مزیت رقابتی پایدار چیست؟

1401/10/21 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

در مقاله چگونه در کسب‌وکار خود مزیت رقابتی ایجاد کنیم مفهوم مزیت رقابتی را مورد بررسی قرار دادیم و به توضیح چگونگی ایجاد مزیت رقابتی در کسب‌وکار پرداختیم و در ادامه در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مزیت رقابتی پایدار و تفاوت آن با مزیت رقابتی موقت آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مزیت رقابتی پایدار چیست؟
  • تفاوت مزیت رقابتی موقت با مزیت رقابتی پایدار چیست؟
  • انواع استراتژی‌های ایجاد مزیت رقابتی پایدار
  • با استفاده از بازاریابی دیجیتال به مزیت رقابتی پایدار دست یابید.

 

مزیت رقابتی پایدار چیست؟

هر کسب‌وکاری با ارائه خدمات، امکانات و حتی هزینه پایین‌تر برای محصول، مزیت رقابتی خاص خود را دارد ولی این مزیت که به طور پایدار توانایی رقابت با رقیب را داشته باشد، شاید امکان‌پذیر نباشد. بنابراین مزیت رقابتی پایدار یک عنصر مهم و هدف اصلی در استراتژی بازاریابی است. در واقع مزیت رقابتی پایدار، مزیتی منحصر به فرد است که قابل بازآفرینی نباشد، مشتری را نسبت به خود برای مدت طولانی وفادار کند و شامل نقاط قوت و دلیل برتری نسبت به رقبا باشد و در نتیجه شما را به رشد تصاعدی برساند تا در بازار سهم بیشتری کسب کنید. مزیت رقابتی پایدار به نوعی نقطۀ قوت کسب‌وکار شما محسوب می‌شود و شما آن کار را بهتر از رقبای خود انجام می‌دهید و برای مشتریان ارزشمند است.

 

تفاوت مزیت رقابتی موقت با مزیت رقابتی پایدار چیست؟

مزیت رقابتی موقت، کوتاه مدت است و امکان دارد با گذر زمان تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند: تغییر بازار، سلیقه مشتریان، پیشرفت و گسترش تکنولوژی و موارد دیگر باعث بی‌اهمیت شدن مزیت رقابتی ‌شوند که باید به دنبال مزیت رقابتی دیگری بود. همچنین در صورت توجه نکردن به آن‌ها باعث می‌شود به مرور زمان مشتریان شما کاهش ‌یابند و کسب‌وکار شما با شکست مواجه ‌شود. بنابراین باید به دنبال مزیتی‌هایی بود که در طولانی مدت نیازهای مشتریان را پاسخگو باشد. به این نوع مزیت‌ها که پایدارند و مدت طولانی در رقابت باقی می‌مانند، مزیت رقابتی پایدار گفته می‌شوند.

 

انواع استراتژی‌های ایجاد مزیت رقابتی پایدار:

  • استراتژی هزینه‌ها: 

کسب‌وکارها زمانی که محصولات خود را با کاهش هزینه‌ها تولید کرده و با قیمت پایین‌تری به مشتریان خود عرضه کنند، می‌توانند از این استراتژی ببرند. آن‌ها می‌توانند محصولات خود را با مقیاس بزرگ‌تر تولید کنند و با قیمت پایین‌تر از رقبای خود به فروش برسانند.

  • استراتژی تمایز:

کسب‌وکارهایی که بتوانند تمایزی با رقبای خود ایجاد کنند، می‌توانند از این استراتژی استفاده کنند. در واقع در این استراتژی کسب‌وکار، محصولات و خدمات خود را به صورت متفاوتی نسبت به رقبا، به مشتریان خود عرضه می‌کنند و باعث ایجاد خاطره و یا تجربۀ جذاب برای مشتری می‌شود و این امر بر فروش و ایجاد مشتری دائمی و وفادار تأثیر زیادی می‌گذارد.   

  • استراتژی تمرکز:

کسب‌وکارها با استفاده ازاین استراتژی می‌توانند بر روی ‌نیازهای گروه خاصی از مشتریان خود متمرکز شوند و به آن‌ها پاسخ دهند. این امر باعث می‌شود که مشتریان خود را دائمی و وفادار نگه‌ دارند و فقط در زمانی صورت می‌گیرد که مشتریان نیازها و خواسته‌های متفاوتی داشته باشند و آن‌ها بتوانند خدمات یا محصولات خود را با متناسب با این مشتریان فراهم سازند. در واقع در این استراتژی یا بر روی قیمت تمرکز می‌شود و سعی می‌شود محصولاتی با قیمت پایین‌تر به بازارعرضه کند و یا بر روی تمایز تمرکز می‌شود که در این مورد به دنبال وجه تمایزی در محصول یا خدمت نسبت به رقبا در بازار کوچکترعرضه گردد.

 

با استفاده از بازاریابی دیجیتال به مزیت رقابتی پایدار دست یابید.

در حال حاضر بازاریابی دیجیتال گسترش یافته است و به همین دلیل بازاریابی به روش سنتی تا حدودی منسوخ شده است. با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانید رقبای خود را به خوبی آنالیز کنید و بازار هدف و مشتریان خود را شناسایی کنید و در نتیجه در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی پایدار کسب‌وکار شما راهگشا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بازاریابی چیست و در بازار امروز چه اهمیتی دارد؟

 در ادامه با تعدادی ازعوامل دستیابی مزیت رقابتی از طریق بازاریابی دیجیتال آشنا خواهید شد:

  • ایجاد و حفظ شهرت برند:

طراحی برند کاری نیست که بتوان در یک مدت زمان کوتاه، از آن نتیجه عالی گرفت. نیاز به زمانی طولانی دارد تا با کمک روش‌های مختلف تأثیر خوبی بر ذهن مخاطب بگذارد و مزیت رقابتی پایدار کسب‌وکارتان را نمایش داده و آن را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: هویت بصری برند چیست؟

  • تعیین بستر مناسب جهت ارتباط با مشتریان:

امروزه اغلب مردم وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین می‌گذرانند. به همین دلیل بهتر است بستری مناسب برای ارائه محصولات خود انتخاب کنید و با مخاطبان هدفتان ارتباط مؤثری برقرار کنید و از این طریق می‌توانید مزیت رقابتی بسازید و یا آن را افزایش دهید.

  • ایجاد و تمرکز بر تجربه کاربری:

در دسترس بودن به صورت آنلاین موجب می‌شود تصویر و خاطره‌ی خوبی در ذهن مخاطب ایجاد شود. انتخاب راه ارتباطی مناسب با مشتریان باعث می‌شود که اعتماد آنان را جلب کنید و تجربۀ خوبی از خرید برای آن‌ها به جای بگذارید. در نتیجه مشتریان شما ترغیب می‌شوند کسب‌و‌کارتان را به دیگران معرفی کنند. 

بیشتر بخوانید: تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری

  • تولید محتوای حرفه‌ای و جذاب در تمامی بسترها:

با تولید محتوای حرفه‌ای و جذاب می‌توان به مزیت رقابتی دست یافت و این اطمینان را به مشتری داد که با کسب‌وکار حرفه‌ای مواجه است. در این صورت به یک مزیت رقابتی پایدار دست می‌یابید.

 

نتیجه‌گیری

در دنیای امروز که بازار فروش رونق قابل توجهی دارد و کسب‌وکارها به دنبال رقابت با رقبای خود هستند، باید محصول یا خدمت آن‌ها دارای مزیت رقابتی پایدار باشد تا به طور مداوم، با رقبای خود در بازار رقابت کند و مشتریان را به سمت خود جذب کند. برای این‌که مشتریان به طور همیشگی و وفادار بمانند باید به دنبال نقطه تمایزی نسبت به رقبای خود باشند یا با کاهش هزینه تولید، محصول یا خدمت خود را با قیمت پایین‌تر به فروش برساند یا از استراتژی تمرکز استفاده کند و بر روی نیازهای یک گروه خاص از مشتریان خود متمرکز شود و به آن پاسخ دهد. کارشناسان ما در تیم زارع‌تک به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مزیت رقابتی پایدار در کسب‌و‌کارتان ایجاد کنید.

منبع : drhojjati.com

نظر بدهید