‌های بی‌شماری که برای تقدیر از این دانشمند برجسته ساخته شده، به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  1. پایه‌گذاری جایزه سالیانه تورینگ، معادل با نوبل دنیای محاسبات در سال ۱۹۶۶
  2. نام‌گذاری یکی از خیابان‌های بزرگ شهر منچستر به نام آلن تورینگ در سال ۱۹۹۴
  3. نصب مجسمه یک و نیم تنی در «بلچی پارک» در سال ۲۰۰۷

 

آیا در مورد تست تورینگ شنیده‌اید؟

 

تست تورینگ یا Turing Test که آن را با نام بازی تقلید در بین علوم کامپیوتری می‌شناسند، ابتدا برای ارزیابی قدرت هوش مصنوعی یک سیستم مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و بیشتر برای قدرت تشخیص یک داور بود! در ابتدا برای انجام این آزمون لازم بود که پیش نیازهای زیر وجود داشته باشد:

  1. یک داور
  2. داوطلب مرد
  3. داوطلب زن

هدف بازی تقلید این بود که داوری که به صورت جداگانه و از طریق سیستم با این افراد در ارتباط است، تشخیص دهد که کدام یک از کسانی که با او صحبت می‌کنند، مرد است و کدام یک زن! اگر شرکت کننده زن به گونه‌ای صحبت می‌کرد که داور او را مرد تشخیص می‌داد، داوطلب زن برنده می‌شد؛ اما این موضوع چه ارتباطی با هوش مصنوعی و ارزیابی آن دارد؟

بر اساس پیشنهاد آلن تورینگ، جای شرکت کننده زن با رایانه (هوش مصنوعی) عوض شد به نحوی که در این زمان داور باید تشخیص دهد که کدام شرکت کننده انسان و کدام یک ربات است! در این شیوه ارزیابی اگر هوش مصنوعی قادر باشد که در بیش از نیمی از سوالات داور را فریب دهد و باعث شود که قضاوت اشتباهی انجام دهد، رایانه بر ذهن انسان پیشی می‌گیرد و برنده رقابت خواهد شد.

 

 

در سال ۲۰۱۴ فیلم (بازی تقلید) به کارگردانی مورتن تیلدام ساخته شد و موضوع این فیلم در مورد آلن تورینگ و چگونگی شکستن رمز ماشین انیگما در بلچلی پارک بود. نقش آلن تورینگ (Alan turing) را (بندیکت کامبربچ) که از بازیگران مطرح و خوش چهرۀ بریتانیایی است، برعهده داشت. در سال ۱۹۹۲ کتابی به اسم «آلن تورینگ: انیگما» توسط ادرو هودگز نوشته شد که در آن کتاب زندگینامه آلن تورینگ را شرح داده است.

 

منابع :

  1. زومیت
  2. عامر اندیش هوشمند

نظر بدهید