7 تکنیک گوش دادن فعال برای توسعه کسب‌وکار

1402/05/17 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

تکنیک‌های گوش دادن فعال در تقویت ارتباط موثر، ایجاد روابط قوی و دستیابی به اهداف تجاری بسیار مهم هستند. توانایی شما برای گوش دادن فعال می‌تواند به شما کمک کند تا بینش و نیازهای مشتری را درک کنید. به این ترتیب، قادر خواهید بود راه‌حل‌هایی ایجاد کنید که ارزش آفرینی کنند. در این وبلاگ 7 تکنیک گوش دادن فعال را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با تقویت مهارت‌های ارتباطی در دنیای پویا تجارت موفق شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • 7 تکنیک گوش دادن فعال برای توسعه کسب‌وکار
  • چرا گوش دادن فعال در توسعۀ کسب‌و‌کار مهم است؟

 

چرا گوش دادن فعال در توسعۀ کسب‌و‌کار مهم است؟

با این حال، قبل از این‌که به تکنیک‌های مختلف بپردازیم، ابتدا بیایید درک کنیم که چرا گوش دادن فعال در توسعه کسب‌وکار مهم است.

مهارت‌های گوش دادن فعال به ایجاد اعتماد و ارتباط با مشتریان و شرکای بالقوه کمک می‌کند. گوش دادن فعال شما را قادر می‌سازد به نیازها و نگرانی‌های طرف مقابل علاقه نشان دهید. به این ترتیب شما یک تصور مثبت ایجاد می‌کنید و یک رابطه موفق برقرار می‌کنید.

مهارت‌های گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند فرصت‌ها را شناسایی کنید. شما قادر به جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی فرصت‌هایی خواهید بود که ممکن است فوراً آشکار نشوند. به این ترتیب، می‌توانید رویکرد خود را برای ایجاد ارزش یا ایجاد فرصت‌های رشد نوآورانه تنظیم کنید.

مهارت‌های گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند در ارتباطات خود به گونۀ مؤثرتری فعالیت کنید. با گوش دادن فعال، می‌توانید از سوء تفاهم جلوگیری کنید و انتظارات خود را به روشنی بیان کنید. 

چگونه می‌توانید گوش دادن فعال را تمرین کنید؟ برای کشف 7 تکنیک گوش دادن فعال برای توسعه کسب‌و‌کار خود نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، کارآمد خواهد بود: 

  • از ترجمه به عنوان یک تکنیک گوش دادن فعال برای توسعه کسب‌وکار استفاده کنید.
  • از تکنیکی به نام بازتاب احساسات استفاده کنید.
  • سوالات باز را در مکالمات خود ادغام کنید.
  • خلاصه کردن را به عنوان یک تکنیک گوش دادن فعال برای توسعه کسب‌وکار امتحان کنید.
  • به نشانه های غیرکلامی توجه کنید.
  • به یاد داشته باشید که همدلی کنید تا نشان دهید فعالانه گوش می دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع راه اندازی یک کسب و کار آنلاین

 

3 تکنیک گوش دادن فعال برای توسعه کسب‌وکار

 

  • از بازنویسی به عنوان یک تکنیک گوش دادن فعال برای توسعه کسب‌وکار استفاده کنید.

بازنویسی عبارت است از بیان مجدد کلمات یا ایده‌های شخص دیگری با کلمات خود. این شامل گوش دادن با دقت به آنچه کسی می‌گوید و سپس بیان آن معنا به شیوه‌ای متفاوت است. هنگامی که بازنویسی می‌کنید، می‌توانید نشان دهید که درگیر مکالمه و علاقه‌مند به درک دیدگاه آن‌ها هستید. این می‌تواند به شما در ایجاد رابطه و اعتماد کمک و ارتباط مؤثرتری را تسهیل کند.

بازنویسی ریشه در اصول گوش دادن فعال و ارتباط دارد. با بیان مجدد سخنان شخص دیگری با کلمات خود، نشان می‌دهید که پیام او را درک و درونی کرده‌اید. این موضوع چندین اثر روانی مثبت دارد: نخست این‌که به شما کمک می‌کند تا دیدگاه گوینده را تأیید کنید، سبب می‌شود پیام گوینده را روشن کنید و مطمئن شوید که آن را به درستی درک کرده‌اید. از سوی دیگر بازنویسی نشان دهنده همدلی و تمایل به دیدن چیزها از دیدگاه گوینده است. اما در عمل چگونه است؟ بیایید یک مثال بزنیم: تصور کنید که در حال ملاقات با یک مشتری هستید. آن‌ها در حال توضیح نگرانی‌های خود در رابطه با یک پروژه خاص هستند. اگر از نقل قول استفاده کنید مکالمه به این صورت پیش می‌رود:

  • توسعه دهنده کسب‌وکار: « به نظر می‌رسد که شما نگران زمان انجام این پروژه هستید. درسته؟”
  • مشتری: “بله، ما یک ضرب‌الاجل داریم و نگران انجام آن هستیم.”
  • توسعه دهنده کسب‌وکار: «می‌فهمم. شما نگران این هستید که به دلیل زمان محدود، پروژه در زمان مقرر تکمیل نشود. درسته»
  • مشتری: «دقیقا»

همان‌طور که می‌بینید، شما فقط باید آنچه را که طرف مقابل گفته است به روش دیگری تکرار کنید! ساده به نظر می‌رسد اما وقتی در زندگی واقعی هستید، به این سادگی نیست. بنابراین مطمئن شوید که با همکاران و مدیر خود تمرین می‌کنید. 


  • از تکنیکی به نام بازتاب احساسات استفاده کنید.

بازتاب احساسات یک تکنیک گوش دادن فعال است که در آن سعی می‌کنید احساساتی را که دیگری تجربه می‌کند شناسایی کنید. این به شما کمک می‌کند مکالمه‌ای همدلانه‌ و قابل درک‌ داشته باشید. بازتاب احساسات مؤثر است زیرا به گوینده نشان می‌دهد که احساسات او بااهمیت هستند. علاوه بر این، نشان می‌دهد که دیدگاه آن‌ها را درک می‌کنید. وقتی فردی احساس می‌کند درک شده و مورد تایید است، احتمال بیشتری دارد که اطلاعات را به اشتراک بگذارد. این می‌تواند به یک مکالمه سازنده‌تر منجر شود و  به ایجاد یک رابطه تجاری قوی‌تر کمک کند. روانشناسی بازتاب احساسات مبتنی بر اصول همدلی و هوش هیجانی است. وقتی احساسات گوینده را منعکس می‌کنید، نشان می‌دهید که از احساسات طرف مقابل آگاه هستید و این به ایجاد یک ارتباط انسانی بیشتر کمک می‌کند. در این‌جا مثالی از شیوۀ به کار بردن احساسات، در مکالمه بین یک متخصص توسعه کسب‌وکار و یک مشتری آورده شده است:

  • توسعه دهنده کسب‌وکار: «فکر می‌کنم شما در وضعیت فعلی  ناامید هستید. همین‌طور است؟»
  • مشتری: «بله، واقعاً چنین احساسی دارم و انگار هیچ پیشرفتی نداریم.»
  • توسعه دهنده کسب‌وکار: «می فهمم. به نظر می‌رسد که متوقف شده‌اید و مطمئن نیستید که چگونه ادامه دهید. درست است؟»
  • مشتری: «دقیقا. من فقط نمی‌دانم بعد از آن چه کنم.»

بازتاب احساسات نه تنها در تجارت بلکه در تمام روابط انسانی کار می‌کند. بنابراین بهترین راه  این است که آن را در تمام مکالمات خود به کار ببرید تا بهتر بیاموزید. سپس ببینید چگونه ارتباطات شما را بهبود می‌بخشد!


  • سوالات باز را در مکالمات خود ادغام کنید.

سوالات باز سوالاتی هستند که نمی‌توان با یک بله یا خیر ساده به آن‌ها پاسخ داد. آن‌ها سخنران را تشویق می‌کنند تا جزئیات بیشتر و پاسخ‌های دقیق‌تری ارائه دهد. آن‌ها به این دلیل کار می‌کنند که مکالمات معنی‌دارتری را ترویج می‌کنند، گوینده را تشویق می‌کنند اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذارند و علاقه واقعی به درک دیدگاه گوینده را نشان می‌دهند. روانشناسی پشت سؤالات باز این است که تعامل، گوش دادن فعال و کنجکاوی را ترویج می‌کنند.

این نمونه‌ای از نحوه استفاده از آن در توسعه کسب‌وکار است:

  • توسعه دهنده کسب‌وکار: آیا می‌توانید در مورد اهداف تجاری خود بیشتر توضیح دهید؟
  • مشتری: ما به دنبال جذب مشتری و افزایش درآمد هستیم.
  • توسعه دهنده کسب‌وکار: بسیار خوب. برای رسیدن به این اهداف چه قدم‌هایی برداشته‌اید؟

اگر می‌خواهید سؤالات مؤثرتری بپرسید، بهترین راه نوشتن فهرستی از سؤالات است که بتوانید از هر مشتری  بپرسید. در مورد مکالمات گذشته فکر کنید و پرسش‌هایی را بیابید که می‌توانید آن‌ها را به سؤال باز تبدیل کنید. سپس شروع از آن در همه مکالمات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل نیاز کسب‌وکارها به خدمات نرم‌افزاری

 

نتیجه‌گیری

تکنیک‌های گوش دادن فعال در توسعه کسب‌وکار بسیار مهم هستند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا روابط قوی و قابل اعتمادی با مشتریان بالقوه ایجاد کنید. گوش دادن فعال می‌تواند به شما کمک کند فرصت‌ها را شناسایی کنید، در ارتباطات خود مؤثرتر باشید و مشکلات را حل کنید.

تکنیک‌هایی که در این مقاله ذکر کردیم می‌توانند به متخصصان توسعه کسب‌وکار کمک کنند تا مهارت‌های ارتباطی خود را افزایش دهند. با تمرین این تکنیک‌ها، می‌توانید تصور مثبتی ایجاد کنید، راه‌حل‌هایی ایجاد کنید که ارزش‌آفرینی کنند و به اهداف خود برسید.

نظر بدهید