چگونه در کسب‌وکار خود مزیت رقابتی ایجاد کنیم؟

1401/10/14 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

اکنون کسب‌وکارها برای فروش محصولات خود، باید مزیت رقابتی داشته باشند تا بتوانند نسبت به رقبای خود در جذب مشتری بهتر عمل کنند. حتی کسب‌وکارها با درآمد بالا نیز برای جذب مشتری باید با رقبای خود رقابت کنند. هدف اصلی مزیت رقابتی این است که کسب‌وکارها نتیجه بهتری نسبت به رقبا و هم صنفی‌های خود داشته باشند. در ادامه این مقاله با مفهوم مزیت رقابتی و این‌که چگونه می‌توانید برای کسب‌وکار خود مزیت رقابتی ایجاد کنید، آشنا خواهید شد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مفهوم مزیت رقابتی 
  • آیا مزیت رقابتی مهم است؟
  • چگونه در کسب‌وکار خود مزیت رقابتی ایجاد کنیم؟

 

مفهوم مزیت رقابتی:

مزیت رقابتی عاملی برای عملکرد برتر کسب‎وکارها با رقیبانشان در ارائه محصول است. عواملی مانند: کاهش قیمت، استفاده از نیروهای متخصص و حرفه‌ای، افزایش کیفیت و سرعت محصولاتی چون اپلیکیشن یا سایت و ارائه خدمات پس از فروش محصول. با توجه به شناخت شما از مشتریان می‌توان عوامل ذکر شده را به عنوان مزیت‌های رقابتی کسب‌وکارها تلقی کرد. اگر مشتری مزیت محصول شما را تشخیص دهد، محصول شما را انتخاب می‌کند. مزیت رقابتی در واقع ارزشی است که یک کسب‌وکار برای مشتریان خود در نظر می‌گیرد تا بتواند جایگاه بالاتری در میان رقیبان خود در بازار کسب کند. این مزیت‌ها مختص به کسب‌وکارهای بزرگ و با سابقه نیست بلکه کسب‌وکارهای کوچک و نوپا هم می‌توانند در کار خود مزیت رقابتی ایجاد کرده و به مرور زمان مشتریان خود را افزایش دهند. کسب‌وکارهای زیادی توانسته‌اند که به مدت یک یا دو سال عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشند اما تعداد اندکی از آن‌ها نتوانسته‌اند عملکرد خوب خود را به طور مداوم و پایدار نگه دارند. یکی از ویژگی‌های مزیت رقابتی آن است که رقبا نتوانند عملکرد و ویژگی منحصر به فرد شما را کپی کنند.

 

آیا مزیت رقابتی مهم است؟

مزیت رقابتی امری مهم و ضروری است زیرا مزیت رقابتی در کسب‌و‌کارتان، برگ برنده‌ای است که با آن می‌توانید مشتری بیشتری به سمت خود جذب کنید و با همکاران خود رقابت کنید. در فروش محصولات خود باید به دنبال یک ایده نو و جدید باشید تا در صورت برابری محصول شما با محصول همکارانتان بتوانید مشتری را برای خرید محصولتان ترغیب کنید.

واقعیت این است در حالی که تولید و عرصه بازار گسترش پیدا کرده‌اند و رقابت زیاد شده است، کسب‌وکارها تلاش می‌کنند از یکدیگر پیشی بگیرند، در این شرایط اگر از مزیت رقابتی در کسب‌وکارتان استفاده نکنید، به مرور زمان کسب‌وکار شما جایگاهش را از دست خواهد داد، مشتری‌هایتان کاهش می‌یابند، فروش شما کم خواهد شد و در نتیجه شاهد ورشکستگی کسب‌وکارتان خواهید بود.

 

چگونه در کسب‌وکار خود مزیت رقابتی ایجاد کنیم؟

ایجاد مزیت رقابتی به هیچ عنوان کار سختی نیست. در ابتدا باید مزیت محصولتان را همانند مزیت محصول رقیبتان کنید تا نیاز مشتری را برطرف سازید و در ادامه با اجرای ایده‌های جدید و نو بر روی محصول، مشتری را برای خرید ترغیب کنید. در ادامه با سه عاملی که نیاز است برای ایجاد مزیت برای کسب‌وکار خود تحلیل و برررسی نمایید، آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین

  • عملکرد رقبا را تحلیل کنید.

رقبا را زیر نظر بگیرید. بازخورد مشتریان رقیبتان را بررسی کنید و نقاط ضعف و قوتشان را بیابید و به دنبال راه‌حلی برای تبدیل نقاط ضعف آن‌ها به نقاط قوت خود باشید و آن‌ها را تبدیل به موقعیت برای جذب مشتری کنید. ایده‌های خلاقانه رقیبتان را کپی نکنید و محصول یا خدمت خود را با طراحی‌های متفاوت و زیبا و یا مزیت‌های دیگری نسبت به رقیب ارائه دهید تا مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید.

  • نیازهای مشتریان را شناسایی کنید.

نیازهای مشتریانتان را کامل بشناسید و به دنبال رفع آن‌ها باشید. به عنوان مثال وقتی قصد خرید لپ‌تاپ دارید، اول قیمت لپ‌تاپ با مشخصات مورد نظر را از چند مغازه سؤال می‌کنید و زمانی که قیمت‌ها با هم برابر نباشد از فروشنده‌ای که قیمت پایین‌تر گفته است خریداری می‌کنید اما در صورت یکسان بودن قیمت‌ها به سراغ فروشنده‌ای که خدمات پس از فروش بیشتر و یا برخورد بهتری داشته است، می‌روید و لپ‌تاپ را از آن فروشنده می‌خرید. شما در جایگاه صاحبان کسب‌وکار باید به این بیندیشید که در برابر دریافت هزینه محصول، چه مزایایی به مشتری می‌دهید و سپس به این فکر کنید که آیا این مزایا از هزینه‌های مشتری بیشتر است؟ زیرا هنگامی که مشتری احساس کند مزایای محصول و یا خدمت انتخاب شده بیشتر از هزینه‌ی پرداختی است، محصول را انتخاب می‌کند.

بیشتر بخوانید: بازاریابی چیست و در بازار امروز چه اهمیتی دارد؟

  • دانش و توانایی خود را افزایش دهید.

برای رقابت با رقیبا‌نتان اگر بخواهید از ایده جدید و نو استفاده کنید، نیاز به دانش و توانایی دارید. همچنین برای کسب موفقیت در کسب‌وکار نیاز به استفاده از دانش و مهارت است. برای مثال توانمند بودن تیم‌ کسب‌وکارتان یکی از مزیت‌های رقابتی محسوب می‌شود که می‌توانید این بخش را تقویت کنید و از آن به عنوان مزیت رقابتی استفاده کنید. در نتیجه برای ایجاد مزیت رقابتی، بر روی توانمندی‌های خود در کسب‌وکارتان تمرکز کنید و مزیت رقابتی ایجاد کنید.

 

نتیجه‌گیری

هر کسب‌وکاری به دنبال برتری نسبت به رقبا است و برای این برتری نیاز به یکسری مزیت رقابتی است تا امکان رقابت با رقبا وجود داشته باشد. بنابراین مزیت رقابتی در تمامی کسب‌وکارها امری مهم است. برای ایجاد مزیت رقابتی باید عواملی مثل تحلیل عملکرد همکاران، شناسایی نیازهای مشتریان و در آخر استفاده از توانایی و مهارت‌های خود در کسب‌وکار را در نظر بگیرید و این نکته را به یاد داشته باشید: برای این‌که کسب‌وکاری به موفقیت برسد، نیاز به برگ برنده‌ای به نام مزیت رقابتی است. تیم زارع‌تک با مشاوره به مشتریان خود نیازها و توانمندی‌های آن‌ها را شناسایی کرده و در ایجاد مزیت رقابتی، به مشتریان خود کمک می‌کند. 

منبع : yektanet.com

نظر بدهید