چرا تقویم محتوایی مهم است؟

1401/09/23 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

کسب‌وکارهای حوزه دیجیتال مارکتینگ که به بازاریابی محتوا مشغول‌اند، نیازمند ابزاری برای مدیریت و برنامه‌ریزی محتوا هستند تا بتوانند استراتژی بازاریابی محتوا خود را ایجاد کنند و روند کار از کنترلشان خارج نشود. شاید طراحی تقویم محتوایی کمی خسته‌کننده باشد اما چون نتیجۀ اثربخشی دارد نمی‌توان از آن گذشت؛ به همین دلیل آن را یکی از زیرساخت‌های تولید محتوا می‌دانند. با توجه به نیاز هر کسب‌کاری می‌توان محتوای مورد نیاز آن را تهیه کرد. در ادامه مقاله به مفهوم تقویم محتوایی و دلیل اهمیت آن اشاره خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • تقویم محتوایی چیست؟
  • تقویم محتوا چه کمکی به کسب و کارها می‌کند؟
  • بخش‌های تقویم محتوا
  • قالب‌های تقویم محتوا
  • ابزارهای مناسب برای طراحی تقویم محتوایی

 

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوتایی نوعی برنامه‌ریزی است که تمام مطالب و محتوا از جمله: پست‌های اینستاگرامی، کمپین‌های تبلیغاتی و بقیه محتواهای خود را که تمایل به انتشار آن‌ها دارید به همراه تاریخ و زمان انتشار به صورت مستند در آن درج کنید. در بازاریابی محتوا این بخش عملی و بسیار مهم است زیرا سازماندهی محتوا در این بخش صورت می‌گیرد. تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا محتواهای خود را به صورت یکپارچه در کوتاه‌ترین زمان سازماندهی کنید و به آن‌ها نظم دهید. این برنامه‌ریزی به دلیل متغیر بودن روند کار در بازه طولانی مدت برنامه‌ریزی نمی‌شود و قابل انعطاف است و می‌توان در یک فایل اکسل و یا حتی برگه برنامه‌ریزی آن را انجام داد.

برای ایجاد یک تقویم محتوایی، در ابتدا لازم است هدف بازرایابی محتوا را مشخص کنید تا برنامه محتوایی شما هدفمند باشد و با توجه به آن محتوا تولید شود. سپس دسته‌بندی موضوعات را انتخاب کنید تا بتوانید کاربران خود را شناسایی کنید و بعد از آن رسانه‌هایی که نیاز دارید در داخل آن محتواهای خود را انتشار دهید، انتخاب کنید و برای محتواهای خود فرم در نظر بگیرید و در آن برای انتشار مطالب خود برنامه‌ریزی کنید و در مرحله بعدی ابزاری برای مدیریت تیم محتوای خود انتخاب کرده و در آن ابزار، تیم‌تان را تعریف کنید و هماهنگی‌های لازم با اعضا انجام دهید و شروع به تولید و انتشار محتوا کنید و در پایان بر اجرای و انجام آن نظارت کنید.

چرا تقویم محتوایی مهم است؟

تقویم محتوایی در فرایند بازاریابی محتوا این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ریزی به صورت منظم و سازماندهی شده‌ ایجاد ‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بازاریابی محتوا چیست را بخوانید. این برنامه‌ریزی موجب می‌شود که مطالب تنوع موضوعی داشته و بهم ریخته نباشند و مخاطب احساس خستگی و یکنواختی نداشته باشد. به تولیدکننده محتوا نیز کمک می‌کند تا مطالب را به صورت منسجم بنویسد و موضوعات را به خاطر بسپارد و همچنین برای انتشار مطلب عجله نکند و بر اساس تقویم و در زمان مناسب مطلب را منتشر کند.

بخش‌های تقویم محتوایی:

تقویم محتوایی شامل بخش‌هایی است که اطلاعاتی برای دریافت گزارشی از فرایند کلی برنامه تولید محتوا می‌دهد. این بخش‌ها عبارتند از:

  • عنوان و موضوع:

دیوید آگیلوی، پدر تبلیغات مدرن، می‌گوید: تعداد افرادی که عنوان را می‌خوانند، 5 برابر افرادی است که وقت خود را صرف خواندن محتوا می‌کنند. فراموش نکنید نوشتن یک عنوان جذاب، مانند این است که 80% از پول خود را خرج کنید. بنابراین عنوان محتوا تأثیر بسیاری بر جذب کاربر دارد و برای انتخاب آن باید زمان بگذارید.

  • تاریخ انتشار:

تاریخ‌های هم را در تقویم محتوایی ثبت کنید. این کار در سازماندهی محتوا به شما کمک می‌کند. همچنین دیگر  زمان انتشار مطلب را فراموش نمی‌کنید.

  • محتوا:

در این بخش هر نوع محتوایی از جمله: متنی، تصویری، ویدئویی و یا صدا خود را قرار می‌دهید.

  • دسته‌بندی:

دسته‌بندی موضوع انتخابی را در این بخش قرار دهید.

  • هشتگ‌ها:

برای اثرگذاری بر سئو رسانه از هشتگ‌های هدفمند استفاده کنید و از تکرار آن‌ها در مطالب دیگر بپرهیزید.

  • نام نویسنده:

نام نویسندۀ محتوا را در این بخش مشخص کنید. این بخش کمک می‌کند تا در صورت نیاز بتوان با نویسنده محتوا ارتباط گرفت.

  • رسانه انتشار:

یکی از پرکاربردترین بخش هر تقویم است. در این بخش رسانه‌ای که قرار است محتوا در آن انتشار شود، قرار دهید.

  • وضعیت محتوا:

در این بخش وضعیت محتوا را وارد می‌کنید. وضعیت محتوا می‌تواند بسته به مراحل تولید محتوا متفاوت باشد.

قالب‌های تقویم محتوایی :

  • نمودار گانت (Gantt Chart) : 

نوعی نمودار میله‌ای مانند است که هر کدام از میله‌ها شروع و پایان هر فعالیت را مشخص می‌کند، رویدادهای یک پروژه و گزارشی از کیفیت فرایند انجام کارها‌ را نمایش می‌دهد. محور عمودی میله‌ها وظایف را نشان می‌دهد و محور افقی آن، زمان صرف شده را به نمایش می‌گذارد. در این قالب، محور عمودی نشان دهنده‌ لیست فعالیت‌ها است و باید آن را به چند قسمت تقسیم کرده و و به هر قسمت، یک کار را اختصاص دهید. در محور افقی زمان لازم برای انجام کار و سایر اطلاعات را با یک رنگ، برجسته کنید و بعد از اتمام کار زمان صرف شده را با یک رنگ دیگر نمایش دهید. این قالب برای به دست آوردن زمان کارها مناسب‌تر است.

  • کان بان  (Kanban):

قالبی است که از تعدادی ستون تشکیل شده است که در هر کدام از ستون‌ها، فرایند انجام کار نمایش داده می‌شود. این قالب شرایطی فراهم می‌کند  تا در تیم‌های بسیاری تحویل کار را بهینه کنید و پروژه را در یک محیط واحد انجام دهد. کانبان به دوصورت فیزیکی و آنلاین، شامل سطر و ستون‌هایی است. ساده‌ترین آن شامل سه ستون Done, To Do, Doing و یک سری کارت وجود دارد که هر کدام از کارت‌ها وضعیت یک کار را مربوط به هر تیم مشخص می‌کند. همچنین بقیه اطلاعات مربوط به آن کار را به صورت برچسب نمایش می‌دهد. این کارت‌ها قابلیت جابه‌جایی بین ستون‌ها را دارند. در ابتدا یک کارت در ستون To Do برای تعریف کار ایجاد می‌گردد و زمانی که به شخصی  اختصاص داده شود در ستون Doing قرار می‌گیرد و هنگامی که به اتمام رسید، به ستون Done منتقل می‌شود.

ابزارهای مناسب برای طراحی تقویم محتوایی :

  • ترلو (Trello) :

ساده‌ترین و پرکاربردترین ابزار برای طراحی تقویم محتوایی است. این ابزار امکان را می‌دهد تا تیم سازی کرده و برای هر تیم وظایف خاصی در نظر بگیرید و آن‌ها را مدیریت کنید و برای هر پروژه فضای جداگانه‌ای را مشخص کنید. نسخه رایگان آن امکان ایجاد تعداد نامحدود برد را نمی‌دهد که این مشکل قابل حل شدن است.

  • آسانا (Asana) :

یکی دیگر از ابزارهای مدیریت تقویم محتوایی آسانا است. مزیت برتر آن نسبت به ترلو این است که می‌توانید قالب خالی انتخاب کنید تا با ایده و نظر خود آن را چیدمان کنید و یا از قالب‌های آماده مانند: لیست، تقویم و کان بان ببینید.

  • اکسل یا گوگل شیت (Google Sheet) :

در اکسل یا گوگل شیت می‌توانید محتوای خود را تدوین و یا مدیریت کنید و آن را بین اعضای تیم به اشتراک بگذارید و اعضا می‌توانند باتوجه به نوع دسترسی خود آن را اصلاح کنند یا تغییر دهند و برای انتقال فایل از گوگل درایو استفاده کنند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله آموختیم که تقویم محتوا یکی از زیرساخت‌های تولید محتوا است و در واقع وظیفه برنامه‌ریزی و سازماندهی محتوا را بر عهده دارد. انواع مختلفی از تقویم‌های محتوایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان مدیریت استراتژی محتوا را انجام داد. دلیل اهمیت آن این است که محتواها منسجم‌تر تولید می‌شوند و مخاطب احساس خستگی و یکنواختی نمی‌کند. استفاده از تقویم محتوایی کمک می‌کند تا برای کسب‌وکار خود طرح مشخصی داشته باشید و برندتان به مشتریان بیشتری نمایش داده شود.

منبع : webpouya.com

نظر بدهید