کاربردی‌ترین نکات برای افزایش نرخ کلیک سایت

افزایش نرخ کلیک و ctr
1401/08/15 - نویسنده: فهیمه قائمی

مقدمه

اهمیت نرخ کلیک برای داشتن یک سایت با کیفیت را دست کم نگیرید! اگر تا به حال از نرخ کلیک سایتتان غافل بودید در این مقاله از زارع تک، همراه ما باشید، چون قرار است از اهمیت نرخ کلیک جهت دیده شدن سایت در اینترنت صحبت کنیم.

فهرست مطالبی که در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • نرخ کلیک یا CTR چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟
  • تکنیک‌های بررسی وضعیت نرخ کلیک سایت
  • مهم‌ترین تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک
  • نکات تکمیلی و جمع‌بندی

 

نرخ کلیک یا CTR چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟

نرخ کلیک یا CTR  به شما اعلام می‌کند چند درصد توانسته‌اید  توجه مخاطب را به خود جلب کنید تا بعد از دیدن لینک سایتتان در نتایج گوگل، بر روی آن کلیک کند و وارد سایت شما‌ شود. در واقع چون موتورهای جست‌وجو یکی از منابع اصلی جذب ترافیک به سایت‌ها هستند، سایت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا با رعایت اصول آن، در جایگاه بهتری باشند تا در نهایت بتوانند مخاطب بیشتری جذب کنند.

 

نرخ کلیک از این نظر مورد اهمیت است که به شما نشان می‌دهد تا چه اندازه در استفاده از کلمات کلیدی موفق بوده‌اید و چقدر توانسته‌اید  براساس اصول سئو، به هدف خود برای جذب مخاطب بیشتر نزدیک شوید. توجه کنید ممکن است گاهی رتبه خوبی در بین جست‌وجوهای گوگل د اشته باشید اما می‌بینید CTR صفحه شما پایین است، در این مرحله استفاده از تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک برای شما ضروری است تا بتوانید به خوبی تمایل افراد را برای کلیک بر لینک خود افزایش دهید.

تکنیک‌های بررسی وضعیت نرخ کلیک سایت

قبل از بررسی وضعیت سایت، باید با نرخ کلیک ایده‌آل آشنا باشید، باید به شما بگوییم که براساس آمارهای اعلام شده توسط گوگل و کارشناسان سئو و سایت، بهترین نرخ کلیک حدود سه تا پنج درصد می‌باشد و اگر CTR سایتی بین این دو عدد باشد، گوگل آن را سایتی با  یک نرخ کلیک خوب در نظرمی‌گیرد.

نکته‌ای که باید در اینجا اشاره کنیم این است که شما باید وضعیت CTR وب سایت خود را با توجه به کسب‌وکارتان مورد بررسی قرار دهید، این بدان  معناست که در برخی از کسب‌وکارها لزومی ندارد که نرخ کلیک سایت، در بازه سه تا پنج درصد باشد تا به عنوان یک سایت با CTR  خوب شناخته شود.

ctr یا نرخ کلیک

 

چگونه CTR سایت خود را بررسی کنیم؟

یکی از ابزارهای کاربردی برای بررسی CTR سایت  Google Search Console است، برای استفاده از آن باید حساب کاربری در آن بسازید و در قسمت Performance، بخش Average CTR و Average position را فعال کنید. سپس می‌توانید  CTR های مربوط به رنک‌های مختلفی که دارید را مشاهده کنید. باز هم تاکید می‌کنیم این‌که چه نرخ کلیکی برای هر پوزیشنی مناسب است، بستگی به معیار و تحقیقاتی دارد که با توجه به کسب‌وکارتان انجام داده‌اید.

همچنین شما می‌توانید برای مواردی که مشکل دارند، اصول بهینه‌سازی سایت را پیاده‌سازی کنید، مثلا عنوان صفحه و متا دیسکریپشن(توضیحات متا) از مهم‌ترین مواردی هستند که شما باید به آن‌ها توجه کنید تا نرخ کلیک سایت شما افزایش یابد، بعد از این مرحله که بهینه‌سازی‌های مرتبط را انجام دادید، یک فایل CSV از حساب Google Search Console دانلود کنید تا با استفاده از آن پیشرفت‌هایی که در زمینه CTR رخ می‌دهد را متوجه شوید.

توجه داشته باشید  تمام مراحلی را که مطالعه می‌کنید باید به صورت عملی هم تکرار کنید تا بهتر موضوع را درک کنید و تنها با مطالعه این مطالب و بدون تمرین عملی انتطار نداشته باشید به درک درستی از اصول افزایش نرخ کلیک دست پیدا ‌کنید. این موضوع در این مرحله به شما تاکید شد، چون همیشه با تمرین مطالب بهتر درک می‌شوند. به ادامه مطلب بپردازیم:

 

مهم‌ترین تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک

طبق آمار، معمولا 6 فاکتور اصلی وجود دارند که تاثیر به‌سزایی در افزایش نرخ کلیک سایت می‌گذارند:

  • هدف از جست‌وجو مشخص شده باشد 
  • به جایگاه رتبه سایت در موتور جست‌وجوی گوگل توجه کنید
  • صفحات عنوان بهینه شده داشته باشند
  • اصول متا دیسکریپشن رعایت شده باشد
  •  به نکات URL توجه شده باشد
  • بهSnippet های نتایج جست‌وجو دقت شده باشد

در ادامه هر کدام از فاکتورهای تاثیرگذار بر نرخ کلیک سایت را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

1.هدف از جست‌وجو چیست؟

متأسفانه گاهی اوقات آنقدر درگیر حاشیه می‌شویم که فراموش می‌کنیم اصل موضوع چیست، قبلا هم یک اشاره کوتاه کردیم مثلا ممکن است محتوای ما با رعایت اصول سئو رتبه خوبی داشته باشد ولی این فقط قسمت کوتاهی از مسیر است چرا که  باید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما کاملا با چیزی که افراد حقیقی در گوگل جست‌وجو می‌کنند، تطابق داشته باشد. ارتباط محتوا و هدف جست‌و‌جو اولین فاکتوری است که برای افزایش نرخ کلیک سایت باید آن را در نظر داشته باشید. با درک این هدف می‌توانید بازدید و ترافیک سایت خود را به شکل چشمگیری تقویت کنید.

 

2.به جایگاه رتبه سایت در موتور جست‌وجوی گوگل توجه کنید

وقتی هدف خود را مشخص وتلاش کرده‌اید با توجه به سلیقه مخاطب محتوا تولید کنید، حالا نوبت آن است که اصول سئو را رعایت کنید تا برای دیده شدن و فروش بیشتر، رتبه سایت خود را در بین رقبا ارتقا دهید چرا که بر اساس آمارهای به دست آمده، حدود 37 درصد از کل جست‌وجوهای انجام شده در گوگل، به رتبه یک صفحه اول نتایج جست‌وجو اختصاص پیدا می‌کند.

 در این مرحله به شما پیشنهاد می‌کنیم که وارد حساب Google Search Console خود شده و کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برای آن‌ها دریافت می‌کنید، شناسایی کنید. سپس سایت خود را برای کلمات کلیدی شناسایی شده، سئو کنید؛ در نتیجه CTR شما افزایش پیدا خواهد کرد.

متا دیتا

 

3. صفحات عنوان بهینه شده داشته باشند

عنوان اولین شاخصه‌ای است که کاربر با آن برخورد می‌کند و باعث می‌شود که تصمیم بگیرد وارد سایت شما شود یا خیر، نکاتی که در نوشتن عنوان باید به آن‌ها توجه کنید، عبارتند از:

  • سعی کنید بر روی احساس مخاطب تمرکز کنید و از کلماتی استفاده کنید که باعث برانگیختن احساساتی مثل کنجکاوی و اشتیاق و تعجب در آنان می‌شود.
  • از کلمات جذب کننده مثل شگفت‌انگیز فوق‌العاده و عجیب و باورنکردنی استفاده کنید.
  • سعی کنید از اعداد به صورت‌های مختلف استفاده کنید مثل، 3 روش باورنکردنی کاهش وزن برای خانم‌های خانه‌دار
  • عناوین دارای اعداد رند همچون ۱۰، ۲۰، ۳۰، بیشتر از اعدادی نظیر ۷، ۱۶ و ۲۳ نظر مخاطب را جلب می‌کند.
  • از عنوان‌های داینامیک استفاده کنید.

برخی ابزارها به شما کمک می‌کنند عنوان‌های متغیر برای صفحهٔ خود تعریف کنید. پلاگین سئوی All in One SEO، یکی از این ابزارهاست. با کمک این پلاگین، شما می‌توانید الگوهایی را برای تغییر عنوان سئوی مطالب خود تعریف کنید. به عنوان مثال، تعیین کنید که همیشه عدد سال فعلی به عنوان اضافه شود. استفاده از چنین قابلیت‌هایی برای برخی از سایت‌های فروشگاهی که لازم است محصولات به روز و جدید ارائه کنند، می‌تواند کارایی زیادی داشته باشد.

 

همچنین در حال حاضر، ابزارهای متعددی برای آنالیزعنوان مطالب وجود دارند که به شما کمک می‌کنند عنوان نوشته‌های خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید. یکی از این ابزارها، پلاگین MonsterInsights است که در اصل برای دریافت آمار گوگل آنالیتیکس و مطالعه‌ی رفتار کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

قابلیت آنالیز عنوان (Headline Analyzer) این افزونه می‌تواند برای ارزیابی و افزایش کیفیت عنوان مطلب به کار رود. خبر خوب این‌که، قابلیت آنالیز عنوان، در نسخه‌ی رایگان این پلاگین نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. روش آسان و جایگزین، استفاده از وب‌سایت‌های مخصوص ارزیابی عنوان محتواست.

  

4.اصول متا دیسکریپشن (توضیحات متا) رعایت شده باشد

روش‌های زیادی برای بهبود CTR وجود دارد؛ اما Meta Description می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در این زمینه داشته باشد. توضیحات متا صفحه سایت شما، باید شامل عبارت کلیدی اصلی و عبارات کلیدی (Latent Semantic Indexing) محتوای شما باشد و توضیحات مناسب و ترغیب کننده‌ای را در خود جای داده باشد.

اگر برای صفحات خود توضیحات متا (Meta Description) تولید نکنید، گوگل به صورت خودکار قسمتی از متن شما را برداشته و از آن برای ایجاد متا (Meta  Description)  استفاده می‌کند. به طور طبیعی  این متن انتخابی گوگل نمی‌تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطب برای کلیک بر لینک صفحه سایت شما بگذارد.

 

5. به نکات URL توجه شده باشد

فاکتور دیگری که CTR را تحت تاثیر قرار می دهد، URL است. این مورد همچنین بر رتبه‌بندی صفحات سایت شما نیز تاثیر به‌سزایی می‌گذارد. نکاتی که در رابطه با URL بهتر است رعایت کنید عبارتند از:

  • URL  بهتراست به زبان انگلیسی باشد.
  • عبارت کلیدی اصلی صفحه شما در آن به کار برده شده باشد.
  •  URL صفحه حتما باید کمتر از 8 کلمه واحد باشد، در واقع بتواند توضیح مختصری درباره صفحه مورد نظر ارائه کند.

 

6. به Snippetهای نتایج جست‌وجو دقت شده باشد

هنگامی که وب سایت خود را برای تقویت CTR بهینه می‌کنید، در واقع یک هدف مهم دیگر را باید در نظر داشته باشید و آن این است که در SERPها (Search Engine Result Page) تا جایی که امکان دارد شهرت و اعتبار بیشتری کسب  و رتبه‌های برتر را از آن خود کنید. Rich Snippet ها در این زمینه می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

 

چند روش برای بهبود وضعیت بصری سایت در SERPs

  • Review Schema
  • اسکیمای FAQ
  • اسکیمای Anchor Links

 

اسکیماها یا طرحواره‌ها، اطلاعات ساختار یافته‌ای هستند که شما در هنگام تولید محتوا به صورت کد یا با کمک پلاگین‌های مخصوص، در کنار محتوای خود درج می‌کنید. فرمت‌های استاندارد اسکیماها برای هر نوع از مطالب از سایت Schema.org قابل دریافت است.

 موتورهای جست‌وجو از این اطلاعات برای نمایش بهتر محتوای سایت شما در نتایج جست‌وجو استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود صفحه‌ی شما در بین نتایج دیگر شاخص شود. با همین کار ساده، شانس کلیک کاربران بر روی لینک مربوط به صفحه‌ی  شما به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

بسیاری از پلاگین‌های سئو، از جمله پلاگین‌های Yoast SEO، Rank Math، و All In One SEO امکان ساخت اسکیماها را برای شما فراهم می‌کنند. سعی کنید از اسکیماهای مختلف که در ادامه به چند مورد اشاره کردیم استفاده کنید.

 

Review Schema

حتما شما هم متوجه شدید وقتی یک کلمه را سرچ می‌کنید و برخی از لینک‌های صفحات ستاره‌دار هستند، این صفحات از  اسکیمای review/rating  استفاده کرده‌اند. دقت کنید اگر شما محصولی در سایت دارید که به آن رای داده شده است، تعداد رای‌ها توسط گوگل نشان داده نخواهد شد. در نتیجه شما باید از استرکچر دیتا استفاده کنید و گوگل به صورت خودکار ستاره‌های بازبینی و مرور را نمایش نمی‌دهد.

اضافه کردن استرکچر دیتای مروگرها، تاثیر شگفت‌آوری بر روی افزایش نرخ کلیک شما خواهد داشت. اگر به فعالیت خودتان در نتایج جست‌وجوی گوگل دقت کرده باشید، معمولا لینک‌های ستاره‌دار، خودنمایی بیشتری نسبت به دیگر موارد می‌کنند؛ حتی اگر در رتبه اول گوگل هم قرار نداشته باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که کدهای اسکیما تنها در صورتی برای وب سایت شما نمایش داده خواهند شد که در صفحه اول گوگل قرار گرفته باشید.

اگر از نشانه‌گذاری‌های اسکیما استفاده کرده‌اید و هنوز لینک وب سایت شما در گوگل استرکچر دیتای مرتبط  را ندارد، قبل از اقدام به رفع مشکل در نشانه‌گذاری‌های خود، باید از فرمول site: domain.com استفاده کنید و URL صفحه مورد نظر را در این الگو پیاده‌سازی کنید. اگر در نتیجه‌ای که نشان داده شد، صفحه سایت شما دارای اسکیما بود، این بدان معناست که شما باید بر روی افزایش رتبه آن صفحه کار کنید تا به صفحه اول برسد. بعد از رسیدن به صفحه نخست، کدهای اسکیمای شما برای همه کاربران گوگل به نمایش درمی‌آیند.

 

اسکیمای FAQ

 FAQ یکی از نشانه‌گذاری‌های اسکیمایی است که اخیرا در صفحات سایت‌های مختلف، چندین بار دیده شده و موجب به وجود آمدن Rich Result ها می‌شود. آمارها نشان داده است که در صفحه اول گوگل، آن وب سایت‌هایی که از اسکیمای FAQ استفاده کرده‌اند، حتی اگر در رتبه یک قرار نگرفته باشند، حدود 2 برابر بیشتر از رقبای خود که از این اسکیما استفاده نکرده‌اند، کلیک دریافت می‌کنند. با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید متوجه شوید که چطور می‌توانید به صفحات خود، FAQ اضافه کنید.

دقت داشته باشید که محتوایی که در این فیلدها به صورت پرسش و پاسخ قرار می‌دهید، باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را وادار کند به صفحه شما سر بزند. در واقع سعی کنید سوالاتی که پرسیده شده است تا به طور کامل پاسخ ندهید تا کاربران برای پیدا کردن پاسخ کامل ، وارد وب سایت شما شوند  ، همین مسئله سبب افزایش نرخ کلیک خواهد شد.

 

 اسکیمای Anchor Links

 شامل لینک‌هایی است که وقتی بر روی آن‌ها کلیک می‌کنید، وارد بخش مشخصی از وب سایت می‌شوید. این اسکیما خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و شما می‌توانید با استفاده از آن، لینک‌های سایت خود در نتایج جست‌وجوی گوگل را متمایز سازید. به طور کلی، این مسئله برای کاربران هم جذابیت بیشتری دارد و آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند تا ارتباط و تعامل بیشتری با برند شما بگیرند.

 

سخن پایانی:

افزایش نرخ کلیک، اگرچه یک گام مهم و مؤثر برای افزایش ترافیک و تعداد بینندگان سایت شماست، اما پایان راه نیست. شما باید بتوانید از این دستاورد، به طور مؤثر برای رسیدن به اهداف نهایی خود در کسب‌وکار آنلاین استفاده کنید علاوه بر نکات بالا باید دقت کنید که:

سرعت لود صفحه شما مناسب باشد.
سعی کنید محتوا سرگرم‌کننده باشد.
بازدیدکنندگان را به دنبال کنندگان تبدیل کنید.

در پایان باید اشاره کنیم می‌توانید با متخصصان ما در تیم زارع تک در ارتباط باشید تا علاوه بر افزایش سرعت سایت برای بهبود تجربه کاربری و سرگرم نگه داشتن مخاطب با محتوای کاربردی، به شما کمک می‌کنند با استفاده از تکنیک‌های تبدیل بازدید کننده به مشترک، از ترافیک ورودی حداکثر بهره را ببرید.

نظر بدهید