مزایا و معایب بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ

برای موفقیت در فروش بازاریابی سنتی مناسب است یا دیجیتال مارکتینگ
1401/08/12 - نویسنده: فهیمه قائمی

اگر به جدال میان بازاریابی سنتی و دیجیتال توجه نکنیم انتخاب با شماست، که با توجه به استراتژِی‌هایی که دارید از بین این دو روش یکی را انتخاب کنید، اما قبل ازانتخاب، پیشنهاد ما به شما بررسی هر دوگزینه است، چرا که شاید در انتها تصمیم بگیرید از هر دو روش برای کسب‌وکارتان استفاده کنید پس در این مقاله همراه زارع تک باشید.

 

فهرست مطالب این مقاله: 

  • تعریف کلی بازاریابی
  • بازاریابی سنتی چیست؟
  • روش‌های رایج بازاریابی سنتی
  • بازاریابی دیجیتال چیست؟
  • روش‌های رایج بازاریابی دیجیتال
  • شباهت‌های بازایابی سنتی و بازاریابی دیجیتال
  • تفاوت‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی
  • کدام روش مناسب شماست؟

 

تعریف کلی بازاریابی

به طور کلی بازاریابی مجموعه‌ای از اصول و تکنیک‌های متنوعی است که اگر به زبان ساده بخواهیم آن را تعریف کنیم، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که شرکت‌ها برای خدمات و محصولات خود انجام می‌دهند تا در نهایت مخاطب هدف خود را جذب کنند که این اقدامات یا به صورت سنتی و یا دیجیتال انجام می‌شوند.

اگر فرض کنیم با مفهوم بازاریابی به صورت کلی آشنا هستید درادامه قراراست مزایا و معایب هر کدام از روش‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال را به صورت کاربردی برای شما تعریف کنیم.

 

بازاریابی سنتی چیست؟

امروزه اینترنت جهانی چنان زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرارداده است که می‌بینیم افراد به جای زندگی در دنیای واقعی حاضرند بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و اینترنت سپری ‌کنند، به همین دلیل است که کسب‌وکارها برای معرفی محصولات و خدمات خود، به مشتریان تلاش می‌کنند با آن‌ها در همان فضای مجازی ارتباط بگیرند و این امر باعث شده است بسیاری از روش‌های بازاریابی سنتی منسوخ شده یا بروز رسانی و ارتقا داده شوند.

روش‌های رایج بازاریابی سنتی

چند نمونه از بازاریابی سنتی که در حال حاضر در زندگی روزمره شاهد آن‌ها هستیم عبارتند از:

  • تبلیغات رادیویی، تلویزیونی یا تبلیغ در نشریات
  • تبلیغات در وسایل حمل‌ونقل عمومی
  • تماس‌های تلفنی و بازاریابی پیامکی
  • علائم، تابلوها و تبلیغات محیطی و بیلبوردها و تلوزیون‌های شهری
  • ارائه رایگان محصولات یا پاداش‌های جانبی
  • اسپانسر شدن در رویدادهای بشردوستانه، ورزشی و موارد مشابه
  • فلایرها و تراکت‌های تبلیغاتی
  • حضور در نمایشگاه‌های محلی و تجاری

 

دیجیتال مارکتینگ

 

بازاریابی دیجیتال چیست؟

اگر چه عمر بازاریابی سنتی نسبت به رقیب خود بیشتراست اما محبوبیت فضای مجازی و سرعت رشد تکنولوژی باعث شده است هر روزمخاطبان بیشتری را به خود جذب کند و در کنار آن دیجیتال مارکتینگ هم هرروز گسترده‌ترمی‌شود.

دیجیتال مارکتینگ درواقع روشی جدید برای بازاریابی است که می‌توان در کسب‌وکارهای سنتی و آنلاین ازآن استفاده کرد، فقط کافیست ابزارهای آن را بشناسید تا بتوانید به درستی از آن‌ها استفاده کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید:دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

 

نمونه‌های بازاریابی دیجیتال

  • بازاریابی محتوایی
  • سوشال مدیا مارکتینگ
  • طراحی وب سایت و انتشار محتوا
  • بازاریابی وایرال
  • بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
  • بهینه‌سازی موتور جستجو یا SEO
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی افیلیت
  • رپورتاژنویسی

 

مطالبی که در این زمینه به شما پیشنهاد می‌شود مطالعه کنید:

بازاریابی محتوایی چیست؟

رپورتاژ نویسی چیست؟

افیلیت مارکتینگ چیست؟

بازایابی وایرال چیست؟

 

شباهت‌های بازاریابی مدرن و سنتی

شاید به ظاهر روش‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال متفاوت باشند اما این دو روش، هدف مشترکی دارند و کارشناسان در این زمینه تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف به فروش بیشتری برسند، یعنی هر دو از چهار مولفه معروف بازاریابی یعنیProduct ،Price ، Place و Promotion  برای فروش بیشتر، استفاده می‌کنند.

 محصول(Product):

محصول یا خدمات شما باید از دیدگاه مختلف بررسی شود، داشتن محصولی با مزیت‌های رقابتی قابل توجه در نهایت منجر به فروش بیشترمی‌شود، یعنی درهردو روش باید تلاش کرد محصول مزیت رقابتی بیشتری داشته باشد.

  قیمت(Price):

قیمت ایده‌آل یعنی هم مشتری آن را منصفانه بداند، هم به شما اجازه ادامه فعالیت بدهد. به طور کلی قیمتی که شما ارائه می‌دهید روی دیدگاه بهتره مشتریان تاثیرگذاراست.

 مکان(Place): 

این مفهوم به جایی اشاره دارد که مشتریان شما برای یافتن اطلاعاتی درباره برندتان به آن مراجعه می‌کنند. مکان بازاریابی سنتی و دیجیتال، بسته به نوع تبلیغاتی که کسب‌وکارها برای بازاریابی محصول‌شان در نظر می‌گیرند، متفاوت است، اما هر دو، مکانی را برای ارائه و معرفی محصول و خدمات خود در نظر می‌گیرند.

  تبلیغات(Promotion):

تبلیغات شامل هر روشی است که کمک می‌کند یک محصول در معرض دید مصرف‌کنندگان بیشتر قرار بگیرد، حتی در گذشته میزان فروش یک محصول به تبلیغات درست آن بستگی داشت و این موضوع مورد توجه بوده است.

 بازایابی سنتی یا دیجیتال مارکتینگ

 

تفاوت‌‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

تا اینجا با مفهوم بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال، وجود روش‌های اجرایی متفاوت و شباهت‌های آن‌ها آشنا شدید حالا نوبت به بررسی تفاوت‌های این دو روش رسیده است، که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تفاوت شناسایی مخاطب هدف در بازاریابی سنتی و دیجیتال
  • تفاوت تعداد مشتریان در بازاریابی سنتی و دیجیتال
  • تفاوت گزارش‌ها و آمارگیری از مخاطبین درروش‌های سنتی و دیجیتال
  • تفاوت  از نظر تحلیل داده‌ها در روش بازاریابی سنتی و دیجیتال
  • تفاوت در هزینه‌ی اجرای روش‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال

 

تفاوت شناسایی مخاطب هدف در بازاریابی سنتی و دیجیتال

بازاریابی سنتی معمولا عموم مردم را مخاطب قرارمی‌دهد. اما در روش دیجیتالی، مخاطب هدف، با سن، تحصیلات، شغل و جنسیت شناسایی می‌شوند یعنی اگر بازارهدف بانوان هستند، بازارایابی مخصوص بانوان انجام می‌شود.

  

تفاوت تعداد مشتریان در بازاریابی سنتی و دیجیتال

در دیجیتال مارکتینگ، به علت گسترده بودن فضا و وجود ابزارهای متفاوت، تعداد مشتریان بسیار بیشتر از بازارستنی است. در این روش برخلاف بازاریابی سنتی، با داشتن دامنه وسیعی از مشتریان، دیگر محدود به مکان جغرافیایی خود نیستید و می‌توانید دسترسی خود را به شهرها یا حتی کشورهای مختلف افزایش دهید.

  

تفاوت گزارش‌ها و آمارگیری از مخاطبین در روش‌های سنتی و دیجیتال

بازاریابی سنتی اغلب تبلیغی قابل لمس از محصول یا خدمات را دراختیارمخاطب قرار می‌دهد؛ که معمولا بصورت تراکت و برگه تبلیغاتی چاپ می‌شوند و فرد می‌تواند بعدا هم به آن‌ها نگاه کند اما در این روش انتقال نظر کاربر کمی سخت است یعنی باید یا با تماس تلفنی نظر خود را به فروشنده اعلام کند یا به صورت حضوری به محل فروش برود که در مجموع مخاطب کم حوصله‌ی این روزها کمتر این اقدامات را انجام می‌دهد و این امر باعث می‌شود که گزارش درستی از محصول نداشته باشید.

اما در بازاریابی دیجیتال، محصول یا خدمات از طریق وبسایت‌ها، ویدیوها یا سایرتبلیغات آنلاین به مخاطب نمایش داده می‌شود. مخاطب این تبلیغات را هنگام چرخ زدن در اینترنت می‌بیند؛ بدون اینکه کاغذی هدر برود یا بیلبوردی چاپ شود، همچنین در این روش معمولا سعی می‌شود از مخاطبین نظرسنجی شود و به نظرتمامی افراد اهمیت داده می‌شود. انجام این کار باعث می‌شود متوجه نیازمخاطب یا نقص‌های موجود در خدمات یا کالای خود شوید.

 

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال از نظر تحلیل داده‌ها

دربازاریابی سنتی زمان بیشتری نیازاست تا اثربخشی استراتژی‌های استفاده شده را تحلیل کنید اما اگرازتبلیغات مشابه در دوره‎های طولانی مدت استفاده شده باشد، روش سنتی می‌تواند در تحلیل داده روش مناسبی باشد.

در صورتی که در روش دیجیتال می‌توان تجزیه و تحلیل سریع درهمان لحظه‌ی اجرای  کمپین تبلیغاتی‌ را اجرا کنید. آنالیز داده با دقت بالا در بازاریابی دیجیتال به شما اجازه می‌دهد تا بلافاصله متوجه شوید کدام روش بهتراست، و چه چیزی را باید ویرایش کرد.

 

تفاوت در هزینه اجرای بازاریابی سنتی و دیجیتال

در نهایت از تفاوت‌های مهم این دو روش تفاوت درهزینه است که در روش دیجیتالی هزینه کمتری به نسبت نوع سنتی انجام می‌شود و چون بازاریابی دیجیتال برخلاف روش سنتی، هیچ محدودیتی در مکان و زمان ندارد، با هزینه کمترسود بیشتری به دست می‌آید.

 کدام روش برای شما مناسب است؟

حالا که با تفاوت‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ و همچنین شباهت آن‌ها آشنا هستید بهترمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام روش برای شما مناسب‌تراست، به طور کلی هردو روش برای جذب مشتری و تبلیغ انواع محصولات و خدمات مناسب‌اند، اما در نهایت این شما هستید که باید انتخاب کنید ازکدام روش استفاده کنید تا با کمترین هزینه بیشترین سود ممکن را داشته باشید و تحول بزرگی در کسب‌وکارتان ایجاد کنید.

 در صورت نیاز به همراهی یک تیم متخصص با مشاوران ما در تماس باشید. 

نظر بدهید