گوگل تگ منیجر چیست و چه مزایایی دارد؟

1401/09/30 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

در حوزه دیجیتال مارکتینگ برای تحقق اهداف بازاریابی و در نتیجه فروش بیشتر، مهمترین کار، دریافت اطلاعات و استفاده از ابزارهای آنلاین برای تحلیل رفتار و نحوه تعامل مشتریان با یک سایت است. ابزارهای زیادی هستند که می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند اما می‌توان برای دسترسی کامل به داده‌های تحلیل سایت و رفع محدودیت‌هایی که در بقیه ابزارها وجود دارد، از یکی از ابزارهای گوگل به نام گوگل تگ منیجر استفاده کرد که در ادامه مقاله با این ابزار آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: بازاریابی چیست و در بازار امروز چه اهمیتی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • گوگل تگ منیجر چیست؟
  • مزایا گوگل تگ منیجر
  • معایب گوگل تگ منیجر

 

گوگل تگ منیجر چیست؟

یک سیستم مدیریت تگ است که می‌توانید با استفاده از مجموعه‌ای از تکه کدها و اسکریپت در داخل وب‌سایت قرار دهید و با خیال راحت به وسیله یک رابط کاربری مبتنی بر وب، تگ‌ها را مدیریت و اجرا کنید. این تگ‌ها، داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل وب‌سایت را ردیابی و بررسی می‌کند و در صورت نیاز می‌توانید با پلتفرم‌هایی نظیر گوگل آنالیتکس به اشتراک بگذارید. این سیستم عملکردی شبیه به سیستم‌های مدیریت محتوا دارد که بدون نیاز به کدنویسی می‌توان اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد.

هدف گوگل از معرفی و انتشار گوگل تگ منیجر این بوده است که با استفاده از یک محیط کاربرپسند و راحت، کاربران بتوانند تگ‌های خود را به آسانی مدیریت کرده و از نوشتن کدهای اضافه و بسیار زیاد جلوگیری کند.

مزایای گوگل تگ منیجر:

  • تأمین امنیت بالا :

این دیگاه که «دسترسی گوگل تگ منیجر به وب‌سایت، در آینده موجب به خطر افتادن امنیت وب‌سایت خواهد شد» غلط است زیرا این امکان وجود دارد که دسترسی دیگران به اکانت گوگل تگ منیجر خود را مدیریت کرده و در صورت نیاز می‌توان دسترسی آن‌ها را قطع کرد. در واقع همه سطوح امنیتی در اختیار شما قرار دارد.

  • امکان پشتیبان‌گیری از تنظیمات قبلی:

یکی از مزیت‌های ابزار گوگل تگ منیجر پشتیبان گیری از تغییرات نسخه قبلی به دلیل وجود سیستم نسخه‌بندی است که در زمان تغییرات در نسخه فعلی، نسخه جدیدی ساخته می‌شود و در صورت اتمام کار می‌توانید آن را منتشر کنید و همچنین می‌توان در زمان نیاز به ویرایش یا حذف تغییرات، به نسخه قبلی بازگشت.

  • یکپارچگی تگ‌ها در یک مکان:

مهم‌ترین ویژگی گوگل تگ منیجر، یکپارچگی تگ‌ها است. این ابزار این قابلیت را دارد که تگ‌های ابزارهای مختلف را به وب‌سایت اضافه و به آسانی آن‌ها را مدیریت کند و همچنین برای جلوگیری از اتلاف وقت در پیدا کردن تگ مورد نظر در بین کدهای اصلی سایت، همه ی تگ‌ها در در یک داشبورد قابل دسترس قرار دهد و در صورت نیاز می‌توان آن‌ها را تغییر داده و یا حذف کرد.

  • افزایش سرعت سایت:

کاهش و یا افزایش کدهای برنامه نویسی در صفحات، تأثیر بسیاری بر سرعت سایت دارد که گوگل تگ منیجر با کاهش دادن تگ‌های ابزارهای مختلف و انتقال آن‌ها به این ابزار، باعث افزایش آن‌ها شده است.

  • امکانات رایگان:

بیشتر امکانات گوگل تگ منیجر رایگان است و کاربران می‌توانند در هر مکان و زمانی از این ابزار استفاده کنند در نتیجه این ابزار به شما کمک می‌کند تا در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنید. هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد و شما می‌توانید با اپلیکیشن موبایل نیز از آن استفاده کنید.

  • امکان ردیابی رویدادهای سایت:

گوگل تگ منیجر دارای ردیابی خودکار است و این امکان را می‌دهد که بتوان رویدادهایی مثل دانلود PDF، کلیک بر روی لینک‌ها یا دکمه‌ها که داخل سایت صورت می‌گیرد را زیر نظر داشت. این مزیت با انجام یک سری تنظیمات ساده فعال می‌شود.

معایب گوگل تگ منیجر:

  • عدم وجود تیم پشتیبانی مناسب:

گوگل در قبال ابزارهای رایگانی که عرضه می‌کند، خدمات زیادی ارائه نمی‌دهد؛ به همین دلیل در صورت بروز خطا در گوگل تگ منیجر، پشتیبانی مناسبی برای رفع خطا وجود ندارد.

  • نیاز به دانش فنی جهت استفاده در سطح حرفه‌ای:

استفاده از گوگل تگ منیجر به منظور افزایش سرعت سایت و یکپارچگی تگ‌ها نیازی به دانش فنی ندارد اما اگر هدف بیشتری وجود داشته باشد، دانش فنی مورد نیاز است.

اجزای گوگل تگ منیجر:

  • تگ‌ها (Tags) : تگ‌ها تکه کدی هستند که با زبان جاوا اسکریپت نوشته شده اند و کار جمع‌آوری مانند نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت، ردیابی رویدادهای اتفاق افتاده و یا هر اطلاعات مورد نیاز دیگری از سایت را بر عهده دارند و این اطلاعات به‌دست آمده، قابل انتقال میان گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر است و تگ‌ها در واقع گوگل تگ منیجر را برای این‌که چه کاری انجام دهد، راهنمایی می‌کنند یا باید به هر صفحه، وب‌سایت اضافه کنید یا از گوگل تگ منیجر با رابط کاربری وب استفاده کنید.
  • محرک‌ها (Triggers): برای اجرای تگ‌ها، شرط‌هایی در نظر گرفته می‌شود که مقدار True یا False را برمی‌گردانند. با توجه به نتیجه، تگ مورد نظر فعال یا غیر فعال می‌شود که به آن محرک (Triggers) گفته می‌شود. به طور مثال اگر بر روی دکمه مورد نظر کلیک شود، تگ فعال می‌شود. هر تگ باید یک محرک داشته باشد.
  • متغیرها (Variables): مقادیری هستند که برای تگ‌ها و محرک‌ها در نظر گرفته می‌شود. در واقع اطلاعات اضافی هستند که در فرایند انجام تگ‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. متغیرها در تگ‌ها، مقادیر پویا را ارسال می‌کنند، به عنوان مثال مقادیر تراکنش و محصولات خریداری شده در یک متغیر ذخیره می‌شود. همچنین آن‌ها در محرک‌ها، در تعریف فیلترها استفاده می‌شوند تا مشخص کنند یک تگ خاص در چه زمانی فعال شود، به عنوان نمونه وقتی محرک، نمایش صفحه را فعال می‌کند که متغیر مانند example.com  و یا index.html باشد.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله آموختیم که تقویم محتوا یکی از زیرساخت‌های تولید محتوا است و در واقع وظیفه برنامه‌ریزی و سازماندهی محتوا را بر عهده دارد. انواع مختلفی از تقویم‌های محتوایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان مدیریت استراتژی محتوا را انجام داد. دلیل اهمیت آن این است که محتواها منسجم‌تر تولید می‌شوند و مخاطب احساس خستگی و یکنواختی نمی‌کند. استفاده از تقویم محتوایی کمک می‌کند تا برای کسب‌وکار خود طرح مشخصی داشته باشید و برندتان به مشتریان بیشتری نمایش داده شود. گوگل تگ منیجر ابزاری رایگان، کاربردی و مکمل گوگل آنالیتیکس است که در حوزه‌ دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده است و به این افراد در تحلیل رفتار و اطلاعات کاربران مانند ردیابی رویدادها بدون نیاز به توسعه دهنده کمک می‌کند. تیم زارع‌تک تلاش می‌کند با مشاوره به مشتریان خود جهت بررسی نحوه رفتار کاربران با وب‌سایت آن‌ها، تحلیل و آنالیز درستی از اطلاعات به دست آمده ارائه دهد تا نسبت به رقبای خود برتری داشته باشند.

منبع : web24.ir

نظر بدهید