معرفی الگوریتم‌های گوگل

1401/09/16 - نویسنده: زارع تک

مقدمه

کسب‌وکارهای اینترنتی برای رقابت با رقبای خود در بستر اینترنت تلاش می‌کنند تا وب‌سایت‌هایشان در موتور جست‌وجو گوگل جزء رتبه‌های برتر قرار بگیرد. گوگل به دلیل اهمیت الگوریتم‌ها برای سئو، هر روز آن‌ها را به‌روزرسانی می‌کند. گوگل توانسته است با استفاده از الگوریتم‌های خود فضای وب را بهبود دهد و بر کیفیت محتوا بیفزاید. هر الگوریتم برای نمایش بهترین وب‌سایت‌ها قوانین و هدف خاص خود را دارند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • الگوریتم گوگل چیست؟
  • چرا باید عملکرد الگوریتم‌های گوگل را بررسی کرد؟
  • 5 الگوریتم‌ مهم گوگل

 

الگوریتم گوگل چیست؟

گوگل در بستر وب برای دستهبندی و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها از تعدادی الگوریتم پیچیده استفاده می‌کند که هر کدام از آن‌ها قوانین مختص به خود و هدفی خاص برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها دارند و باعث تشخیص ترتیب نمایش نتایج برای هر جست‌وجو می‌شوند.

الگوریتم‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول صفحات را فیلتر می‌کنند و بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه را از طریق سنجش میزان کیفیت و ارتباط آن‌ها با عبارت جست‌وجو شده به کاربران نمایش می‌دهد. به عنوان مثال شما به دنبال فراگیری آموزش سئو هستید و عبارت «آموزش سئو» را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خود نزدیک‌ترین نتیجه به این عبارت را برای شما نمایش دهد. به این دسته، دسته اصلی گفته می‌شود و وظیفه ارزیابی کلی و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را بر عهده دارند. دسته دوم، فرعی هستند و کارشان جزئی‌تر بوده، به طوری که اجزای وب‌سایت مانند محتوا، لینک‌ها، آثار بک لینک‌ها و بقیه موارد را بررسی می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله رپورتاژ آگهی چیست؟ را نیز بخوانید.

چرا باید عملکرد الگوریتم‌های گوگل را بررسی کرد؟

یکی از مباحث حوزه سئو شناخت الگوریتم‌های گوگل است. الگوریتم‌ها نقشه راه وب‌سایت هستند و نشان می‌دهند که از چه اصولی باید پیروی شود و از چه کارهایی صرف نظر شود. آن‌ها در شناسایی خطاها و پیدا کردن راه‌حل مؤثر کمک می‌کنند. درصورت شناخت الگوریتم‌ها و استفاده از آن‌ها، می‌توان مخاطبان هدف را شناسایی کرد و مسیر پیشرو همواتر خواهد شد و در نتیجه به موفقیت در کسب‌وکار خود خواهید رسید.

5 الگوریتم‌ مهم گوگل :

 

  • الگوریتم BERT

الگوریتم BERT یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل و بر پایه هوش مصنوعی است. این الگوریتم باتوجه به درک معنای کل جمله و یا کلمه، نتایج جست‌وجو را مفیدتر ارائه می‌کند. یعنی باتوجه به عبارت جست‌وجو شده، عباراتی که ارتباط معنایی با آن جمله دارند، نمایش می‌دهد.

 

  • الگوریتم تازگی محتوا (Freshness)

این الگوریتم با هدف تأکید بیشتر بر تازگی محتوا، دو مورد تاریخ انتشار و به‌روز بودن محتوا در این الگوریتم به عنوان یک معیار بسیار کلیدی در تعیین رتبه‌بندی سایت در نظر گرفته شده است؛ چرا که کاربران اینترنتی همیشه به دنبال آخرین و جدیدترین اطلاعات هستند. 

 

  • الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)

در الگوریتم رقص گوگل، رفتارکاربران نسبت به آن نتیجه و میزان رضایت آن‌ها از محتوای صفحه، بررسی می‌شوند. باتوجه به بررسی انجام شده به وب‌سایت موردنظر امتیاز می‌دهد. وب‌سایت‌های جدید در زمان شروع به کار خود، برای مدتی در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شوند. در این مدت، این الگوریتم نحوه بازخورد کاربران نسبت به محتوای سایت را بررسی می‌کند و در صورت مثبت بودن بازخورد، آن را در صفحه نخست نگه می‌دارد در غیر این صورت به رتبه پایین‌تری انتقال می‌دهد.

 

  • الگوریتم سندباکس (Google Sandbox)

هنگام رتبه‌بندی سایت‌های جدید، الگوریتم سندباکس گوگل، سایت جدید را ارزیابی می‌کند تا شناخت مناسبی از آن سایت و محتوای آن به دست آورد. این الگوریتم در ابتدای شروع به کار وب‌سایت، مانع از رتبه‌بندی آن در نتایج برتر موتور جست‌وجو گوگل می‌شود تا به شناخت کافی برسد. 

 

  • الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس خوار اولین الگوریتم رسمی گوگل است. عبارت جست‌وجو شده بررسی و به درک مفهوم آن می‌پردازد و با صرف نظر از غلط املایی در عبارت نتایج مرتبط با آن عبارت را نمایش می‌دهد. برخلاف سایر الگوریتم‌ها، نقشی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها ندارد و سعی می‌کند بهترین و مرتبط‌‌‌ترین نتیجه را بنا به درخواست کاربر نمایش دهد.

بیشتر بخوانید: کاربردی‌ترین نکات برای افزایش کلیک سایت

نتیجه‌گیری

در این مقاله تعدادی از الگوریتم‌های مهم گوگل معرفی شده‌اند و هر کدام از آن‌ها قوانین و هدف خاص خود را دارند و شناخت آن‌ها موجب موفقیت در کسب‌وکار اینترنتی می‌شود. وظیفه اصلی الگوریتم‌های گوگل نمایش نتایج مطلوب مورد نظر کاربر با سرعت بالا است. الگوریتم‌های گوگل روزانه در حال به‌روزرسانی هستند و باید دانش خود را نسبت به آن به‌روز کرد تا نتیجه‌ای مطلوبی به دست آید.

نظر بدهید