بایدها و نبایدهای شبکه‌های اجتماعی

1401/12/17 - نویسنده: مهلا صمیمی

مقدمه

شبکه‌های اجتماعی پیوسته در حال تغییر هستند و به همین دلیل برای صاحبان مشاغل نوپا و کارآفرینان مهم است که استراتژی‌ بازاریابی درستی داشته باشند. در صورتی که از بایدها و نبایدهای رسانه‌های اجتماعی آگاه باشید، می‌توانید کسب‌و‌کار خود را رونق دهید و کمپین‌های موفق برگزار کنید. برای استفاده درست و اصولی از شبکه‌های اجتماعی، موارد مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در این مقاله هرآنچه برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی لازم دارید، ذکر می‌کنیم.

 

بایدهای شبکه‌های اجتماعی:

 

  • موارد جدید را امتحان کنید. 

آزمایش مداوم و امتحان کردن موارد جدید رسانه‌های اجتماعی، ضروری است زیرا سیستم عامل‌ها همیشه در حال تحول هستند. بهتر است به جای استفاده از استراتژی‌های قدیمی، موارد جدیدی را هم امتحان کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر به مخاطبان هدف خود دست یابید. تلاش کنید، به‌روز‌رسانی‌ها و ویژگی‌های جدیدی را امتحان کنید که به نفع کسب‌و‌کار شما هستند. آگاهی از این تغییرات و استفاده از آن‌ها برای ماندن در عرصۀ رقابت مهم است.

بیشتر بخوانید: لینکدین یا فیسبوک؟ مسئله این است!

  • برای مشتری ایده‌آل خود، تولید محتوا کنید.

هنگام برنامه‌ریزی برای رسانه‌های اجتماعی خود، بر تولید محتوای جذاب تمرکز کنید.  به این ترتیب، می‌توانید مطالب را به گونه‌ای تنظیم کنید که مناسب مخاطب هدفتان باشد. هنگام بارگذاری محتوا اطمینان حاصل کنید هرچه به اشتراک می‌گذارید، اطلاعات صحیح و آگاهانه‌ای در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

  • به طور مرتب پست بگذارید. 

برای رشد در شبکه‌های اجتماعی، باید به طور مرتب پست بگذارید. بارگذاری مداوم و مرتب محتوا فعالیت شما را در رسنه‌های اجتماعی بهبود می‌بخشد. همچنین روی الگوریتم رسانه‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد و محتوای شما را به افراد بیشتری نشان می‌دهد. از سوی دیگر فعالیت منظم شما در شبکه‌های اجتماعی سبب می‌شود در ذهن مشتریان ماندگار شوید. 

  • با دنبال‌کننده‌های خود ارتباط برقرار کنید. 

وقتی صحبت از بازاریابی موفق در رسانه‌های اجتماعی می‌شود، برقراری ارتباط با دنبال‌کننده‌ها مهم است زیرا سبب جلب اعتماد آن‌ها می‌شود و بازخورد ارزشمندی از مشتریان به شما ارائه می‌دهد که می‌تواند برای بهبود محتوا یا استراتژی‌های شما مؤثر واقع شود. یکی از راه‌های تعامل با دیگران، پاسخ دادن به نظرات و پرسش‌های دیگران است که به مرور باعث می‌شود افراد دیگر به محتوای شما علاقه‌مند شوند. همچنین فرصت بسیار خوبی است تا نیازهای مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید. 

  • پروفایل خود را در شبکه‌های اجتماعی بهینه کنید.

بهینه‌سازی پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی، یک گام مهم برای اطمینان از این است که مشتریان می‌توانند به راحتی با شما  ارتباط برقرار کنند. کلمات کلیدی مربوط به کسب‌و‌کار خود را در بیوگرافی وارد کنید تا الگوریتم تشخیص دهد که چه نوع محتوایی را به اشتراک می‌گذارید تا صفحه شما را به افراد بیشتری نشان دهد.  علاوه بر این، در پروفایل راه ارتباطی خود را اضافه کنید تا افراد ترغیب شوند با شما ارتباط برقرار کنند. با بهینه سازی پروفایل خود، می‌توانید مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید و به مشتریان خود نیز کمک کنید تا نوع خدمات شما را دریابند. 

  • نوع پست خود را تغییر دهید.

نکتۀ مهمی که هنگام پست‌گذاری باید به خاطر داشته باشید، تنوع ایجاد کردن در پست‌ها و درگیر کردن مخاطبانتان است. فقط روی محتوای تبلیغاتی یا خود خدمت تمرکز نکنید زیرا این امر می‌تواند به سرعت تکراری و کسل کننده شود. هدف این است که با ارسال انواع مختلف مطالب مانند مطالب آموزشی، داستان، اخبار و نظرسنجی در پست‌گذاری خود تنوع ایجاد کنید. علاوه بر این، تنوع ایجاد کردن در پست‌هایتان، فرصتی برای کنترل نحوه برخورد شما در رسانه‌های اجتماعی و نحوه درک مشتریان از برند شما فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا تقویم محتوایی مهم است؟

  • از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید.

استفاده از هشتگ‌های مربوطه، راه بسیار خوبی برای تقویت دیدگاه‌های شما و دستیابی به مخاطبان جدید است. در هر پست از چند هشتگ محبوب و مرتبط استفاده کنید. این امر باعث قرار گرفتن شما در معرض دید می‌شود و به شما در ایجاد روابط با مشتریان بالقوه کمک می‌کند. فقط به یاد داشته باشید که بهتر است برای تعامل بهینه از 5 یا 6 هشتگ استفاده کنید. 

  • عملکرد خود را کنترل کنید.

برای آن‌که بفهمید محتوای شما چه تأثیری بر مخاطبانتان می‌گذارد باید عملکرد خود را در رسانه‌های اجتماعی بررسی کنید. برای این کار باید تعداد دنبال کننده‌ها و نرخ تعاملشان با صفحۀ خود را بررسی کنید. دانستن این معیارها به شما کمک می‌کند تا بدانید چه نوع محتوایی باید با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

نبایدهای شبکه‌های اجتماعی:

 

  • انتظار نتایج فوری نداشته باشید.

طبیعی است که هنگام بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، انتظار نتایج سریع داشته باشید اما سعی کنید در دام آن نیفتید! برای جلب اعتماد مخاطبان خود باید زمان بگذارید و تلاش کنید. بنابراین اقدامات لازم را برای تدوین یک استراتژی مؤثر، متناسب با نیازهای خود انجام دهید. به یاد داشته باشید که موفقیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ تمرکز خود را به طور پیوسته بر رشد خود متمرکز کنید و مطمئن باشید در نهایت نتیجه مورد نظر خود را خواهید دید.

  • کمال‌گرا نباشید.

وقتی نوبت به ارسال مطالب در رسانه‌های اجتماعی می‌رسد، لازم نیست کامل باشید. اگرچه مهم است که نکاتی مانند قواعد نگارشی، املای کلمات و تصویر را بررسی کنید اما وسواس به خرج ندهید.  تمرکز بیش از اندازه برای دستیابی به آنچه می‌خواهید، می‌تواند سبب شود انتظارات غیرواقعی داشته باشید. هدف این است محتوایی به اشتراک بگذارید که با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند و پیام شما را به درستی منتقل کند. همچنین تلاش کنید محتوایتان سرگرم‌کننده باشد و توجه مخاطب را جلب کند.

  • وقت خود را تلف نکنید.

همه ما می‌دانیم که رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در بازاریابی و ارتقاء تجارت شما دارند اما مهم است که وقت زیادی را صرف آن نکنید. در حالی که با دنبال‌کننده‌های خود تعامل برقرار می‌کنید، کارهای مهم دیگری هم وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. تمرکز خود را بر ایجاد محتوای با کیفیت و توسعه استراتژی‌ها برای رشد تجارت خود و کار بر روی توسعه محصول و خدمات به مشتری بگذارید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بااهمیت است اما جنبه‌های دیگری هم وجود دارد که برای موفقیت در کسب‌و‌کار خود باید در نظر بگیرید.

  • نظرهای را نادیده نگیرید.

تعامل با مخاطبانتان در رسانه‌های اجتماعی مهم است، به خصوص هنگامی که آن‌ها وقت می‌گذارند و نظر می‌دهند. توجه شما به نظر دیگران نشان می‌دهد که به آنچه می‌گویند، اهمیت می‌دهید و به مرور زمان رابطۀ شما را با دیگران تقویت می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

رسانه‌های اجتماعی یک منبع ارزشمند برای مشاغل گوناگون است که بستری را برای دستیابی به مشتریان جدید، ایجاد روابط با مخاطبان و افزایش بازدید فراهم می‌کند. برای رسیدن به موفقیت، رویکرد شما ضروری است. به یاد داشته باشید که رسانه‌های اجتماعی فقط برای فروش آنچه شما ارائه می‌دهید، نیست بلکه در مورد ایجاد روابط درست و جلب اعتماد مشتریان بالقوه است. برای دیده شدن کسب‌و‌کارتان و به کارگیری درست و اصولی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید از متخصصان ما در زارع‌تک کمک بگیرید.

نظر بدهید