یک تحلیلگر کسب‌و‌کار فناوری اطلاعات باشید!

تحلیلگر کسب و کار فناوری اطلاعات
1403/01/16 - نویسنده: زارع تک

نقش یک تحلیلگر کسب‌وکار فناوری اطلاعات، درک چشم‌انداز کسب‌وکار و نیازهای در حال تغییر است. یک تحلیلگر کسب‌وکار با ذینفعان برتر در سازمان ارتباط برقرار می‌کند تا نیازمندی‌ها، فرآیندها و سیستم‌های اطلاعاتی کسب‌وکار را تجزیه و تحلیل کند و همچنین با بهبود محصولات، خدمات و نرم‌افزار با کمک تجزیه و تحلیل داده‌ها، به هدایت کسب‌و‌کار در جهت درست کمک می‌کند. به عبارت ساده، یک تحلیلگر کسب‌وکار میان فناوری اطلاعات و تجارت پل می‌زند و در عین حال کارایی کلی شرکت را بهبود می‌بخشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • نقش یک تحلیلگر کسب‌و‌کار فناوری اطلاعات
  • مهارت‌های مورد نیاز 
  • چگونه یک تحلیلگر کسب‌و‌کار فناوری اطلاعات شویم؟

 

نقش یک تحلیلگر کسب و کار فناوری اطلاعات

از آن جایی که کسب‌و‌کارها به دنبال افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها هستند، تجزیه و تحلیل کسب‌و‌کار به جزء مهمی از عملیات آن‌ها تبدیل شده است. تحلیلگران کسب‌و‌کار از داده‌ها برای شکل دادن به بینش های تجاری و توصیه تغییرات در کسب‌و‌کارها و سایر سازمان‌ها استفاده می‌کنند. تحلیلگران کسب‌و‌کار می‌توانند تقریباً در هر بخشی از یک سازمان، از جمله فرآیندهای فناوری اطلاعات، ساختارهای سازمانی یا توسعه کارکنان، مسائل را شناسایی کنند. تحلیلگر کسب‌ وکار باید در هماهنگی نزدیک با چندین تیم در سازمان کار کند. تحلیلگر کسب‌وکار باید با تیم‌ها و گروه‌های مختلف تعامل داشته باشد تا ضمن ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌های متعددی که کسب‌وکار با آن مواجه است، کسب‌وکار را بهتر درک کند.

علاوه بر این، نقش‌ها و مسئولیت‌های تحلیلگر تجاری در شرکت‌های IT نیز شامل درک الزامات نظارتی و گزارش‌گری است. تحلیلگر کسب‌وکار فناوری اطلاعات باید در ایجاد مشخصات عملکردی مختلف با تعریف نیازهای کسب‌وکار تجربه داشته باشد. برخی از نقش‌ها و مسئولیت‌های معمول یک تحلیلگر کسب‌وکار فناوری اطلاعات عبارتند از:

    •  درک نیازهای کسب‌و‌کار از چندین ذینفع و اولویت بندی آن‌ها
    • تفسیر الزامات کسب‌وکار و ساده کردن آن برای تجزیه و تحلیل آسان مدیریت ارشد برای تصمیم گیری استراتژیک تجاری 
    • ایجاد راه حل بر اساس الزامات شناسایی شده، ایجاد پیشنهادات مدیریت تغییر و تلاش در جهت دستیابی به اهداف بلند مدت سازمان
    • بررسی مشخصات برای مدیریت تغییرات مورد نیاز
    • همکاری نزدیک با تیم توسعه برای مطمئن شدن از الزامات تیم
    • تسهیل جلسات طراحی مناسب با تیم اجرای پروژه
    • ارائه عناصر صحیح طراحی سیستم، قوانین کسب‌وکار و سایر موارد قابل تحویل مرتبط
    • در حین تجزیه و تحلیل و گزارش روندهای داده مربوطه برای تصمیم گیری آگاهانه، اطلاعات را از منابع متعدد از درون سازمان بیرون بکشید.
    • تجزیه الزامات فنی به طوری که کل تیم زیرساخت و الزامات فنی را درک کند.
    • یک تحلیلگر مستقیماً در اجرای یک پروژه نرم‌افزاری دخالت ندارد. با این حال، تحلیلگر کسب‌وکار به طور فعال در جذب نیازمندی‌های جدید کسب‌وکار و برقراری ارتباط آن‌ها با تیم توسعه مشارکت دارد.
    • یک تحلیلگر تجاری مستقیماً با ذینفعان مربوطه ارتباط برقرار می‌کند و مسئولیت انتقال این دانش را به تیم‌های توسعه پروژه بر عهده دارد.
    • یک تحلیلگر تجاری همچنین به مدیریت کمک می‌کند تا نیازهای آینده را در میان فرآیندها و مدل‌های کسب‌وکار در حال تغییر تصور کند.

 

مهارت‌های مورد نیاز

یک تحلیلگر کسب‌و‌کار فناوری اطلاعات جدا از نیازهای حوزه و دانش فنی باید مهارت‌های نرم‌افزاری عالی داشته باشد. او باید بتواند گزارش‌ها و جریان‌های داده را تجزیه و تحلیل کند تا روندهای مفید را شناسایی کند. یک تحلیلگر کسب‌وکار فناوری اطلاعات به طور ایده آل باید یک پیشینه فنی با درک اولیه از ابزارها و فناوری‌هایرا دارا باشد و برخی از مهارت‌های مفیدی که یک تحلیلگر تجاری برای موفقیت در این نقش باید داشته باشد عبارتند از:

  • یک تحلیلگر تجاری باید مهارت‌های کلامی و نوشتاری عالی داشته باشد.
  • متخصص مدیریت برنامه و مدیریت پروژه باشد.
  • داشتن مهارت های بین فردی و مشاوره ای مناسب، مزیت محسوب می شود.
  • کار بر روی جزئیات سطح بالا و توانایی تفسیر نتایج دقیق.
  • مهارت‌های سازمانی مناسب نیز برای حرفه یک تحلیلگر کسب‌وکار مهم است زیرا او باید در کار با تیم‌های مختلف در سازمان بسیار کارآمد باشد.
  • درک خوبی از کسب‌و‌کار و حوزه عملکردی مربوطه داشته باشد.
  • توانایی قرار دادن راه‌حل های مناسب که مقرون به صرفه و قابل اجرا هستند، در حالی که نیازهای تجاری و چالش‌های شناسایی شده را مورد توجه قرار می‌دهند.
  • مهارت‌های حل مسئله خوبی داشته باشد، در حالی که از روش‌های مناسبی مانند زبان مدل سازی یکپارچه استفاده می‌کند.
  • دانش عمیقی از مشخصات نیازمندی‌ها و توسعه، جریان‌های فرآیند، و توسعه سناریوهای مورد استفاده تجاری داشته باشد.
  • مدل‌سازی فرآیند و روش‌های توسعه نرم‌افزار را درک کند.

بیشتر بخوانید: چرا تکنولوژی در زندگی ما مهم است؟

چگونه یک تحلیلگر کسب‌و‌کار فناوری اطلاعات شویم؟

اگر می‌خواهید در حرفه خود به عنوان یک تحلیلگر کسب‌وکار فناوری اطلاعات موفق شوید، باید با نقش‌های سطح ابتدایی مانند کارآموز مدیریت، هماهنگی پروژه یا تحقیقات تجاری شروع کنید. برای دنبال کردن شغلی به عنوان تحلیلگر تجاری، داشتن مدرک تجاری ضروری نیست. با این حال، داشتن مدرک بازرگانی توصیه می‌شود.

نتیجه‌گیری

یک تحلیلگر کسب‌و‌کار فناوری اطلاعات در حالی که راه‌حل‌های فناوری برای بهبود فرآیندها و سیستم‌های کسب‌و‌کار ارائه می‌دهد، همیشه با نیازهای در حال تغییر کسب‌وکار آشنا و به روز است. تحلیلگر تجاری اغلب به عنوان یک واسطه عالی بین فناوری اطلاعات و کسب‌و‌کار در نظر گرفته می‌شود. این نقش مستلزم مجموعه مهارت‌های همه جانبه مانند مهارت‌های ارتباطی، تجزیه و تحلیل نیازمندی‌ها، مدیریت محدوده و تجزیه و تحلیل فرآیند کسب‌و‌کار است.

حرفه‌ای به عنوان یک تحلیلگر کسب‌و‌کار با فرصت‌های رشد فراوان برای پیشرفت بسیار مفید است. یک تحلیلگر کسب‌و‌کار ارزش بسیار خوبی برای هر سازمانی فراهم می‌کند. سازمان‌ها به طوری به دنبال ساده‌سازی فرآیندهای کسب‌و‌کار در عین کاهش هزینه‌ها هستند. با حرکت به سمت اقتصاد اطلاعاتی، تقاضا برای تحلیلگران تجاری تنها رشد خواهد کرد.

منابع:

www.coursera.org

www.simplilearn.com

نظر بدهید