گوگل تگ منیجر چه کاربردی دارد و نحوۀ راه‌اندازی آن به چه صورت است؟

1401/10/07 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

اگر هیچ آشنایی با گوگل تگ منیجر ندارید توصیه می‌شود که مقالۀ «گوگل تگ منیجر چیست و چه مزایایی دارد؟» را بخوانید تا حدودی با گوگل تگ منیجر و مزایا و معایب آن آشنا شوید. در ادامه قرار است به پرسش‌هایی از جمله: گوگل تگ منیجر چه کاربردی دارد و نحوه راه‌اندازی آن به چه صورت است؟ پاسخ دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • گوگل تگ منیجر چه کاربردی دارد؟
  • نحوه راه‌اندازی گوگل تگ منیجر به چه صورت است؟
  • تفاوت گوگل منیجر با گوگل آنالیتیکس چیست؟
  • در چه مواقعی می‌توان از گوگل تگ منیجر استفاده کرد؟

 

گوگل تگ منیجر چه کاربردی دارد؟

با کمک گوگل تگ منیجر می‌توان سرویس‌های مختلفی مانند: گوگل آنالیتکس، گوگل ادز، گوگل آپتیمایز، هات جار و سایر ابزارهای دیگر را بدون مراجعه به سایت‌هایشان راه‌اندازی کرد. همچنین در صورت عدم وجود سرویس‌های مورد نیاز، می‌توان به راحتی به صورت یک جا و بدون نیاز به برنامه‌نویسی، در قالب تگ در سایت اضافه شود و هیچ محدودیتی برای پیاده سازی تگ‌ها وجود ندارد. در تمامی کسب‌وکارها قابل استفاده و به دلیل عدم نیاز به مهارت برنامه‌نویسی، استفاده از آن بسیار ساده و آسان است و در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و نه تنها در وب‌سایت‌ها قابل استفاده است بلکه می‌توان در صفحات AMP و اپلیکیشن‌های موبایل نیز از آن استفاده کرد. از جمله کاربردهای دیگر گوگل تگ منیجر:

  1. گوگل آنالیتیکس را می‌توان نصب کرد.
  2. مواردی چون تعداد کلیک بر روی دکمه‌ها، میزان اسکرول یک صفحه و سایر موارد را ردیابی می‌کند.
  3. تأیید اعتبار سرچ کنسول را می‌توان به کمک گوگل تگ منیجر گرفت.
  4. می‌توان اسکریپت‌های مورد نیاز در بخش هدر سایت را به کمک گوگل تگ منیجر قرار داد. 
  5. تگ‌های خاص را می‌توان بدون نیاز به برنامه نویسی به صفحات مختلف افزود.
  6. اطلاعات مورد نیاز را می‌توان به گوگل آنالیتیکس انتقال داد.

نحوه راه‌اندازی گوگل تگ منیجر به چه صورت است؟

  • حساب گوگل تگ منیجر خود را ایجاد کنید.

در ابتدا شما باید وارد آدرس tagmanager.google.com شوید و در صورتی که حساب جیمیل فعال داشته باشید، به صورت خودکار وارد حساب گوگل تگ منیجر خود می‌شوید؛ در غیر این صورت ابتدا باید به حساب جیمیل خود وارد شده  یا حساب جیمیل ایجاد کنید، سپس وارد حساب تگ منیجر خود شوید. بعد از وارد شده به حساب، روی گزینه Create Account کلیک کرده و فرایند دو مرحله‌ای به شما نشان داده خواهد شد که ابتدا اطلاعات درخواست شده مانند آدرس سایت مورد نظر، نام کشور و نام حساب کاربری مربوط به سازمان یا شرکت مورد نظر را وارد کنید  و در مرحله دوم اطلاعاتی مانند نام وب‌سایت مورد نظر و پلتفرم ارائه دهنده گوگل تگ منیجر را وارد کنید تا مخزن و حساب کاربری سازمان یا شرکت ایجاد شود. برای وب‌سایت‌های وردپرسی می‌توانید از افزونه‌های آماده در وردپرس استفاده کنید.

  • دستورالعمل‌های کدگذاری را اعمال کنید.

در این فرایند بعد از ایجاد مخزن، کدهایی به کاربر نمایش داده می‌شود که توسعه‌دهنده باید آن‌ها را در Body و Head وب‌سایت مورد نظر قرار دهد تا وب‌سایت به گوگل تگ منیجر متصل شود و در پایان این مرحله، فرایند ثبت‌نام در گوگل تگ منیجر به اتمام می‌رسد.

  • تگ‌ها را ایجاد و تنظیم کنید.

در آخر بعد از نصب گوگل تگ منیجر برای ایجاد و تنظیم تگ، نیاز به کدنویسی نیست و از طریق داشبورد خود در گوگل تگ منیجر می‌توانید تگ‌های مورد نیاز برای وب‌سایتتان را ایجاد کنید و تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید. این نکته را به یاد داشته باشید برای کارایی بهتر تگ‌ها، آن‌ها را مرتب نگه‌ دارید.

تفاوت گوگل منیجر با گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل است در نتیجه تمامی گزارش‌ها توسط آن صورت می‌گیرد. گوگل تگ منیجر یک ابزار ردیابی رویدادهای اتفاق افتاده توسط کاربران در وب‌سایت است و هیچ گزارش و آنالیزی در آن انجام نمی‌شود.

در واقع این دو ابزار مکمل همدیگر هستند که از طریق گوگل تگ منیجر داده‌‌ها و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورده و سپس برای تحلیل و دریافت گزارش از آن‌ها، به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شود. البته هر کدام از این ابزارها  به طور مجزا نیز قابل استفاده هستند، در این صورت کدهای مورد نیاز را باید به صورت مستقیم در وب‌سایت قرار داد اما در صورت ویرایش یا حذف آن‌ها باید از توسعه دهنده کمک گرفت اما با استفاده از تگ منیجر بدون نیاز به کد نویسی، کدهای خود را ویرایش و یا حذف کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت هر دو ابزار به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند.

در چه مواقعی می‌توان از گوگل تگ منیجر استفاده کرد؟

تمامی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک می‌توانند از گوگل تگ منیجر برای بهبود وب‌سایت‌شان با ردیابی رویدادهای اتفاق افتاده در آن، استفاده کنند. همچنین در زمان‌هایی که در کدهای وب‌سایت از تگ‌های آنالیتکس و یا دیگر ابزارهای تحلیل استفاده شده است، پیشنهاد می‌کنیم که از ابزار گوگل تگ منیجر استفاده کنید چرا که در نبود توسعه دهنده بتوانید تگ مورد نظر را اصلاح و یا حذف کنید. 

 

نتیجه‌گیری

صاحبان کسب‌وکار برای ارائۀ محصولات و خدماتشان در فضای مجازی، به رشد و ارتقاء در آن نیاز دارند و باید رفتار کاربرانشان را زیر نظر بگیرند تا عیب و نواقص خود را شناسایی کنند و در صورت نیاز امکانات و یا ابزار جدیدی به آن اضافه کنند. گوگل تگ منیجر کمک می‌کند تا همه رویدادها و رفتارهای کاربران بر روی وب‌سایت شناسایی شود و می‌توان با کمک اطلاعات به دست آمده، تحلیل و آنالیز کلی از این اطلاعات را انجام داد. تیم زارع‌تک با آموزش این موارد می‌کوشد تا به صاحبان کسب‌وکار برای ارتقاء کسب‌وکارشان کمک کند.

منبع : yektanet.com

نظر بدهید