طرح کسب‌وکار چیست و یک طرح کسب‌وکار موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

1402/01/29 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

در دنیای امروز برای راه‌اندازی کسب‌وکار تا رسیدن به موفقیت طولانی مدت و گسترش، نیاز به یک طرح و برنامه دارد. طرح کسب‌وکار به عنوان راهنما، برنامه‌ریزی دقیقی برای فرایند کسب‌وکار به صورت سازمان یافته، تأمین مالی، مستندسازی مدل کسب ‌وکار، ترسیم پیش‌بینی‌های مالی و تبدیل ایده کسب ‌وکار به واقعیت‌ می‌کند.  با ارائه طرح، به درک بهتری از کسب‌وکارتان خواهید رسید و شانس موفقیت در آن را چند برابر کرده و به نرخ رشد بالاتری نسبت به رقیبان خود خواهید رسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • طرح کسب‌وکار چیست؟
  • ویژگی یک طرح کسب‌وکار موفق چیست؟
  • اشتباهات رایج در طرح کسب‌وکار
  • چه کسانی به طرح کسب‌وکار نیاز دارند؟

 

طرح کسب‌وکار چیست؟

طرح کسب‌وکار برای راه‌اندازی کسب‌وکار است که در آن به شرح اهداف کسب‌وکار و نحوه برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن اهداف مشخص می‌کند. در واقع نقشه راهی است که به صورت مکتوب و جامع که سه دیدگاه بازاریابی، مالی و عملیاتی در آن ارائه می‌شود. معمولاً کسب‌وکارها بدون این طرح نمی‌توانند مدت زیادی فعالیت داشته باشد. بنابراین طرح کسب‌وکار، ابزاری ضروری برای همه کارآفرینان، صاحبان و خریدارهای کسب‌وکار است. هدف از تدوین طرح کسب‌وکار این است که در منابع صرفه‌جویی شود و رقبا، نقاط قوت و ضعف و موانع و چالش‌های آینده را شناسایی کرده و در نتیجه کسب‌وکار به سرمایه دلخواه برسد. این طرح به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را به طور کامل و جامع به مشتریان، سرمایه‌گذاران و بقیه افراد معرفی کند.

بیشر بخوانید: راهنمای جامع راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار آنلاین

 

ویژگی یک طرح کسب‌وکار موفق چیست؟

یک طرح کسب‌وکار موفق باید متمایز باشد و به گونه‌ای ارائه شود تا در هر موقع به سراغ طرحتان می‌روید، شفاف باشد و بتوانید با استفاده از آن، سرمایه‌گذاران را متقاعد و ترغیب کنید. در ادامه به چند مورد از ویژگی‌های مهم طرح کسب‌وکار موفق اشاره خواهیم کرد:

  • اختصاصی بودن

قبل از نوشتن طرح کسب‌وکار خود در ابتدا باید هدفتان را مشخص کنید و اطلاعات لازم برای آن هدف را بیابید و در صورت مشخص شدن هدف، می‌توانید بگویید به آن هدف خواهید رسید یا نه. همچنین بازار هدف و مخاطبانتان را شناسایی خواهید کرد و در این صورت می‌توانید برنامه‌‌ریزی و استراتژی خود را مشخص کنید و در آینده دور یا نزدیک به سود خواهید رسید.

بیشتر بخوانید: مزیت رقابتی پایدار چیست؟

  • واقعی بودن

یکی از ویژگی‌های مهم طرح کسب‌وکار است. در صورت بررسی طرح کسب‌وکار و عدم سوددهی، باتوجه به زمان تعیین شده در هدف مورد نظر، به کسب‌وکار خود خوش‌بینانه نگاه نکنید و نگویید تا 6 ماه دیگر به سوددهی مورد نظر خواهیم رسید؛ زیرا در صورت نرسیدن به هدف، کسب‌وکار شما آسیب زیادی خواهد دید. همچنین باید طرحتان با توجه به واقعیت بازار و مالی باشد.

  • به روز بودن

طرح کسب‌وکار شما باید قابلیت انعطاف پذیری داشته باشد و بتوانید به مرور زمان، در صورت نیاز طرحتان را به‌روز کنید. در صورت وجود فرضیه غلط در طرح، آن را حذف کرده و برنامه جدیدی جایگزین کرد. اگر اشتباهی در طرح و برنامه‌تان رخ داده است، نگران نباشید، می‌توانید برنامه خود را تغییر دهید.

  • کوتاه و مختصر بودن

سعی کنید طرح کسب‌وکار خود را کوتاه و مختصر تدوین کنید زیرا زیاد بودن تعداد صفحات طرح باعث می‌شود مخاطب احساس خوبی نسبت به آن پیدا نکند و تا انتهای طرح را نخواند و همچنین انگیزه شما را برای اصلاح و تغییر مجدد آن کاهش می‌دهد و در نتیجه طرح بلا استفاده باقی می‌ماند. در تدوین طرح از داستان‌سرایی و درخواست زیاد بپرهیزید.

  • همه جانبه بودن

در طرح کسب‌وکار، باید همه جوانب و جزئیاتی مانند پیش‌بینی‌های مالی دقیق و نقاط قوت و ضعف آن را در نظر بگیرید تا فرایند کاری شما در شرایط مطلوبی قرار گیرد، به همین دلیل توجه به جزئیات در کسب‌وکار مهم است. 

بیشتر بخوانید: چگونه در کسب‌و‌کار خود مزیت رقابتی ایجاد کنیم؟

 

اشتباهات رایج در طرح کسب‌وکار

  • نبود طرح کسب‌وکار

در صورتی که صاحبان کسب‌وکار، بدون داشتن طرح شروع به کار کنند قطعاً با شکست مواجه خواهند شد. استفاده از طرح کسب‌وکار موجب می‌شود تا بازار را شناسایی کرده و بتوانید از تجارب دیگران استفاده کنید و در صورت نیاز طرح خود را اصلاح کنید.

  • عدم وجود هدف

صاحبان کسب‌وکار هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار خود باید دلیل و اساس ایجاد کسب‌وکار خود را بدانند و برنامه‌ریزی‌هایشان براساس آن باشد. عدم وجود هدف، باعث تأثیر منفی در فرایند کسب‌وکار شما می‌شود. 

  • اشتباهات نگارشی

طرح کسب‌وکار، برای جذب سرمایه‌گذار باید طوری تهیه و تدوین گردد تا کسب‌وکار شما را حرفه‌ای نمایش دهد. حتماً قبل از ارائه طرح، آن را مطالعه کنید و در صورت وجود کوچکترین اشتباه آن را اصلاح کنید.

  • نادیده گرفتن واقعیت‌های بازار

بازاریابی یکی از عناصر مهم طرح کسب‌وکار است که در آن به تحلیل بازار می‌پردازند. به غیر از معرفی رقبای خود، باید به صورت شفاف و واضح توضیح دهید برتری شما نسبت به آن‌ها در چیست و تنها با همکاران خود رقابت نکنید. باید با تمامی کسب‌وکارهای مرتبط با کسب‌وکارتان رقابت کنید.

 

چه کسانی به طرح کسب‌وکار نیاز دارند؟

به طورکلی صاحبان کسب‌وکارهایی که کار تجارت انجام می‌دهند نه تنها برای گرفتن وام بلکه برای مدیریت کسب‌وکار خود نیاز به طرح کسب‌وکار دارند. در واقع هر کسب‌وکاری برای رسیدن به موفقیت و فروش فوق‌العاده که اهداف کوتاه مدت و یا بلند مدت دارد، برای رسیدن به آن اهداف و کسب اطلاع از موقعیت کاری خود در بازار و رفع موانع پیش رو از این طرح استفاده می‌کنند. آخرین گروه، کسب و کارهای نوپا و استارتاپی هستند که برای پیش‌بینی از وضعیت و موقعیت کسب‌وکار خود در آینده و شناسایی نیازها، به یک طرح و برنامه احتیاج دارند تا بتواند برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود تصمیم بگیرند.

 

نتیجه‌گیری

در پایان اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری را دارید برای شروع کار، هدفتان را مشخص کنید و برای رسیدن به آن هدف برنامه‌ریزی کنید و در قالب یک طرح مکتوب کنید. با این طرح می‌توانید سرمایه‌گذاران را به سرمایه گذاری در کسب وکارتان ترغیب کنید. متخصصان ما در زارع‌تک برای شروع کسب‌وکارتان طرحی کامل و جامع ارائه می‌دهند تا شما به موفقیت برسید.

نظر بدهید